Heel veel Bees (Marskramerpad Bad Bentheim - Oldenzaal)

8 december 2016 - Oldenzaal, Nederland

Op de tafel in zijn keukentje ligt een stapel boeken. Ze prijken ook in een grote kast in de kamer. En als ik 's morgens mijn ontbijtje geniet, ligt er een aantal op de ontbijttafel. B. is belezen, absoluut. Twee titels vallen op bij het weghappen van de bammetjes; 'Bezonken Rood' van Jeroen Brouwers en 'Mogelijke Memoires' van Herman Brusselmans.

'Bezonken Rood' is een meesterwerk. Ik maakte er kennis mee, via mijn meisje waar het bundeltje in de kast stond. "Eeuwige dank voor de introductie Sil!" Van Brusselmans staat al het nodige in mijn kast. 'Mogelijke Memoires' nog niet. Komt wel, ooit.

Brusselmans en Brouwers hebben iets gemeen: vrouwen. Elk op ieders niveau. B. had er ook iets mee. Foto's van zijn gezin hangen door het hele huis. Maar zowel vrouw(en) als kinderen zijn er niet meer. De tweede vrouw vanwege een scheiding, de kinderen omdat ze op eigen benen staan en de eerste...? Ook niet meer, maar dan definitief. "Omdat ze 30 jaar geleden een einde aan haar leven maakte."

Ze was manisch zo bleek. Ze bepaalde uiteindelijk haar eigen lot. "Het slijt", zegt B. daarbij wegkijkend in het niets.

B. en ik voelen voor een moment een band. Hij is gastheer van mijn eerste overnachtingsadres via Vrienden van de Fiets en schenkt me 7 euro 'fooi' omdat ik niet gepast heb. Ik beloof B. een boekje van mijn Rome reis te sturen.

Zelf lees ik de komende dagen het boek van 'Hay'. De voornaam van de hoofdrolspeler is Barry. Tijdens het avondeten bij 'Ome Hans' hoor ik dat Joop Braakhekke is overleden. Potverdorie. Het zijn wel heel veel Bees deze dag.

1. TimS oet K-O:
    9 december 2016
    Lees Ingeborg van Beek (nóg een B!)"Levenshaast". Nog 10 blz. Moet tijdens het lezen vaak aan "Nel" denken...
  2. Marie-Louise:
    9 december 2016
    Nou, marskramer, je bent weer lekker op weg. Geniet ervan!