Check porfafor.....

18 september 2013 - Altopascio, Italië

Opnieuw een rustige dag (16 km) en in Lucca de toerist spelen of toch het serieuze werk (32 km)? Het houdt me het eerste uur een beetje bezig nadat ik om 7.15 uur afscheid neem van uitbater Renato. Hij geeft me een stevige omhelzing en wenst me een 'bon camino'. De manier waarop hij dat doet en uitspreekt raakt me. Renato zegt het elke dag. Honderden, zo niet duizenden pelgrims heeft hij zien komen en gaan. En er komen er nog veel meer.

Het was goed toeven in zijn hostel. Daarvoor neem je geen internet (@Noud) zeker voor lief. We hebben met zijn vieren de maaltijd bereid, gegeten, opgeruimd, afgewassen. Daarna over het pelgrimeren gesproken. Voor Renato dagelijkse kost. Alleen je merkt of ziet het niet aan hem. Het is zo fijn als iemand zijn hartelijkheid en echtheid behoudt. Ook tegen de twee Franse dames, Anne-Chantal en Chantal zeg ik 's ochtends adieu. Het duo komt uit Laval. Ooit had ik richting die contreien (Bretagne e.o.) een vaste toer voor NedLoyd. Ze zijn verbaasd dat ik hun stad ken. Ik schat het tweetal, vriendinnen van elkaar, midden 60. Of ik er ver naast zit? Het leek me niet netjes dat te checken.

Het eerste stuk van de route is bijzonder fraai. Kleine dorpjes, een bergje op een bergje af, olijfbomen, véél olijfbomen, een kerk, kapel, kerkhof en een blaffende hond achter een hek: Italië ten voeten uit zou ik bijna durven zeggen. In Ponte San Pietro verwen ik mezelf met koffie (2x), een broodje tonijn en tomaat en een broodje ei met mayonaise. Let wel; echte mayo! Omdat er gisteren geen bereik was bel ik Sil. Eigenlijk hebben we elke dag contact. Behalve gisteren dus. Ik ben niet de eerste beller, zo blijkt. Een leerling heeft haar al om 7.30 uur gebeld met een vraag over zijn rooster of zoiets. Als de knul net zo fanatiek leert als dat hij zijn mentor belt, komt hij er wel. Anderzijds, had hij de zaken helemaal op orde hoefde hij niet te bellen. Ahum, ik schrijf iets waar ik morgen wellicht commentaar op krijg terwijl ik het had over mijn telefoongesprek mét haar.

Ik leg Sil mijn vraagstuk van de ochtend voor, doorlopen of sightseeing? Met een eenvoudig 'Lucca bezoeken we een andere keer samen wel', is de keuze snel gemaakt. Kijk daar hou ik van: duidelijke taal. Ik hou ook van Sil, Jill en Do. Maar dat mag geen verrassing zijn. Door dus naar Altopascio nadat ik Lucca als een wervelwind bekijk. Leuk stadje, alleen best veel toeristen!

Van Lucca naar Altopascio is vlak en overwegend asfalt. Niet mijn favoriete ondergrond. Richting het einde zijn mijn poeterkes best gevoelig. Ik pik aan bij twee meiden, Canadees-Pools. We babbelen wat en dan gaat hun tempo omhoog. Ik laat ze. Bij het eerste dorp ga ik voor een kop koffie en zij voor ijs in een ander etablissement. Mooi. ' s Avonds zien we elkaar weer. We slapen in hetzelfde gemeenschapshuis. Net als een moeder en dochter uit Leipzig en een jonge (ik schat begin 30) Franse.

Ten op zichte van het hostel van Renato is dit onderkomen armoede troef. De voormalige Oost-Duitsers gaan voor eten uit het vuistje, gekocht in een buurtwinkel, het Candadees-Pools duo gaat voor takeaway pizza en de Française? Geen idee.

Tinman is voor het avondeten neergestreken in een Osteria. Ik eet bescheiden onderweg met af en toe uitschieters naar boven en beneden. Het is niet druk. Maar het een lust om naar de gastheer te kijken. Zijn lichaamsbouw verraadt dat hij zelf van goed eten en drinken houdt. Een levensgenieter. Mag ik aan Broer Hohenwald zaliger refereren om het beeld geschetst te krijgen. Mocht dat niet zo zijn dan krijg ik ook dat wel te horen.

De chef weet zijn passie voor drank en spijzen op een fantastische manier over te brengen. En ik weet bijna zeker dat een druppel van de olijfolie die vandaag bij de salade geserveerd werd, lekkerder was dan een hele takeaway pizza. Maar àla , ieder zijn camino, maaltijd, verhaal en waarheid.

Alvorens mijn waarheid voor dit moment prijs te geven wil ik jullie allereerst nog een keer heel hartelijk danken voor de toffe reacties. Echt waar, ik had pijn aan mijn poten vandaag. De berichten die tussentijds komen voelen dan als kleine verzachtende kusjes. Nu mijn waarheid: op zaterdag 5 oktober vlieg ik back home. Ticket is geboekt. Planning gemaakt. Check porfafor......?

1. Erna:
    18 september 2013
    Wat weer mooi geschreven!
    Je kunt je belevenissen zo mooi omschrijven.
    Vandaag heb je dus heel wat km-tjes gelopen, als ik het goed begrijp. Echt knap hoor!
    Ik vind het super voor je dat je zó gelukkig bent met Sil en de meiden. Het is je echt gegund!
    Kan me voorstellen dat je erg uitkijkt naar 5 oktober. Nog 2 weken. Hoeveel dagen denk je nog te moeten lopen? Het gaat je zeker lukken. Slaap lekker voor zometeen. En voor morgen weer een fijne dag. groetjes Erna
  2. Resy:
    18 september 2013
    Zo hij vandaag lik ich oppertied in bed. Verhoal kwaam opperried langs. En weer genoate van dien verhoal. Aafgelaupe zindig hubbe veer diene sil mit de kids moge ontmoete, hele leuke apontane meid. En helemoal gaaf om diene eind datum te laeze. Geneet de letste 2 waeke nog op en top, en zeker weten wird dien missie gehoald. Zo noe de poeterkes de rust gunne dan morge weer get stievele.
    Suc6 veur morge.
    Groetjes oet Mofert
  3. PM:
    Mooi,

9 oktober repetitie.

PM
  4. Miek van de Voort:
    18 september 2013
    Een prachtig verhaal en nu voor het slapen gaan. Gun je voeten goede rust en verzorg ze goed. Je hebt zo te lezen een fijne band met Sil en de kids. Dat is goed je hebt genoeg geleden toen je vrouw Nel ziek was, nu is het weer tijd voor geluk.
    Veel succes morgen en ik kijk weer uit naar je volgende verhaal.
  5. Francien:
    18 september 2013
    Nog even op de tandjes bijten,en dan weer op huis aan ,met een ervaring rijker en veel mensen ontmoet en veeeeel gezien onderweg,en genoten van alles.
    Wandel ze morgen en geniet van alles om je heen.
    Als ik je verhaal lees is het net,of ik met je mee loop en zie wat je schrijft,GEWELDIG.
    Gr francien
  6. Carla Stals:
    18 september 2013
    Met DE datum in het vooruitzicht; succes nog
  7. Bas G:
    18 september 2013
    C'mon Marcel! Det letste stukske luktj uch auch nog, gae motj de stal al kinne roeken!
  8. Mieke Raemakers:
    18 september 2013
    Zoee, ich kan auch weer rustig gaon slaope. Veultj toch gans anges. Wanjel ze murge!
  9. Maart Vestjens:
    19 september 2013
    Hoe moet het nu verder als je the plane terug naar het noorden neemt op zaterdag 5 oktober? Moeten we dan allen een ontwenningskuur gaan volgen? En zo ja, waar kun je die dan volgen? Graag tips, mogelijkheden?

Een mens is een gewoontedier, ik weet het!

Loop ze, en... steeds lichtvoetiger, alsof de hemel gauw de aarde gaat raken...

Toi toi toi,

Maart
  10. Esther:
    19 september 2013
    Hoop dat de nachtrust je goed heeft gedaan en de pijn in je voeten weg is.
    Succes vandaag!
    Jouw volgers zullen na 5 okt moeten 'afkicken'. De een moet wennen aan geen verhaaltje van Marcel meer voor het slapen gaan. En de ander moet wennen aan ontbijten zonder Marcel.;-)
    Gelukkig heb je besloten weer een boek te schrijven.
  11. Henny:
    19 september 2013
    Dat wordt afkicken na 5 okt, heel veel succes ,kijk nu al uit naar je tweede boek!!
  12. Sylvia Pubben - Smolenaars:
    Hey Marcel,
    Ich hub al efkus niks mieer geschreeve mer volg dich toch eedere daag (m.u.v. diene gemisje daag maar alleh det kan). Ut indj is noee definitief in zicht noee desse dien treukreis hubs gebookjt. Ich zal dien reisverhaole die gebundeldj weere in un beukske zeker aansjaffe. Nog hieel veul wanjelplezeer en ich kiek noee al oet nao ut volgundjuh verhaol(ke).
    Grtjs Sylvia
  13. Els:
    19 september 2013
    Vanoet os vakantie adres leas ig aug dien verhoale allein soms get later
    GEWELDIG.....leas ze mit veul plezeer...dus det wurd aafkikke dalik
    Doe heel veul succes mit de letste kilomeaters die ze nog geis laupe toi toi toi
  14. Toke Coppen:
    19 september 2013
    Hoy Marcel wij zijn ook blij dat de reis goed verloopt , en dat je haast de reis terug kunt maken nog heel veel sterkte met de laatste lootjes Gr. Jack en Toke
  15. Anton Jacobs:
    19 september 2013
    Hoi Marcel, was net in Wtv magazine jou artikel " later is relatief, daarom ga ik nu aan het lezen ". Omdat ik het een leuk artikel vond meteen maar even door naar je blog over je uitdagende wandeltocht. Ook dit bevat leuke goed lezende verhalen. Heel veel succes met de resterende tocht en kom weer gezond thuis. Gr. Anton Jacobs
  16. Renske:
    Hoi Marcel,

Ik lees met regelmaat je verhalen. Wat een verhalen en erg mooi geschreven..Zal een hele ervaring zijn..Je doet het top!
    Veel succes nog met je trip! Zet hem op!

groetjes Renske