Liever niet zijn

8 augustus 2013 - Merzig, Duitsland

Overmorgen is de grote Sound of Lion Show. Jill, Do en boezemvriendin Liselotte waren al druk met de voorbereidingen bezig toen ik nog in Nederland was. Muziek uitkiezen, dansjes instuderen, gepaste kleding uitzoeken, programmaboekje samenstellen. Het beloofde een spektakel te worden voor ouders en intimi. Ik ben er niet bij, maar ik wens The Girls alvast succes ("Zet 'm op!") en de toeschouwers heel veel plezier.

Ik zit momenteel in Merzig, een klein stadje aan De Saar. Bekend van de wolvenfluisteraar, Werner Freund, en de mooie natuur bij de Saarschleife. Inderdaad een prachtig stuk Duitsland. Ook als je het alleen maar passeert. Om precies te zijn, zit ik nu op een bankje in het stadspark met indrukwekkende bomen, speeltoestellen en een fontein. Er wordt gevoetbald door een pappa en zoon, moeders met kinderenwagens knisperen voorbij over de grindpaadjes en op de bankjes rond de fontein zitten twee stelletjes verliefd te zijn.

Mijn onderkomen is een goedkope Gästezimmer in een ietwat verlopen hotel, waar ik morgenvroeg al om kwart over zeven ontbijten kan. Dat is prettig, want eigenlijk wil ik niet in Merzig zijn. Ik had graag nog een stukje doorgetrokken. Vanaf Saarburg heb ik de hele dag langs de rivier gelopen. In een rustig tempo onder perfecte weersomstandigheden. Moeite met zoeken had ik niet. Wie overweegt deze route ooit te nemen: let er even op dat je op het juiste moment een brug oversteekt naar de andere kant van de rivier. Zo blijf je nagenoeg bij de Bundesstrasse weg.

Na Merzig duurt het even voordat er weer een grotere plaats opduikt, dus besloot ik bij aankomst het centrum in te gaan. De vriendelijke mevrouw bij het toeristenbureau wist me als snel te vertellen dat er richting Saarbrücken (mijn richting) lange tijd geen Gasthof, Hotel of Ferienwonung meer te vinden is. Daarmee kwam vroegtijdig een einde aan een relaxte wandeldag.

De gok verderop toch iets te vinden, heb ik niet gewaagd. Ik wil niet nog een keer de fout begaan, zoals na Bitburg - Trier. Die dag heeft me bij nader inzien behoorlijk opgebroken. Tijdens de rustdag waren er ernstige steken in mijn linkervoet. Met goed en regelmatig koelen, masseren en weinig doen is dat gevoel verdwenen. Het gaat weer zo goed dat ik, zoals gezegd, graag nog een uurtje of twee had doorgestiefeld. Nu dat niet het geval is, slenter ik maar een beetje rond. Mijn buik is in de stad inmiddels gevuld met een Topf Linzensuppe mit Wurst und Brot. Het was een fikse soepkom waarin een goudvis kon verdwalen. Zo dadelijk pak ik nog een biertje in die Altstad en dan vroeg het mandje in.

De afgelopen dagen prijkte met name Bitburg op de uithangborden van café's en restaurants. Hier, in het Saarland, zie ik vooral Karlsberg UR Pils. Op weg naar het park kwam ik door een gezellige straat met een aantal leuke tentjes. Er waren een Ristorante, diverse Gaststubes, een Kino, een Kebabtent en bij de hippe loungebar Shisha's rookte jeugd een waterpijp. Een leuk en aardig stadje, dat Merzig. Maar zoals gezegd: ik wilde hier liever niet zijn.

(red.)

1. Ria Bours:
    8 augustus 2013
    Hoi Marcel, as ich un petje op haaj dan zoej ich ut vur uch aaf doon!!!!
  2. Marlou:
    8 augustus 2013
    Hey Marcel. Fijn om zo bij te houden waar je je bevindt. Succes en ik volg je!
  3. José Tinnemans:
    8 augustus 2013
    Het kaarsje heeft weer gebrand vandaag. Het baat voor alles en nog wat. In je rugzak zit een dierbare herinnering die met je mee loopt , over je waakt , je de kracht geeft en je af en toe ook op de rem moet zetten , dan blijft alles in evenwicht . Nog een paar weekjes en dan sluit je broer Ed bij je aan om je een paar dagen te vergezellen .Dan kan je weer lekker Kelpes kallen. Leuk dat moeke Annie uit Nederweert je soepje bewaard . Pap en Moeke Kelpen zijn apetrots dat je al zover gelopen bent . Een dikke knuffel
  4. Ricky:
    8 augustus 2013
    Hey Marcel, lees ook iedere dag je mooie geschreven verhalen,
    helemaal te gek dat je al zo ver bent gekomen, [met vallen en opstaan] zo gaat het leven!!! de rest gaat je zeker ook lukken.
    "Danke-schön" dat we met je mee mogen lopen---ohh sorry lezen!!!
    groetjes Ricky Kessels
  5. Erna:
    9 augustus 2013
    Hey Marcel, mooie verslagen weer de afgelopen dagen. Ik blijf je volgen. Af en toe van een paar dagen, dus late reactie. Super hoe het nu weer gaat. En je ziet na een zware dag komt weer een lichtere. Met vallen en op staan kom je er wel. Je hebt een mooi doel, en dat ga je bereiken.
    Sjiek om ook de reacties van alle anderen te lezen. Er wordt met je mee geleefd. Dat is helemaal tè gek !!!
    Succes weer voor morgen !!!
  6. Els Tinnemans:
    9 augustus 2013
    ja....ff kieke of Marcel weer get gesjreeve heaft.
    Edere keer geniet ig van dien sjoon verhoale waas ze hie mit os deils.
    Super knap van dig !!..en zo wie Moeke ( tante José) sjrieft der lupt un dierbare herinnering mit dig mit....krieg der zelfs un treunke van in mien uig.
    Ig vinj ut geweldig des dig dit woar geis ,en kins maake.
    Suc 6 mit de volgende kilomeaters.
    Groetjes Els xxx
  7. Annie:
    hoi marcel
    het vermogen om hoop te koesteren
    is de grootste kracht van een mens
    het zal je zeker helpen je doel te
    bereiken succes !!
  8. Carla Stals:
    Diep respect
  9. Pete:
    Hee Don,
    Volg je "op de voet". You're doing fine. Succes komende tijd. Eergisteren met SFB nagedacht over nieuwe "beleidsplannen". Nieuwe muzikale richting? In ieder geval willen we je over een paar maanden voorzien van enkele instrumentale nummers. Verzintj doa mer us un tekst op.
    Greetz
    Pete