Delen is leuker

28 augustus 2013 - Biasca, Zwitserland

Badkamer, toilet, ontbijttafel, avondeten. In de afgelopen dagen werd er veel gedeeld. Het gevoel dat dat teweegbracht was, zoals aangegeven, vertrouwd en zorgde niet voor een cultuurschok. Na het afscheid vanmorgen merkte ik dat we nog iets deelden. Dat gebeurde terloops, onderweg en eigenlijk automatisch waardoor je het niet in de gaten had. Waar ik op doel is het delen van de schoonheid van de omgeving. Regelmatig stonden we stil om het gigantische uitzicht in ons op te nemen en de ander er op te attenderen. Het doet me beseffen dat het mooier is als je iets kunt delen.

Vandaag is dat niet meer. Ik loop 's ochtends met Ed naar de bushalte en volg daarna alleen de Strada Bassa (de lage variant van de Via Gottardo). Richting Faido ervaar ik deze route allesbehalve als de lage variant. Het gaat op een gegeven moment door bos, over rotsen, omhoog en omlaag. Na de etappe van gisteren wil ik eigenlijk rustig aan doen. Of ik wil iemand waar ik tegen kan klagen over de route, want dat verzacht ook! Maar er is niemand meer. Het is net of je dan harder baalt. In het centrum van Faido koop ik een nieuwe koptelefoon. Mijn vorige luisterpropjes ben ik waarschijnlijk in Hospental vergeten. Het geeft afleiding. Na aansluitend een hapje uit het vuistje gaat het verstand op zero. Ik wil Biasca bereiken. Dat betekent werken! De rugzak voelt iets aangenamer, een kilo van de inhoud is met Ed mee naar Nederland.

Vandaag is er verbazing en ook respect voor de water- en wegenbouwers. Goedendag zeg wat is de autobaan een kunstwerk. Ik weet niet hoe vaak ik 'de Gottard' met camion of personenauto genomen heb. Van onderuit is het uitzicht echter héél anders. Wat een bouwwerk. Als Ed er bij geweest zou zijn, dan had hij dat zeker beaamd en had ik dat nu niet met tekst en foto's hoeven delen.

In Biasca is de pastoor wel heel pragmatisch. Hij spreekt aanvankelijk Duits. "Hier is niks, rij maar naar Bellinzona." Ik antwoord: "Maar, ik ben te voet." Hij switcht naar het Italiaans en zegt iets dat non-verbaal lijkt op "Zoek het maar uit." Dat doe ik en met de hulp van een vriendelijk meisje bij de Informazione winkel van Biasca (gewoon VVV of ANWB) vind ik onderdak. Vanaf mijn bedje skype ik met het thuisfront, ik heb ze vandaag harder gemist lijkt het wel, zie ik een trein met Wetron afzetbakken passeren en luister ik naar Motorpyscho. Door mijn nieuwe koptelefoontje.

@Ed, thanks dat je er was. Morgen Bellinzona, overmorgen Lucarno en dan Italia. Oh ja, had ik al verteld dat een verdwaalde berggeit me vandaag erg dankbaar was en dat ik een fijn gesprek had met een echtpaar bij de kerk in Giornico? Nee, dat heb ik niet. Ook op een gewone dag gebeurt er van alles. De puf om meer te schrijven ontbreekt.

(red.)

1. Mieke Raemakers:
    28 augustus 2013
    Gelukkig nog eine update vandaag, kan ich noe rustig gaon slaopen. Bedanktj det se dit allemaol met os deils. Zet 'm op, dich kums d'r Waal. Groeten vanaaf de zandjstraot in Kelpen-Oler.
  2. Carla Stals:
    28 augustus 2013
    Het waren mooie dagen met Ed. Maar alleen kan je het ook. Succes.
  3. Maart Vestjens:
    Ha Marcel,

Delen is leuker! Klopt helemaal. Gedeelde vreugde is dubbele vreugde en gedeelde smart is halve smart; zo luidt de uitdrukking. En die laat blijken van een oude doorleefde en beleefde wijsheid. Natuurlijk valt het dan rauw op je dak dat je ineens niets meer kunt delen van wat je ziet, meemaakt en ondergaat, omdat jouw broer zijn eigen weg weer gaat en jij jouw weg vervolgt. Jij loopt jouw weg, die naar ik begreep nu over de helft is. Nu lonkt Italie met ergens daar vlakbij Rome het bedoelde eindpunt van je tocht. Daar verzamelde zich eerder in je leven de verbindende liefde met Nel. En daar nu weer naar toe, maar nu wel alleen, alhoewel...

Ook vanuit het thuisfront, zo blijkt uit de vele reacties, wordt virtueel meegelopen, meegeleefd en je telkens weer een warm hart onder riem gestoken.

Grt

Maart

Ps
    Jouw apparaat dat je bij je hebt, is een tabblet of toch zoiets als een smartphone??
  4. Miek van de Voort:
    29 augustus 2013
    Vind het heel knap wat je doet. Met z'n tweeën is altijd leuker dan alleen. Maar je kan het dat weet ik zeker.
  5. Tim S. oet K-O:
    Daag Marcel,
    Stjeeds meer luuj heur ich hie in dien gebaortedörp en dao boete kalle euver dien vootreis/avontuur pelgrimage/belofte. Det duisse veur Nel, veur dich zelf, veur alle minse die van dich haoje. Door desse dien tocht zo prachtig besjriefs in dien dagelikse blog en zo deils mit hieël väöl luuj, bösse eigelik gein moment allein. Want, zo stjeit op ein tegelke bie zoon Daan in Hunsel, ECHTE VRIENDEN ZIE JE NIET, DIE STAAN ACHTER JE.
    Op nao Bellinzona en la Bella Italia! Dao luiptj unne SuperKujeldreier dae de werreld unne sjpegel veurhiltj omdet d'r dao zelf iddere daag in kiektj. DANKE veur dien veurbeeld, Marcel!
  6. Toke Coppen:
    29 augustus 2013
    Hoi Marcel nog even volhouden en je bent op de plek !! Gr. Jack en Toke Bedankt voor je mooie verhalen)
  7. Erna:
    Hey Marcel,
    Ook ik kijk iedere dag uit naar je verhaal.
    Zo lopen we met z'n allen een beetje met je mee.
    Als ik mijn dagelijks rondje loop, denk ik ook iedere keer aan jou tocht zo ver weg. Super dat je dat doet !!!
    Het lukt je !!!
    groetjes Erna
  8. Anita:
    29 augustus 2013
    Ene kant sterk de behoefte om te reageren..andere kant ben ik sprakeloos..alles wordt al gezegd. De belevenissen heb ik nu ook live gehoord..ik slurp ze net zo hard op als dat ik 'jou lees' en geloof me..het is hetzelfde ervaren. Eigenlijk is het overbodig te zeggen..weten jullie wel. Waarom typ je het dan Aniet? Tja..omdat ik het toch benoemd wil hebben Mars'..want ben trots op jullie en jullie broederliefde :) Anyway...nu die laatste grens over..hoppetee...Italy.. here comes mister Tinnemans!!
  9. José Tinnemans:
    29 augustus 2013
    Ieder op zijn of haar manier . Silvia voor de klas, Jill en Do in de klas , pap in de moeshoof ijverig aan het werk en moeke zit buiten boontjes schoon te maken . Terwijl ik dit aan het doen ben gaan mijn gedachten naar Italy . Een schril contrast met dat van hier ( ook mooi ) maar anders . De natuur is geweldig waar dan ook maar , houdt met niemand rekening , dus mochten de buien komen die weerman @H . voorspeld laat ze maar komen . Het spoelt , droogt en verfrist . Nieuwe energie . Heb je gisteren nog aan de lijn gehad , inderdaad samen delen is fijn , ook Ed beaamde dat ,hij heeft er van genoten en was nog graag een paar dagen gebleven , maar helaas andere verplichtingen . Daarom is het goed dat je de belevenissen op papier zet , hoofd leeg, zodat je weer ruimte hebt voor de volgende dag .
    Even terug komen op het weerstation daar in Italy en de tolk @A&H
    mocht je in de problemen komen met de taal , dan kun je hun om raad vragen ( is het niet @H. )
    Marcel , een gezegde , het ga je goed .
    Liefs moeke en Pap .
  10. Yvon:
    29 augustus 2013
    Marcel, ich gelauf meteen det je eure broir mis met loupe, mef dinkt eraan, hiel vul minse loupe in gedachte met uch mej, (auch ballast) mer wazl poxitu eve. Gae kuntj t dao binn ich van overteugd, eedere daag leas uch meg vul plezeer eur fantastische verhalen. Goodj zk door zoj ich zegge, stefkte met de resg van de ettapes.

Groetjes
  11. Alfons Bruekers:
    29 augustus 2013
    Marcel, Doe ze de groeten daar in Bellinzona. Precies tweehonderd jaar geleden zijn een paar mannen te voet in omgekeerde richting, dus van Bellinzona naar Nederweert gelopen. Vraag maar eens rond of ze zich dat daar nog kunnen herinneren....