Hoe de dollar valt

14 maart 2019 - Sierra Vista, Arizona, Verenigde Staten

Morgen gaat het los en stijgen we van 1800 meter binnen 10 kilometer naar bijna 2800 meter. Het is tijd dat we 'losgelaten' worden. Het wordt afzien, er heerst spanning en ik heb al een week de griep. Grrr. Dat gevoel ben ik hélémaal meer dan zat. Dus..... knallen.

De dag vandaag is gevuld met boodschappen doen,  voedselpakketten maken en versturen en brandstof scoren voor de branders. We doen alles te voet. Onderweg waait het hard. Af en toe miezert het. Arizona is always hot. Not dus. Het blijkt een bijzonder nat en koud voorjaar te zijn. Met veel sneeuw. Hebben wij dat weer.

Op weg richting Sierra Vista zagen de bergen er enigszins lafjes uit. Toch raar. Ik hou niet van onderschatten. Gisteren betrapte ik me er (bijna) op.  Ga maar na, de Gottardpas is een stuk lager. Dat was met 2106 meter mijn hoogste punt richting Rome. Nu gaan we de eerste dag al een deftig 'krepke' hoger en doe ik alsof het niks is.

Dat gevoel verandert vandaag. Het grootste deel van de dag zijn de toppen in wolken gehuld. Mijn ogen worden er constant naartoe getrokken. En hoe meer ik naar de jagende wolken, de sneeuw en de stijgingen kijk, hoe intimiderender de berg zich profileert. Dit is psychologische oorlogsvoering. Dit is 'als de berg niet naar Mozes komt, dan gaat Mozes naar de berg stuff'.  Dient zich onzekerheid aan? Mm. Het kan. Ik noem het vooralsnog love-hate, kop of munt. Én respect, voor de trail en de elementen.

Kortom. Its time to start. De komende dagen ben ik offline. Daarna weten we hoe de dollar gevallen is.