Arizona Trail: "It giet bienao oan"

13 maart 2019 - Sierra Vista, Verenigde Staten

"It's a long way from the Netherlands to the Arizona Trail. Especially when you have a 5 hours delay at New York JFK. Thanks Len for the ride to the station."

Voila, een deftig woordje Engels aan het begin van een nieuw wandelavontuur. Een trip die 's maandags voortvarend start vanaf Schiphol en in New York stokt met 5 uur vertraging op JFK AIRPORT. Eenmaal in het tweede vliegtuig 'mogen' we nog een keer dik een uur wachten. De ontregeling van het vliegverkeer blijkt het gevolg van het noodlottige ongeval met een Boeing 737 300 Max in Ethiopië. Bij dat ongeluk zijn 157 slachtoffers te betreuren. Het zet ons startende 'geknoter' in perspectief. "Een beetje vertraging. Nou en......?"

Wie in de States is geweest weet natuurlijk: 'Size matters'. Alles is bigger. Het is de reden dat we ons als huurauto een vette Chevrolet Silverado onder de kont schuiven. In hoog tempo scheuren we richting Hooverdam Resort, tikken een Budweiser weg en gaan richting kamer. Om 2.30 uur local time crashen we in twee kingsize bedden.

Dag twee gaat het gas weer vroeg op de zuigers. Sierra Vista is nog een aardig stuk sturen.  Ed is de driver. Onderweg valt het er met regelmaat met bakken uit. Mooi. Alles wat nu valt, valt morgen niet, maar staat dan nog wel in poelen en geulen. En dat is handig voor dorstige hikers. Rond Phoenix is het kortstondig 'noodtoestandachtig.' Broertje blijft kalm en loodst ons veilig door de mierenhoop van auto's en vrachtverkeer.

Rond 15.00 uur parkeren we de Silverado voor het hotel. Fijne wagen. Beetje groot voor mijn eigen oprit. Maar 'het rijdt' wel. Pfff na een nachtje overslaan en een korte nacht zijn we gaar. We checken in, doen wat boodschapjes, eten een snelle hap en gaan vroeg richting bedje. Nog even chillen, dan slapen. Morgen, voedselpakket maken en versturen, de spullen op orde maken en voorbereiden voor het echte werk. Of zoals de Fries het zegt: "it giet bienao oan."