Blotebillengezicht

16 april 2019 - Mormon Lake, Arizona, Verenigde Staten

Het is iets voor zessen als we de Chevorlet Van van Ray horen aanslaan. Het is een toffe gast. Volgens mij doet hij niet alles volgens de wet, maar het hart lijkt op de juiste plaats te zitten. We zijn dankbaar dat we een paar dagen konden crashen bij hem en zijn vrouw Julie. Nu de voetjes van Gerry herstelt zijn kan het weer voorwaarts mars. Tien minuten na het starten van de bus en een korte rit staan we bij Pine Trailhead, het startpunt van een nieuwe passage.

Het heeft gevroren. Het gras is nog wit. Voor het slapen gaan stookte Ray de houtkachel aan. Canadese makelij. Zo worden ze volgens hem niet meer gemaakt. De kachel kan tot 1200 graden heet worden. "It's a beast." Het beest stookt onze ruimte inderdaad lekker warm. Het ding maakt ook herrie. Ik slaap er matig door. Misschien ook omdat ik de afgelopen dagen nauwelijks iets gedaan heb.

Het weerzien met de trail doet goed. De eerste dag maken we na een lange aanloop een flinke jump richting Mongollon Rim, een soort van plateau ( circa 2200 meter). Daar verblijven we een aantal dagen op weg richting Mormon Lake. Het klimaat op de Rim is anders. Kouder, guur, winderiger. Het wemelt er van het wild: herten, elanden. Er ligt nog sneeuw. Een jager zou hier absoluut 'wilde' dromen krijgen.

Er zijn rotsen en keien op de trail, maar veel minder. Regelmatig lopen we over bospaden met dennennaalden. Op een enkele pittige klim na is het glooiend. Soms is het heel open met grote naaldbomen. Het heeft iets toendra-achtigs. Voordat we op de Rim zijn stromen de bergbeken rijkelijk. Eenmaal boven is dat aanzienlijk mínder. Het zijn vooral veetanks waar we water scoren. De eerste nacht vriest het. De tent opruimen 's morgens bezorgt me 'koude klauwen'. De derde dag horen we weer eens coyotes. In eerste instantie lijkt het op huilen van wolven. Dan horen we er gejank achteraan dat duidelijk op coyotes duidt.

De eerste dag treffen we een Zwitsers echtpaar op leeftijd. Ze houden samen van hiken, hij van Arizona. "Dus, ik moest wel mee", aldus de vlotte Zwitserse. Verder zien we op zondag een groepje scouts en een mountainbiker. Eigenlijk hebben we geen notie dat het weekend is. Bij een Ranger Station tanken we vers water. Samenvattend is het leven op de Rim best overzichtelijk. Opstaan, opruimen, eten, lopen, tussentijds eten, een keer pauze maken, lopen, tent opzetten, eten, nababbelen, verzorging, slapen. En dan weer van vooraf aan. Geen telefoon, geen afspraken, geen mails of dit of dat.

Het voordeel van relatief weinig hoogtemeters is dat we kilometers maken. De eerste dag 34, de tweede dag 37,5 en de derde 35 km. Hoeveel we er vandaag maken? Goede vraag. We hebben zojuist een kleine 15 kilometer gelopen en zitten nu een karig ontbijtje te knagen in Mormon Lake. Het restaurant is (nog) niet geopend doordeweeks. Dadelijk gaat het verder richting Flagstaff. Daar kunnen we bij een trailangel de kleren wassen, douchen en een hapje eten. De bedoeling is dat ik in Flagstaff nieuwe schoenen koop. Kan ik daarna weer fris en met maximale grip er tegenaan.

Over fris gesproken. Als je drie dagen niks doet ga je dingen bedenken. Zoals tóch scheren. 'To shave' dus! Volgens mij had ik me nog nooit zolang niet geschoren. Het had ff werk om de kin glad te krijgen. Het 'blotebillengezicht voelde heerlijk. Alleen de dag erna. Brrr. Koud in de snuit. Inmiddels staan er alweer wat stoppels.