Hans en Hans

31 juli 2013 - Roetgen, Duitsland

In Simpelveld woedt een kappersoorlog. Op weg naar de kerk zie ik drie kapsalons. Het is slechts 500 meter lopen vanaf mijn slaapplek: een adres dat ik vond via Vrienden van de Fiets. Puike organisatie. Volgens de gastvrouw zijn er wel vijf of zes haarkunstenaars in het dorp. Van de drie die ik zie adverteert er eentje met: 'wassen en knippen voor heren 9 euro.' Je kunt er zonder afspraak binnenlopen. Dat is voor mij niet nodig. Ik heb mijn coupe voor de reis laten kortwieken (voor iets meer dan 9 euro!)

De zaak is gesloten, net als de kerk. Dus terug naar mijn tijdelijke onderkomen voor een uitstekende maaltijd. Aardappelgratin, salade en vlees zo mals dat het bijna van de vork valt. Ik vergeet te vragen welk dier ik eet, maar ik kan me herinneren dat ik soortgelijk vlees vaak taai of met vet geserveerd heb gekregen. De Provençaalse kruiden en het meegebakken laagje mosterd maken het eetfeest compleet. Bijna, want het toetje is een wafel met ijs en aardbeien. Yep, men kan het slechter treffen. Daarna terug naar de kerk. Om 19.00 is er een dienst, had ik eerder bij de gesloten deur gelezen en ik wil graag een stempel.

Het is opvallend druk binnen. De eerste woorden van de pastoor verklaren het waarom. Er is een avonddienst voor een zekere Matje uit Simpelveld. Morgen wordt Matje begraven. Familie en vrienden zijn aanwezig. Matje heeft een goed en voorbeeldig leven geleid, maak ik op uit de woorden van de pastoor. Dat is mooi. Ik wens de familie sterkte met het verlies.

Na de dienst vang ik bot met mijn stempelverzoek. De pastoor blijkt een uithulp te zijn. 'De echte' is op vakantie. Hij heeft de sleutel van de pastorie en laat daar nou net de stempel liggen. Afijn, in het café tegenover de kerk (zoals het hoort) krijg ik alsnog mijn bewijs in mijn paspoort gedrukt. "Witbiertje Marcel", vraag ik mezelf. "Ja lekker."

Eerder die dag had ik een leuke ontmoeting met een Pieterpad'er bij de waterbron in Windraak (wandelaars weten waar ik het over heb). De besnorde Randstad'er was 20 dagen onderweg en had nog twee dagen nodig voor zijn eindpunt. Op zijn verlanglijstje prijkt Santiago. Hij zucht als hij mijn doel hoort. "Zullen we ruilen?" zegt hij lachend. Als ik mijn rugzak omworstel zegt hij vriendelijk doch resoluut: "Doe 'm maar weer af, want dat gaan we anders doen." In een handomdraai leert hij mij een wel heel handige zwaai waarmee de rugzak, vanaf de grond, binnen vijf seconden op de plek zit waar hij hoort te zitten. "Geleerd bij de duikers", zegt de wandelaar die Hans blijkt te heten.

Dat was gisteren, van Susteren naar 'Kappersveld', eh Simpelveld natuurlijk. Vandaag ontmoette ik opnieuw een Hans. Aan de rand van de binnenstad van Aken. Ik stond bij de oude stadspoort. "Kan ich helfen?" Dat kon hij, door een foto te maken. Vervolgens krijg ik een kleine stadstoer. Nu weet ik dat alle pleinen, die onder de Romeinen vierkant waren, door de Franken driehoekig zijn gemaakt en dat de stadspoort waar ik stond al de tweede verdedigingsring was. Aken groeide destijds nogal. De eerste muur is slechts wat symbolische stenen in het straatwerk, à la stukken van De Muur in Berlijn. Hans vertelt en laat het me - de toevallige voorbijganger - zien. Hij weet me ook te vertellen dat de binnenstad zeven meter hoger ligt. "Hieronder ligt alleen maar afval", zegt hij als we bij het Radthaus staan. Zo deden ze dat vroeger. Hoe zou het effect zijn bij het Raadhuisplein in Nederweert vraag ik me af.

Dat vroeger is héél vroeger. Toen geschillen met knots of zwaard werden beslecht. Met Hans en Hans en tijdens alle andere toevallige ontmoetingen is dat niet nodig. Het enige dat ik moet beslechten is de weg. Vandaag was het een dapper stuk taffelen, via Bocholtz, Aken en een boel kleine dorpjes. Het pad ging over landwegen, langs Bundesstrassen, door een stadscentrum en een stuk via de Eifelsteig. Rustplaats is Roetgen, waar een pizza wacht en daarna het bedje wordt opgezocht.

@Ed, bedankt voor de gastvrijheid en maaltijd. We zeen os eind augustus!

(red.)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Pete:
    31 juli 2013
    Allright, mate. So far, so good.
    Greetz
  2. Ed:
    31 juli 2013
    He broeder, was een eer om je als gast te hebben de eerste nacht. Heel veel succes, zeker met de hitte de komende dagen. Verheug me er op om je eind Augustus even te vergezellen. Grtz Ed&Anita
  3. Noud Maas:
    31 juli 2013
    En hij doet meteen gewoon dertigers...
    Impressing...
  4. Rosemarie:
    31 juli 2013
    Leuk al die ontmoetingen en de waterbron bij windraak ken ik... leuk plekje! Hoop dat je nog veel leuke ontmoetingen tegenkomt. Succes en ik blijf je volgen!
  5. Erna:
    31 juli 2013
    Super dat je al zo'n eind op weg bent. Petje af !!!
  6. Joke wagner:
    31 juli 2013
    wat een goed doel zeg, ook al woon ik in zwanenburg bij schiphol, vaak logeerden wij in nederweert. en hebben wij nederweert in ons hart gesloten.
    wij blijven je volgen. succes
  7. Leon Jeurninck:
    31 juli 2013
    Marcel, vergeet niet voldoende te drinken de komende dagen.
    Groeten, Leon
  8. PM:
    31 juli 2013
    Wat ben je al ver! Je bent net weg.
  9. Ria:
    31 juli 2013
    Jij bent net op weg. Wij zijn net thuis ...;-)
  10. Ger:
    1 augustus 2013
    Marcel, je hebt het vlakke land al snel verlaten. Nu doemen de bergjes op. Succes, drink goed tijdens de hitte (geen alcohol, dat leidt tot het verkeerde pad) en blijf genieten,
  11. Els Tinnemans:
    1 augustus 2013
    sjoon Marcel.......geneet van alles waas ze op dien paad teage kums.
    Ig reageer neet elke keer maar volg dig waal,vinj ut sjoon dien verhoale te leaze .........suc 6 !! zeker mit de wermte de kommende dagen.
    groetjes Els
  12. Annie:
    1 augustus 2013
    veel succes gewenst van ellie hamerling
    ook een nicht van je moeder
  13. Yvon:
    1 augustus 2013
    Heij Marcel, eur blog is geweldjig um te laeze, (net as eur book toen overNel) deep respekt vur uch. Dus haej beej hieel vul sucses en gae kunt ut, unne echte doorbieter, hoop det jae nig vul schoeen momente tege kotj.

Hadou yvon v.HD
  14. Janine Bormans:
    2 augustus 2013
    Super dat je dit doet, ik hoorde van Eric van je reis en ik vind het leuk om je reis te gaan volgen. Succes en vooral in deze warmte! Groetjes Janine
  15. Resy:
    3 augustus 2013
    Hoi Marcel,
    Zal waal zwoar zeen om met dees hitte te taffele.
    Neet normaal wodet dien stappers dich al gebrach hubbe.
    Veer zalle dich blieve volge in dien verhoale.
    Heel veul suc6 en veul plezeer mit de verhoale waat ze ongerwaeg taege kums.

XXX De Wilkies