Gemist bericht

18 september 2013 - Valpromaro, Italië

Volgens de maatstaven van een heleboel niet noodzakelijk nader te benoemen onderzoekers, specialisten, kenners, trendwatchers enz enz enz ben ik een verslaafde. Het lijkt me evident dat ik niet alle verslavingen wereldkundig maak. Lijdt niet iedereen aan een aantal? Gisteren -en om eerlijk te zijn niet alleen gisteren maar al veel eerder en vaker deze reis- merkte ik mijn afhankelijkheid van internet.

Het web is een middel waarvan de grootste zieners niet kunnen voorspellen waar het eindigt. Dat durf ik te voorspellen. Bent u of denkt u de ziener te kennen, laat hem of haar contact met me opnemen. Ik ben zeer geïnteresseerd in een praatje over het toekomstplaatje. Graag zelfs! Benieuwd of hij of zij ook verstand heeft van verslavingszorg.

Genoeg gepeins. Ondergetekende kwam gistermiddag in het dorpje Valpromaro en dacht, het is mooi geweest voor vandaag. Gun jezelf een middagje vrij. In het gehucht blijk je verstoken te zijn van (mobiele) telefoon en internet. Wat doe je dan de hele middag en avond? Best weinig. Ik noem: de was, boodschappen, douchen, lezen, de uitrusting checken, het dagboek bijwerken, een keer gapen, een gesprekje aangaan met twee jonge Duitse vakantiegangers die per fiets door Italië kruisen, koken met de twee Franse peligrinos die ik gisteren ook al zag én uitbater........, samen de maaltijd genieten en intussen in spoorbielzen Frans en Italiaans met elkaar communiceren én vroeg naar bed gaan.

Weet u, op het einde van de dag voelt dat best lekker. Alleen..... Oeps, is het mijn eerste dag dat ik geen blog plaats. Zou íemand het bericht gemist hebben?

1. Tim S. oet K-O:
    18 september 2013
    Campionissimo, ich haaj dich waal degelik gemis. Höb tich keer gekeke! Bön vesjlaaf... aan dien blog... oet respekt! Depe buiging veur dich!
  2. Will Keursten:
    18 september 2013
    En of ik dat gemist heb. Ik lees met veel respect en bewondering iedere avond je verhaal. Maar om je belevenis tijdens het ontbijt een keer te lezen is toch zeker ook geen verkeerd begin van de dag.
  3. Henny:
    18 september 2013
    Absoluut gemist,maar zet 'm op,ik blijf je volgen respect!!
  4. Rieky:
    18 september 2013
    Ja zeker, heb ik het gemist. Ik kijk er ieder dag naar uit je kan het zo mooi vertellen. Jij haalt de eindstreep wel, daar ben ik vast van overtuigd. Het ga je goed!!!
  5. Esther:
    18 september 2013
    Iedereen is min of meer wel ergens aan verslaafd. De een aan wandelen , de ander aan een blog lezen...
    Omdat ik meestal al op een oor lig als jij jouw verslag plaatst, lees ik dit de volgende morgen, Ik begin de dag goed: ik onbijt met jouw blog.
  6. Marlies:
    18 september 2013
    Verslaafd... tja... ik vergat mijn foon gistermorgen mee te nemen. En wat doe je dan, onderweg naar het werk, in de trein. Mijn ingesleten ochtendritueel mail/agenda/facebook/twittercheck was onmogelijk. Ik zag niks te lezen. Dus er zat niks anders op dan rondkijken... naar medetreinreizigers die whatsappten, mail checkten of andere heule belangrijke dingen deden op hun telefoon. Was even alleen op de wereld daar in die trein ;-)

Dus blij met je berichtje vanmorgen. Hoort er inmiddels ook een beetje bij hier zo.
  7. Francien:
    18 september 2013
    JA GEMIST.LEES HET ALTIJD VOOR HET NAAR BED GAAN.
    WANDEL ZE VANDAAG WEER,EN GENIET ERVAN.
  8. Erna:
    18 september 2013
    Ook ik lees je blog meestal s' morgens, dus niet echt gemist.
    Maar kijk er wel iedere dag naar uit.
    Dat gaat wat geven als je weer eenmaal thuis bent. Moeten we allemaal afkicken en een andere verslaving gaan zoeken.
    Fijne daag !!!
  9. Carla Stals:
    18 september 2013
    Zeker gemist. Keek al of mijn mailbox soms vol was. Ik geniet van je verhalen. Stiefel ze nog.
  10. Anita:
    18 september 2013
    Gegarandeerd hebben menigeen gisteren enkele keren voor het slapengaan nog gekeken en zich afgevraagd 'waar blijft ie'... Wij in ieder geval wel vanuit Turkije. Maar zonder al teveel drukmaken wel gewoon gaan slapen hoor. Verslaafd? Neu.. 'We' zijn 'gewoontedieren'.. Dat wel. Kunnen relativeren is hoofdmoot tegen echte verslavingen. Maar gewoontes doorbreken op z'n tijd houdt men scherp. Lieve groet vanuit ons oord en als we terug zijn duurt het ook niet meer zo lang dat je terug bent en das een geruststellende gedachte.
  11. Resy:
    18 september 2013
    Yep, auwg ich hup tot 23:00 gechecked.
    En omdet der niks kumpt maar ze dich toch ein bietje zurg.
    Maar wie ich mien uig ope dee, zoog ich dien berichtje versjiene, en hup het noe net op mien gemaak gelaeze op het werk met ein theetje in de henj.
    Zo te leaze bun ich neet de enige verslaafde dei wacht op dien berichtje veur het sloape goan :)
    Maar good doe bus weer in de loch.
    Noe weer verder met mien werk.
    Wunsj dich eine sjoone daag en tot vanoavend.

Groetje van de mofertaan
  12. Carole:
    Need I say more?
  13. Noud Maas:
    18 september 2013
    Ah, verslavingen! Ik weet er als ervaringsdeskundige alles van...
    Misschien past hier wel een gewetensvraag om de mate van je internetverslaving te kunnen vaststellen: Wat zou je gedaan hebben als je al vóór het inchecken in Valpromaro had gemerkt dat er geen internet was? Gegaan of gebleven?
  14. Ans Smolenaers:
    18 september 2013
    Inderdaad, raar geen berichtje gisteren avond. Ik ben net terug van mijn eigen wekelijkse wandeltocht en dacht eerst effe de mail checken. Fijn te lezen dat alles goed is. Wandel ze!
  15. Ron Paap:
    18 september 2013
    Marcel je hebt een gewoonte doorbroken , geen blog. Dit was vreemd. Maar we rekenen weer op je en op het internet.
  16. Anny en Hub.:
    Campionissimo Superkujeldreier Marcel,

Jij hebt een perfecte timing want gisteren was in Nederland Prinsjesdag. Samen met Willem en Maxima ben ik tot diep in de nacht doorgezakt. Pas vanmiddag heb ik met een duffe kop, maar met enorm grote opluchting gelezen dat ik gisteren geen blog van je gemist heb.
    Het is maar één keer per jaar Prinsjesdag. Dus ik verwacht je verslag vanaf nu weer iedere avond anders raakt mijn leven totaal in de war.

Loop en schrijf verder als een echte Campionissimo!
  17. Manuela Hoogerheide:
    Hoi Marcel,

ik ken je niet persoonlijk en jij mij ook niet maar jouw moeke heeft mij verteld dat je vertrokken was om deze heel uitzonderlijke voetreis met een missie te gaan maken.

Nu lees ik soms via facebook een verslag van jou omdat Els of Resy dat hebben geliked.
    Daardoor heb ik vandaag echt al jouw verhalen gelezen vanaf de dag dat je bent vertrokken tot vandaag.

Ik kan je niet vertellen hoeveel respect ik voor jou heb en ik vind jouw verhalen echt geweldig.
    Ik lieg niet als ik zeg dat ik best jaloers op je ben op alles wat je mee maakt en ziet onderweg en op die prachtige ervaringen die je nooit meer zult vergeten.

Ik wens je echt ontzettend veel succes met de laatste kilometers van jouw prachtige voetreis en iets in me zegt dat je daar met vlag en wimpel in slaagd.
    Geniet van alles wat je nog mee mag gaan maken....dat neemt niemand je ooit nog af.

Groetjes van Manuela uit Kelpen-Oler.
  18. Miek van de Voort:
    18 september 2013
    Zeer zeker gemist. Lees het altijd voor het slapen gaan.
    Denk dat ik al vrij laat op de dag zit met mijn reactie, misschien ben je al terug. Dan wens ik je een fijne avond.
  19. Truus Broos:
    18 september 2013
    Terwijl jij in Valmoprano met je Franse peligrinos probeerde Italiaans te brabbelen, zat ik met jouw liefje Italiaans te eten in Wiertj. Zo zijn we allemaal op onze eigen manier internationaal bezig.
    We hebben het uitgebreid gehad over onze ex-pafverslaving; dus ik denk dat het prima is dat je nu afhankelijk bent vaninternet ipv sponsor te zijn van nicotineleveranciers.
    Bovendien dient die verslaving een hoger doel; contact met je thuisfront. Want geloof me je bent door je afwezigheid heel erg aanwezig in menig gesprek dat gevoerd wordt.
  20. Wubbe:
    18 september 2013
    Het werkt ook verslavend iedere dag uitkijken naar je blog, inderdaad heb ik het gemist.

Verslaving volgens wiki:
    Verslaving is een toestand waarin een persoon fysiek en/of mentaal van een gewoonte of stof afhankelijk is, zodanig dat hij/zij deze gewoonte of stof niet, of heel moeilijk los kan laten. Het gedrag van de persoon is voornamelijk gericht op het verkrijgen en innemen van het middel, of het handelen naar de gewoonte, ten koste van de meeste andere activiteiten. Als het lichaam deze stof of gewoonte dan moet loslaten kunnen er ernstige ontwenningsverschijnselen optreden bij deze persoon.

Dit beschouwend dan is ook het wandelen, het onderweg zijn een verslaving, dat belooft dan nog wat als jij je bestemming hebt bereikt en weer in het gareel van het dagelijks leven gaat. Gelukkig mag je kilometers toegeven aan je verslaving.
  21. Aldje Hendrikx.:
    18 september 2013
    zeker haai ich dich gemisj straks motten vae auch aafkikke zet m op knuffel koffie aldje en wimke ...
  22. Mieke:
    18 september 2013
    Ik dacht dat het aan mijn computer lag, we zijn net overgestapt naar ziggo haha. Zo zie je maar weer, stelletje verslaafden bij elkaar.............. of je kan het natuurlijk ook een plezierige gewoonte noemen, dat klinkt beter!
  23. Annemiek:
    Ha Marcel,
    Dat was raar geen verhaaltje voor 't slapen gaan, maar vandaag
    heb ik er dus 2 te lezen. Geniet nog van je tocht en toi toi toi voor de laatste kilometers.
    Groetjes Annemiek
  24. Ria Bours:
    18 september 2013
    Ook ik heb je gemist, ben ook verslaafd aan je verhaaltjes voor het slapen gaan, heb me zelfs lichtelijk zorgen gemaakt.
    LOOP en GENIET Marcel
  25. Samantha:
    19 september 2013
    Hahaha! Als jij geen internet hebt kunnen wij niet 'meelopen', maar mis jij de reacties waar je weer energie uit kunt halen. Voor nu een positieve verslaving! ;)
    Geniet ze van de komende mooie kilometers!
  26. Frits en Drien Geraets:
    23 september 2013
    Marcel je komt iedere dag dichter bij je doel.
    nog even doorzetten. maar als je er ben welke gedachten gaan dan door je heen sterkte.
    zaterdag heeft de voorganger in de dienst `n gebedje naar boven gestuurd dat je de zware taak aankunt geniet van de mooie streek.