Geen genade

27 maart 2019 - Oracle, Verenigde Staten

Een aantal maanden geleden ontmoette ik de Belgische tandarts Karel Sabbe. Het was op een vrijdagavond. Hij gaf een lezing in Waregem over twee 'monster hikes'. De rest van dat weekend verbleef ik bij Theo en Serverine. We bezochten Ieper, aten heerlijk en deden een indrukwekkende Wereldoorlog I tour.

Karel Sabbe is houder van het snelheidsrecord op de Pacific Crest Trail (4286 km) en de Appalachian Trail (3500 km). Voor mij is Karel een held. Man, wat ben je hard in je hoofd om zo lang zo diep te gaan. En wat moet je lijf sterk zijn. Voor de niet kenners. Karel liep tijdens deze tochten zo'n 85 km in looppas. Pèr dag! Over heel veel hoge bergen, door bossen, modder en woestijn. Wat een gigant.

Als het gaat om pelgrims, staat Wim Woolderink uit Weert boven aan mijn heldenlijst. Wim liep in 2007 naar Santiago, in 2010 naar Jeruzalem, in 2013 naar Rome en in 2016 opnieuw naar Santiago. In 2013 maakte hij de foto toen ik op het Sint Pietersplein arriveerde na mijn eerste Pelgrimstocht. En dan is er nog Mart Douven uit Ospel. Mijn Kennedymarsheld. Volgens mij staat zijn teller ergens op 285 nu. Waanzinnig. Ik had vaker zijn naam en over zijn reputatie gehoord. De eerste keer dat ik met hem een stuk Kennedymars liep voelde ik me vereerd.

Drie helden. Alle drie niet groot. En als je met ze praat zijn het gewone, bijna bescheiden personages. Maar ze hebben een ding gemeen ze bezitten drive, een ongelofelijke drive en ze kennen geen pardon om af te zien.

De afgelopen dagen liep ik van Patagonia naar Oracle. Dat is zo'n 250 km. Helaas zonder Ed. De uitdaging bleek voor hem te zwaar. Ook ik heb afgezien. Nondejuu zeg. Wat heb ik de weg richting Manning Camp vervloekt omdat Manning Camp maar niet leek te komen. En wat was het steil richting Mount Lemmon. Een aantal stukken kent een stijgingspercentage van over de 50%. En dan zijn er nog de scherpe rotsen en grove stenen die de voeten geselen. De zolen van mijn schoenen hebben al aardig 'geleden.' Maar uiteindelijk bereik je Oracle en ben je al het gezwoeg vergeten. Je doet de was, neemt een douche en gaat voor het eerst sinds 8 dagen in de relaxmodus.

Morgen is een zero day. Dat betekent niet lopen. Alleen rusten en chillen én de planning maken voor de komende dagen. Want na de zero day gaan we weer knallen.

Morgen post ik iets meer over de route van afgelopen week en hoe e.e.a. in zijn werk als je drie, vier, of vijf dagen 'in the wild' vertoeft. Heb je vragen over eten, drinken, slapen, wat in mijn rugzak zit, wassen en/of naar wc gaan of whatever. Stel ze. Lijkt me leuk om ze te beantwoorden, als ik het kan.

Ik besef me nu dat dit een tamelijk lang epistel geworden is. Normaal zijn mijn verhaaltjes korter. Laat het zo zijn. Sluit ik af met te refereren aan mijn laatste held. Ze zou afgelopen vrijdag 56 zijn geworden. Nel. Het gaat richting de 10 jaar dat je er niet meer bent. Yes, I thought about you, and yes I shed a little tear.

En daarna ging het weer volle patrol. Want de Arizona Trail kent geen genade.

1. Leon Jeurninck:
    27 maart 2019
    Marcel, vriedig bin ich met Ed un paar gaon drinke. Wat un verhaole haaj hae al nao 4 daag loupe, en 4 daag reize om thoes te kome.
    Kinse naogaon welke verhaole dets dich höbs. Let good op dich zelluf.
    En nog get, dich bes aug unne heldj.
  2. Jan van Mierlo:
    27 maart 2019
    Wat een indrukwekkend verhaal Marcel. En wat jammer voor broer Ed. Stoppen is ook een moedige daad. SUCCES!!
  3. Annemiek:
    27 maart 2019
    Wat jammer dat jullie het niet samen af kunnen maken. Maar respect voor jullie beider keuze. Voor jou daarom heel veel sterkte, succes en plezier met verder lopen. Pas goed op jezelf.
    Ben idd heel benieuwd hoe het allemaal in z'n werk gaat als je zo'n trail loopt.👋
  4. Erna:
    27 maart 2019
    Respect zowel voor Ed als voor jou.
    Ik kan me er geen voorstelling van maken hoe het is om zover te lopen en dan ook nog in die omstandigheden.
    Zeker ben ik benieuwd wat er in je rugzak zit ;~)
    Maar ook hoe je dat met eten doet. Er zal niet iedere dag een restaurant of winkel in de buurt zijn lijkt me ....
    En slapen? Altijd buiten of liggen er ook iets van accomodaties onderweg?
    Zoals ik al zei, ik kan me er geen voorstelling van maken.
    Succes, zet hem op !!! En geniet, maar het meeste genieten zal waarschijnlijk achteraf komen ......
    Jee .... al bijna 10 jaar geleden?
  5. Francien Wolter:
    27 maart 2019
    Wat een verhaal zeg maar een ding ,je bent een Doorzetter en geeft niet snel op.
    Geniet nog van je avontuur en ik kijk uit naar je volgende verhaal.
  6. Carla Stals:
    27 maart 2019
    Ik kan zo genieten van je verhalen. Dank je wel hiervoor
  7. TimS oet K-O:
    27 maart 2019
    Fijn óm dit van dich te laeze Marcel. Fijn desse doorbiets. Fijn desse det allemaol mit ós wils en kins deile. Fijn det 't dich relatief good geit. Fijn óm ouch weer euver dien vervolgstappe te kinne laeze.
    Doe bös veur mich 'ne super-Kujeldreier.
    Stiefel ze!
  8. Klaas van der Veen:
    Ha Marcel,
    Ik wil je toch even tegenspreken hoor. Jouw laatste held staat buiten kijf. Maar die eerste drie? Zijn mannen die diepgaan helden? Wat mij betreft het tegendeel, maar daar drink ik graag een biertje op met je.

Blijf goed om je heen kijken, geef je lekker over aan de cadans van het lopen!
  9. Toke Coppen:
    Goed gedaan. Gr Toke
  10. Sylvia Pubben - Smolenaars:
    27 maart 2019
    Fijn om weer wat te lezen...een moment van ontspanning. Ben benieuwd naar de antwoorden op de vragen in voorgaande reacties. En ja....times flyes.....enjoy every moment...En blijf genieten.
    Grtjs Sylvia
  11. Ria Kneepkens:
    27 maart 2019
    Tof man... zal zeker afzien zijn maar wat een avontuur!!!
  12. Will:
    27 maart 2019
    wat un geweldjig landsjap, zal neet altied metvalle om dao doorhaer te trekke
    en jao Nel zooj trots op her menke zeen gewaestj.... net als ich
  13. Riny v Veldhoven:
    Dag Marcel
    Leuke verhalen om te lezen ik geniet er van
  14. Resy Wilkinson:
    28 maart 2019
    Oh man oh man doe bus eine echte veur mich. Dien doorzettings vermoge is mega groot. Ich bewonjer auwg Ed, hei heit de poging gewaagd, zo jammer det het avontuur gestruikeld is veur hem. Maar doe lups neet allein, zo te laeze laupe weer ein aantal mit dich mit. Mer der is der mer ein waat altied aan dien zie blief laupe wo det ze auwg bus 😘.
    Geneet Marcel veer wunsj dich veilige km op dien avontuur.
  15. Aldje Hendrikx.:
    28 maart 2019