Een beetje lijden

15 september 2013 - Carrara, Italië

Was het een mooie dag of een vervelende dag? Ik ben er nog niet over uit. Het was wel een zware en de meest regenachtige van alle 48 tot dusver. Laat ik bij het begin beginnen, in Aulla. Om 7.15 uur trek ik daar de deur dicht van het Ospitale van de Chiesa di San Caprasio. Ik heb prima geslapen. George, de Schot, is ook wakker. Hij neemt de trein vandaag. De etappe die komt is hem te bergachtig en de weersvoorspellingen zijn niet denderend. Het Deens stel slaapt nog. Na een kleine 500 meter begint de eerste bult. Het stijgt en daalt daarna een paar keer heftig. Het is wel een mooie route met enkele fraaie geitenpaden. Volgens mij ben ik de eerste vandaag want ik loop constant spinnenrag aan stukken. In het plaatsje Ponzano is het tijd voor koffie, denk ik. Er is echter geen bar. Ik spreek een oude man, Antonio Garfagnini. Hij nodigt me uit voor koffie en iets te eten bij hem thuis. Dat is aardig.

Het dorpje is een labyrint van trappen en steegjes. Auto's zijn er niet omdat ze eenvoudig niet in de straatjes passen. Antonio serveert een heerlijke koek met spinazie, brood, koffie én een wijntje. We praten met handen en voeten. Na een fotomoment en een stevige handdruk nemen we afscheid.

Buiten het dorp begint het te regenen. De jas en broek zijn dit keer echt nodig. In Sarzana, mijn voorgenomen eindpunt, regent het dat het giet. George zou een plek voor me reserveren. Als ik het klooster bel, omdat de deur gesloten is en er niet gereageerd wordt op mijn aanbellen, krijg ik een nors klinkende non aan de lijn. Het is vol vanavond. Daar ben ik toch wel verbaasd over. Ik kan mezelf daar allerlei vragen over stellen. De regen houdt daarmee niet op en ik krijg er ook geen bedje voor. Dus verder, nadat ik eerst even naar huis bel. Ik heb een oppepper nodig. Dat is Sil wel toevertrouwd. Voor de zekerheid check ik of in Avenza plek is. Dat blijkt, dus 'hup met de geit'. Daar gaan we weer.

De route is goed te doen. Het stijgt en daalt nauwelijks. Alleen de regen, die weet niet van ophouden. Het valt er nu echt met bakken uit. De voeten worden nat en ook de rugzak blijft niet helemaal droog. Ik volg de bordjes. Ik ga door prachtig gebied. Dorpjes die ik o.a. passeer zijn Molliciare, Molino del Piano en Palvotrisia. Ik heb wel de indruk dat ik anders loop dan de route in het boekje. Als ik dat later ergens onder een afdak controleer blijkt dat het geval te zijn. Als ik uiteindelijk op de route kom, is het best nog een eind. Om 18.15 uur arriveer ik in Avenza. Ik voel dat de voetjes hebben moeten werken. Op dit moment hangen de spulletjes tegen drogen. In de schoenen zitten oude kranten. Ik ga een hapje eten met een Italiaan die de Via Francigena met de fiets doet. Morgen is weer een nieuwe dag. De antwoordstoel houden jullie tegoed.

Een aantal wil graag weten hoeveel kilometer het nog is. Welnu; volgens mijn gids zijn het er nog zo'n 420. Maar zoals vandaag bleek. Niet alles klopt. Één ding is duidelijk alle wegen leiden naar Rome. En soms moet je daarvoor een beetje lijden, zoals vandaag.

1. PM:
    15 september 2013
    Deze dagen blijven je bij, zo gaat dat met moeilijke dagen. Ze worden je later nog dierbaar.
    Je bent er bijna. Geniet er van.
    PM
  2. Ria:
    15 september 2013
    Ge zijt unne echte bikkel!!!
  3. Corine van der Pas:
    Ha Marcel.

Alle respect. Ik volg je verhalen iedere dag. Mooi om te lezen. Ik hoop dat morgen een betere dag wordt.

grts corine
  4. Noud Maas:
    15 september 2013
    Ik ken PM niet, maar dat hoeft in dit verband ook niet. Belangrijker is zijn correcte vaststelling hierboven. Sta me één advies toe: zorg ervoor dat je sokken en schoenen droog zijn morgen!
  5. Resy:
    15 september 2013
    Det is waal ffkes eine taegevaller al dei raege, Maar zoals ze zegge..................na regen komt zonneschijn.
    Vinj het waal ontzettend stoer, toch door stiefele.
    Maar zoals hie boave al gezag wird, doe bus eine echte BIKKEL.
    Gooi nach veur later en tot morge.
  6. Mieke Raemakers:
    15 september 2013
    Hieel veul respect, mieer veltj d'r eigelik neet te zegge.
  7. Janine Bormans:
    15 september 2013
    Succes Marcel! Wij zijn vandaag aangekomen in Framura, la Spezia, weliswaar met de auto ;-),maar het weer is niet al te best. Ik duim voor jou en ons voor beter weer! Groetjes en toi toi toi Janine
  8. Anki Raemaekers:
    Hallo Marcel,

Ik volg je met stukjes en beetjes. Lijkt me erg bijzonder. Heb zelf veel gereisd met de trein en metro en ben veel mensen tegengekomen. Daarom herken ik wel wat gemoedstoestanden. Ik heb een live Kunst en cultuurprogramma voor WeertFM. Als je terug bent wil je dan eens aan komen. En wat vertellen van je bijzondere ervaringen.

Voor morgen, behouden wandeling en minder regen.

Groetjes, Anki Raemaekers, Kunst - O - Foon, WeertFM
  9. Carla Stals:
    15 september 2013
    Still going strong. Respect.
  10. Francien:
    16 september 2013
    Hopen dat het morgen droog is,en de beentjes er weer onder,voor en volgend verhaal,we genieten er van.
    Veel succes en wat komt er weer op je pad morgen.
    Hier in Weert ook regen vanavond,dus wij ook zeiknat geworden,maar we weten waar we kunnen slapen,en hoeven niet verder te zoeken.
    Goede reis.
  11. Miek van de Voort:
    16 september 2013
    Hopelijk heb je vandaag beter weer, na al die regen van gisteren.
    Je kan dan ook beter genieten van de natuur als het droog is.
    Dus voetjes goed geolied en weer verder. Ik kijk uit naar je volgende verhaal. succes.
  12. Corina:
    16 september 2013
    Zon of regen... houd de moed erin!!
    Groetjes ook van Dennis en een dikke knuf van os Laan.
  13. José Tinnemans:
    16 september 2013
    De achtste week , het aftellen begint.....
    Liefs Moeke en Pap .
  14. Erna:
    16 september 2013
    Ich vinj det se ut super-good duis !!!
  15. Francien:
    16 september 2013
    Geweldige ervaring weer,je bent nooit te oud om te leren zo zie je maar.
    Voor morgen droog weer en een mooie wandeldag met weer veel fijne ontmoetingen.
    gr francien