Habt Ihr hier Jaco

29 augustus 2013 - Bellinzona, Zwitserland

Tussen Biasca en Bellinzona delven ze graniet. Dat doen ze met dynamiet of iets wat er op lijkt. Een paar keer hoor ik een doffe dreun. Het houdt me 'wakker' want het is een beetje een slaapwandeletappe. Een etappe die moet, zal ik maar zeggen, maar die net zo goed overgeslagen had mogen worden. De route voert langs de oevers van de Ticino. Het is best mooi (dat dan weer wel) om de rivier te zien groeien. Komend vanaf de bergen is 'tmer e pissträölke. Nu is het al een hele rivier, met flinke stromingen. Dat neemt niet weg dat het pad redelijk eentonig is, evenals het geluid van de autobaan. Alleen halverwege zijn er wat kleine verschillen in hoogte. Ik krijg er zowaar het IJzerenMan-gevoel van. Een gesprek met een aardig echtpaar bij wie ik mijn waterflesjes kan vullen, breekt mijn wandelgang. Ze rommelen samen wat in de tuin als ik hen stoor en ze vinden het onderhoud wel leuk. Althans dat gevoel geven ze me. Vooral de man des huizes is nieuwsgierig naar feiten (hoeveel km per dag, waar slaap je, hoelang ben je onderweg etc).

Daarnaast is het vooral een dag van peinzen. Bijvoorbeeld over Jaco, van wie ik een bericht zag in mijn gastenboek. Ik eet goed hier, laat dat duidelijk zijn. Een dikke friet met frikandel en loempia of hamburger zou echter niet verkeerd zijn. Volgens mij is Jaco de oudste frituur van Weert en vieren ze dat komend jaar, dat u het maar weet.

Tijdens het peinzen zie ik ook beelden van de terugweg van Weert, op de fiets, met Mark B. Volgens mij was het in de eerste of tweede klas van het voortgezet onderwijs. Om het hongergevoel verder aan te jagen, fantaseerden we over kroketten en frikandellen die via een lopende band de mond in schoven. En aansluitend konden we onder een stroom van softijs gaan hangen. Lekkerrrr! Het 'goede vaderlandse voedsel'. Het laat nog even op zich wachten. De Ticino voelt qua temperatuur trouwens beduidend kouder aan dan softijs, zo merk ik als ik mijn poeterkes weer eens badder. Brrrrrr, lekker frissss.

Tijdens die pauze bestudeer ik ook de zolen van mijn 'pantoffels'. Ik twijfel sterk of ze het einde van de rit halen. Het profiel is duchtig afgesleten. Als ik wil verzolen, moet ik daar niet te lang mee wachten. Anderzijds, het zijn zulke lekkere muiltjes. Ze stinken niet na een dag arbeid, ze knellen nergens en zien er stoer uit. Ik denk dat ik ze tot op de laatste draad draag.

Iets anders, of het boeit is een tweede. De naaktslakken - ik heb besloten er toch geen extra verhaaltje over te schrijven - zijn vandaag in de minderheid. Nog een enkeling steekt in het welbekende tergende tempo het pad over. Ik ontwijk ze keurig. De meerderheid aan overstekend wild wordt gevormd door hagedissen. Ristel, ritsel, trippel, trippel en zoef weg. Ze zijn met het blote oog nauwelijks te volgen! Het is een beetje als de wandelaar en de automobilist. Verschil van snelheid moet er zijn.

Wat passeert er nog meer de revue. Wel, ik hoor Mart net zeggen dat Rome nog ver is. Tjuu, gelijk heeft hij. Ik ben pas op de helft en de kneuk smeken om een echte rustdag. Dat gaan we dus doen. In Bellinzona. Stad van de kastelen. Ik heb er zin in. Hebben ze hier ook een Jaco? Of zeg ik nu iets raars?

(red.)

1. PM:
    29 augustus 2013
    Hey kerel,

Je bent al over de helft. Maar goed ook want we beginnen je hier duchtig te missen. SFB rehearsal is not the same without you. Ik mis je strot. Hang in there dude, travel safely and swift.

PM
  2. Miek van de Voort:
    30 augustus 2013
    Marcel ik vind het heel knap wat je doet. Als ik zo alleen zou wandelen, was ik al lang in een dip geraakt. Hou moed we reizen vanuit Nederweert elke dag met je mee. Neem op tijd de rust die je nodig hebt, zeker voor je benen en voeten. Ik duim voor je, en ben er van overtuigd dat je het haalt.
  3. Harry vossen:
    30 augustus 2013
    vanuit zonnig Nederweert heel veel leuke en mooie wandel momenten

het is een zeer goede af sluiting van een periode heel veel succes en hou

het vol loop ze groetjes
  4. Francien:
    30 augustus 2013
    Geweldig Marcel, wat een moed!
    Net als zoveel anderen zie ik elke dag uit naar je reisverhaal.
    Zo mooi hoe je jouw ervaringen en gevoelens met ons wilt delen,maar ook de manier waarop je deze omschrijft.
    Ik wens je nog veel mooie momenten en het nodige doorzettingsvermogen.
  5. Toos:
    30 augustus 2013
    Je bent nu over de helft. Het aftellen naar het eind doel kan beginnen. We zullen straks de verhalen gaan missen. Mooi hoe je er over schrijft. Wandel ze nog verder en geniet van alles wat op je pad komt. Iedereen leeft met je mee. Met diep respect en groetjes.
  6. Ans Zegveld:
    30 augustus 2013
    Hallo Marcel, als een van de vele trouwe lezers van jouw reisverhalen, moet ik even reageren. Geweldig Marcel, wat een bijzondere verhalen. En wat een wandelprestatie, al meer dan halverwege! Je gaat je doel zeker bereiken. Heel veel succes en vele mooie momenten gewenst.
    Groetjes
  7. Jacqueline:
    1 september 2013
    Hallo Marcel, Door drukte (ja echt wel) nu pas je geweldig reisverslag met S(N)luikreclame van de Jaco gezien. Zodra je terug bent, bel je maar en komen we persoonlijk unne lekkere friet en un frikkedel brengen. Man wat ben jij goed in zoveel dingen, Wandelen, schrijven, mensen enthousiast maken, mensen laten nadenken over het leven. Geweldig. Ik hoop dat de vermoeidheid, stramme benen en kleine andere vervelende dingen je geen parten gaan spelen op dit laatste stuk van je reis. Marcel, succes nog, toi toi toi.