Ik kom er op terug

2 december 2015 - Nederweert, Nederland

Eentje uitstekend, eentje goed en twaalf -ik denk- geen meningen. Zie daar, de feedback van de deelnemers aan mijn workshop tijdens de jaarlijkse ontmoetingsdag van de Vereniging Pelgrimswegen naar Rome. Snel geteld waren er dus veertien deelnemers. Een aantal van hen had de weg ook gemaakt. Net zoals ik, via de Via Gottardo. Maar toch ieder op zijn eigen manier, met zijn eigen ervaringen en zijn eigen verhaal. Ze werden gedeeld in het knusse klaslokaal. Het beschikbare uur werd al snel een krappe zestig minuten. Ik heb nog steeds moeite met alles dat aan tijd gebonden is. Juist in vrijheid gebeuren de mooiste dingen.

Een aangename verrassing was er na de presentatie. Ik ontmoette Klaas in levende lijve. De Klaas! Het afgelopen jaar liep hij met tent en een niftig samengestelde bepakking in gezwinde spoed richting Rome. Hij volgde een totaal ander pad. Ik volgde zijn strapatsen via zijn weblog met bovenmatige interesse. Klaas hanteerde onderweg een eigenwijze pen en zelfs het penseel. Op de een of andere manier was er verbondenheid. De glimlach en hartelijke groet in de aula van College De Heemlanden bevestigde dat vermoeden. We hebben een colaatje gedronken en via sociale media de afwezige pelgrim Noud Maas getart.

Noud zie ik volgende week tijdens ons periodieke bijbabbel moment in Eindhoven. Benieuwd of de serveersters van 'ons terras' ons nog herkennen. Ik zie uit naar zijn verhalen. Omdat we de tijd nemen, omdat we los komen, omdat we in vrijheid kunnen vertoeven. Poeh, wat is dat toch een groot goed. Met alles wat gaande is krijg je soms de indruk dat dat besef verdwijnt. Vrijheid, respect. Waar staan die woorden toch vereeuwigd?

De ontmoeting met Noud is ook bedoeld om de lijnen uit te zetten voor een tweede ontmoetingsdag voor Rome-lopers uit het Zuiden des lands. Of Wim Woolderink er bij zal zijn? Goede vraag. 'Mijn held' is bezig met de voorbereidingen op zijn vierde pelgrimage. Na Santiago, Jeruzalem en Rome trekt Santiago weer aan hem. Prachtig. Zover is het bij mij nog niet. Ik loop hier mijn kilometers, doe mijn ding en mag af en toe over mijn reis vertellen. Komend jaar doe ik dat onder meer op 7 januari in Haelen en op 13 maart in Ospeldijk. Ik kom er op terug.

1. TimS oet K-O:
    3 december 2015
    Nog steeds diezelfde (losse) vrije schrijfstijl! Complimenten Marcel.
  2. Marlie Wijers:
    3 december 2015
    WAT LEUK DAT JE WEER OVER JE REIS GAAT VERTELLEN, ZOU BLIJFT HET OOK LEVEND IN JE GEDACHTEN
    VEEL PLEZIER OP JE AVONDEN
  3. Ans:
    4 december 2015
    Geweldig Marcel ,als het me past kom ik zeker luisteren .Alvast fijne feestdagen en een gezond 2016 voor jou en Fam