Boerenkool Mart, boerenkool!

4 oktober 2013 - Rome, Italië

Vandaag is gehaald waar het allemaal om draait: het testimonium. Niet echt. Neemt niet weg dat het ritueel rondom het verkrijgen van het papiertje, indruk maakte.

En wie ontmoet ik vervolgens in die levensgrote St. Pieterbasiliek, tussen al die duizenden bezoekers. Juist ja: George, de Schot! Na een hartelijke begroeting en stevige handdruk 'is it time for a good cappuccino.' George' handelsmerk. Volgens eigen zeggen overgenomen van een Duitser: Herman the German. Na de cappuccino wandelen we langs de Tiber en we filosoferen over het pelgrimeren. Ik kon het onderweg goed met hem vinden. Ook nu doet zijn aanwezigheid deugd. Bij een van de verkoopstalletjes koop ik voor een euro een langspeelplaat van Wagner. Niet voor de muziek, maar voor de hoes waarin ik het testimonium voor kreuken kan behoeden.

Verder heb ik vandaag heel veel bekende plekken bezocht, de schoenen gepoetst, Rome by night vanaf een heuvel aanschouwd met een Romeinse professor en zijn Roemeense huishoudster alias chauffeusse, én heerlijk gegeten. Morgenmiddag is het ciao Roma. Mogelijk dat morgenavond boerenkool met worst op het menu staat. Ook niks mis mee.

Hoe gaat het trouwens met Pec Zwolle en waarom hoor ik Mart niet meer zeggen dat Rome nog ver is? Omdat we er zijn. Dat mag ik zeggen Mart? Sterker nog, ík zeg dat Mart.

1. Noud Maas:
    5 oktober 2013
    Kijk! Het begint dus door te dringen....
    Mag ik dat zeggen Marcel?
    Sterker nog, ik zeg dat Marcel!
  2. Manuela Hoogerheide:
    Wauw Marcel,

wat heb jij een prachtige prestatie neer gezet.
    Ik weet dat jouw moeke een zeer emotioneel weerzien met Jou vandaag gaat meemaken en ook heeft ze mij dinsdag,toen ik het boek van Nel naar haar terug ging brengen,verteld hoe trots ze op je is.

Onvoorstelbaar wat jij hebt gedaan.
    Chapaeu Marcel.

Ik hoop dat je nu nog een goede nachtrust hebt en dat je morgen gezond en wel weer voet op Nederlandse bodem mag zetten.
    Een hele goede vlucht terug naar huis en bedankt voor al jouw mooie verhalen,ik zal ze missen.

Groetjes van Manuela van de Prins Bernhardstraat uit Kelpen-Oler.
  3. Koen:
    5 oktober 2013
    Marcel na weken van <voorleesverhalen> voor t slapen gaan. Even een diep respect vanuit Ospel. Ik ga je missen. Top wat je gedaan hebt. en top verwoord. gr van d`n tuinman. ! Koen
  4. Toke Coppen:
    Hoi Marcel. Hartelijk welkom in weert vandaag Gr. Jack en Toke
  5. Thea Adams:
    5 oktober 2013
    GENIET VAN DE THOESKOMST !!!!!
    Danke veur ut met geniete .
    Gr. Thea.
  6. Tim S. oet K-O:
    5 oktober 2013
    WELKOM TRUUK in Limbo-landj!
    PROFICIAT mit 't Testimonium en ....
    DANKE MARCEL, Super+Kujeldreier, veur dien veurbeeld.
  7. Suus:
    5 oktober 2013
    Wauw, wat een respect! Bedankt voor de vele mooie verhalen. Een hele goede terugreis gewenst!

Gr. Susanne
  8. Esther:
    Voor Marcel.
    Dankjewel dat ik je op de voet mocht volgen. Wat kan jij toch mooi schrijven , je bent een woordentovenaar.
    Goede reis voor straks. En geniet van al het liefs en moois thuis.
    Geniet ook weer van de ritjes met de Don vito, de repetities met SFB.
    Sterkte straks met het oppakken van de dagelijkse flow van het leven. Niet als automatisme de nicotine er weer bij pakken hoor, dat zou jammer zijn. Want als ik je goed begrepen heb ben je nog steeds van de nicotine afgebleven .
    Respect!
    Groetjes , Esther
  9. Resy:
    5 oktober 2013
    Vandaag is de daag van Rome noa Weert. MARCEL geneet van alles vandaag en det ze gesjoare bus, want man.......doe wirs geknoeveld vandaag en det hup ze dubbel en dik verdeend. Nogmaals, heel erg bedankt det ich mit dich mit moch goan noa Rome. Det ich hup moge geneete mit eine lach en ein troan van dien verhoale. Eedere daag weer ein anger belaeving. Vandaag bus ze weer truk in weert, en auwg doa zek ik van .........geneet van dienvrie waek. Marcel ich bun super trots op dich en wunsj dich heel heel veul geluk.
    Xxxxx Resy
  10. Els Tinnemans:
    5 oktober 2013
    net oet bed van unne sjoone musical sisteract .Dus ig zek HALLELUJA waat un GE-WEL-DIGE prestatie.
    Welkom truuk in Limbabwe
    Groetjes Els xXx
  11. Erna:
    5 oktober 2013
    Hoi Marcel, mooi gesproken weer. Ik krijg het er koud van !!!
    Welkom terug in ut "limburgs landj" !!!
    Idd, super dat je nog steeds gestopt bent met roken, wat een prestatie!!! Volhouden nu !!!
    groete Erna
  12. Rieky:
    5 oktober 2013
    Ja zeker, je mag heeeeel TROTS zijn op je eigen. En geweldige prestatie. Veel geluk in je verdere leven, en bedankt voor je mooie verhalen.
  13. Ria ( Rietepiet):
    5 oktober 2013
    Niet alleen je pelgrimage is top.
    Je leverd al een topprestatie vanaf de eerste uitslag.

Samen met oos Nel ben je door ravijnen gegaan en hebben jullie hoge bergen beklommen.
    Diep respect voor de wijze waarop je tot op het laatst voor haar hebt gezorgd!
    Maar voor jou was dat nog niet genoeg.

Een voor een loste je al je beloftes aan haar in.
    De ene was een makkie, maar anderen kostten meer moeite.

NEL heeft je bloed, zweet en tranen gekost.
    Bij iedere letter die je op papier zette voelde, zag en beleefde je haar strijd opnieuw.
    Het verdriet en haar gemis wat vaak zo groot was, moest ook nog een plaatsje in je leven krijgen.

Man, wat heb je diep moeten gaan!
    En steeds weer lukte het om verder te leven.

En zie, alsof ons Nel, toen de tijd er rijp voor was. Je een zetje in de goede richting gaf en Sil je pad liet kruisen.

Inderdaad de tijd was rijp, wat een prachtvrouw is Sil.
    En niet alleen Sil, ook de ladys Jill en Do verrijken je leven. Een echt gezinnetje is je ten deel gevallen.
    Wat zal oos Nel gegniffeld hebben, missie geslaagd!

Sil gaf je de kracht en een schop onder je kont om NEL te voltooien.
    Een waardevolle en tastbare herinnering aan, zoals je het zelf omschrijft een ongelofelijk 'mensen mens'.
    Die ook haar nukken en onhebbelijkheden had, ze was tenslotte ook maar een mens!

Na het uitkomen van NEL had je van mij het boek mogen sluiten en verder mogen gaan met het genieten van je nieuw verworven geluk.
    Hoe ver kan en wil je gaan!

Capranica bleef knagen, je allerlaatste belofte was nog niet ingelost!
    En weer was het Sil die je pushte om het af te sluiten en er voor te gaan.
    En zo geschiedde.
    Na vele oefenetappes met en zonder rugzak en wandelstokken brak de 29ste juli aan.
    Het grote avontuur begon.

Vandaag kun je gaan afsluiten. "Het is goed zo!"
    Ik weet dat je oos Nel nooit zult vergeten. Bewaar voor haar een warm plekje in je hart.

Open de rest van je grote hart voor je nieuwe liefde, SIL.
    Het is jullie beiden zo gegund!

Marcel, tot gauw! XXX
  14. Susanne:
    5 oktober 2013
    Met tranen in mijn ogen lees ik de reactie van Ria. Mooi! Ik heb veel respect voor jou, Nel en zeker ook voor Sil. Geniet van het "gewone" leven met je nieuwe gezin en koester de mooie herinneringen.
  15. José Tinnemans:
    5 oktober 2013
    Ria bedankt voor de prachtige woorden, hier is alles maar dan ook alles mee gezegd.
  16. Anny en Hub.:
    Beste SUPERPLUS-KUJELDREIER Marcel,

Wij wensen je een voorspoedige terugreis naar de thuisbasis en pas heel goed op dat de geliefden je bij aankomst niet doodknuffelen. Blijf adem halen…en vooral genieten van een unieke voetreis en een mooie nieuwe toekomst.
  17. Ron:
    Marcel,
    Ik feliciteer je met deze geweldige prestatie. Al voelt dit raar. Als ik het goed begrepen heb, heb je je doel een paar dagen geleden bereikt. Weet niet of daarbij een felicitatie past. Het woord respect is al vele malen gevallen, en daar sluit ik me volledig bij aan. Ik heb met een lach en een traan je verhalen gelezen. Het was als een mooie film die wat mij betreft een oscar verdient. Het ga je goed. Hoop dat we mekaar nog eens tegen komen.
    Salute
  18. Ans Smolenaers:
    5 oktober 2013
    Wat heeft Ria mooi geschreven. Mijn gevoel zegt dat Nel je gevolgd heeft vanaf haar plekje in de hemel.
    Toevallig kreeg ik die dag dat WTV-magazine in de bus viel een opdracht voor het maken van zes galajurken waardoor ik spontaan aan Nel moest denken. Ik dacht dat was nu net iets voor haar geweest. Een paar uur later lees ik jouw verhaal. Toeval???
    Marcel veel geluk verder met Sil, Jill en Do.
    Geniet van je thuiskomst straks en van de mooie herinneringen aan deze tocht.
  19. Aldje Hendrikx.:
    5 oktober 2013
    marcel geniet van je thuiskomst.geweldjig..vor de leste kier via deze site unne dikke knuffel van koffie aldje en wimke .....
  20. Sandra en Eric Bormans:
    5 oktober 2013
    We zijn even stil na het lezen van de reactie van Ria. Ontzettend veel bewondering en respect voor jou. Fantastisch gedaan! Bedankt voor alle mooie verhalen en een goede thuisreis gewenst.
  21. PM:
    Mooie woorden Ria!
  22. Anita:
    5 oktober 2013
    Geniet van de thuiskomst Marcel!!! En Ria.. Jemig..wat prachtig gesproken zeg!
  23. Carla Stals:
    5 oktober 2013
    Wauw Ria. Prachtig verwoord...........Marcel geniet van je thuiskomst.
  24. Van roij:
    5 oktober 2013
    nou riet je hebt het prachtig gedaan ik zit met tranen in mijn ogen je weet ook waarom dan komt alles weer terug maar ik neem mijn petje af voor marcel wat een kanjer gonny van roij.
  25. Tiny en Wim:
    5 oktober 2013
    Dag Ria, ook hier was het even stil, iedere zin raakte ons, heel mooi verwoord,kan niet beter !!! En Marcel doe de groeten aan Sil en de meiden, geniet ervan je hebt het dik en dwars verdiend, tot slot wil ik nog mijn waardering uitspreken aan die je pushte en de kans bood om deze missie te voltooien, Gr. Tiny en Wim
  26. Tiny en Wim:
    5 oktober 2013
    Correctie op mijn vorige bericht, Tot slot wil ik mijn waardering uitspreken aan Sil die je pushte en de kans bood om deze missie te voltooien, Gr. Tiny en Wim
  27. AvP:
    5 oktober 2013
    wegen bewandeld, respect tot in den hoogte en dingen worden vergeten... such is life blijkbaar.
  28. Land:
    5 oktober 2013
    Riet, wat lief en ja helemaal waar x
  29. Will:
    Hey Marchelly,

Nu je alle beloftes hebt ingelost ( buitengewoon knap !!) hoop ik dat je een stukje rust kunt vinden voor jezelf....... en nu maar snel naar Sil & de Kids die kunnen niet wachten om je weer te zien !!!!
  30. Miek van de Voort:
    5 oktober 2013
    Wat zal ik je verhalen missen voor het slapen gaan. Heb diep respect voor jou, dat je dit allemaal gedaan hebt voor jouw Nel. Chapeau Marcel en een goede thuiskomst bij Sil en de kids en misschien wel boerenkool met worst. Welkom thuis.
  31. Ans:
    5 oktober 2013
    Nogmaals super Marcel ,goeie vlucht en een warm welkom thuis .de wandelmutsen Goedgemutst
  32. Janine Bormans:
    5 oktober 2013
    Mooie woorden Ria! Marcel, ik maak een buiging voor jou, geweldig gedaan !
    Fijne thuiskomst en ik ga je verhalen missen!
  33. Erna:
    6 oktober 2013
    Marcel is inmiddels thuis.
    Ik lees nog eens de berichten die gisteren en vandaag nog zijn geschreven.
    Met tranen in de ogen lees ik de reactie van Ria. MOOI !!!
    En ik wil ook nog eens zeggen dat ik het ontzettend knap van Sil vind dat ze Marcel dit heeft laten doen.
    Ook ik wil jou Marcel heel veel liefde, gezondheid en geluk wensen met Sil en de meiden !!!
    groetjes Erna
  34. Paul en Margo:
    Dag Marcel,
    Hartstikke mooi gedaan, en snel! De voorgaande reacties van de mensen die jou kennen zeggen al veel.
    Fijn dat je je missie zo goed hebt kunnen voltooien. Het is je gegund.
    Wij hobbelen hier nog wat door vanuit San Quirico.
    Wie weet tot ziens en veel geluk verder.
    Paul Margo
  35. Yvon:
    6 oktober 2013
    Diep respectvoor jou maaf ook voor syl en de kuds dat je dit hebt migen doen voor jou en Nel.welkom thuis zoh ik zeggen.
    Ria, van je woorden kreeg ik kippenvel zo mooi verwoord.

Groetjes Yvon
  36. Toos Minses:
    6 oktober 2013
    Marcel met veel belangstelling las ik iedere dag je verhaal, heel knap
    bedankt hiervoor.
    Ik wens je veel geluk voor de toekomst samen, het gaat jullie goed.
    Toos
  37. Jozee Hanckman:
    7 oktober 2013
    Ik heb met veel interresse en plezier jouw reisblog gelezen.
    Ik las erover in wtv magazine. Wat een prestatie en wat schrijf je mooi. Proficiat ik heb ervan genoten.
    Groet Jozee uit Geleen.
  38. Leon:
    8 oktober 2013
    Hoi Marcel, ook ik net als velen hebben vol bewondering jou verhalen gelezen en opgeslokt. Ieder verhaal was speciaal en het was net of wij dit ook beleefden. Mijn dank daarvoor en heel veel geluk in de toekomst. Gr Leon
  39. Leon:
    9 oktober 2013
    Hoi Marcel, kun jij aangeven of er initiatieven zijn om al de verhalen in een reisboek of blog te zetten. Ik heb namelijk niet alle verhalen.
    Gr leon
  40. Karin:
    11 oktober 2013
    Hallo Marcel,

Het artikel in WTV magazine wekte mijn interesse om jouw weblog te volgen.
    Ik heb jouw verhalen gelezen en dat werkte verslavend. Erg indrukwekkend en toch zo gewoon. Dat zal ik zeker gaan missen nu je weer veilig thuis bent.
    Je hebt een geweldige prestatie geleverd. Proficiat!
    Maar die prestatie was niet de aanleiding om de pelgrimstocht te maken, maar een inlossing van een laatste belofte.
    Ik heb Nel niet gekend, maar Ria heeft duidelijk beschreven wat jullie samen hebben meegemaakt en hoe jij worstelde om je leven een nieuwe kans te geven.
    Dit kun je nu met een gerust hart gaan doen.
    Ik wens je alle geluk van de wereld met je nieuwe levenspartner en kids! Geniet ervan.