Luisterdag (Marskramerpad etappe 4 Holten - Enschede)

11 december 2016 - Deventer, Nederland

Luisteren naar Jeff Buckley, luisteren naar The National, luisteren naar Gorefest. Luisteren naar een reddingsactie van een slak heel ver weg en de neushoornkever (I shit you not: PM) in Heeze, tijdens het programma Vroege Vogels. Heerlijk. Iets over acht tikken mijn wandelstokken over het asfalt. Adieu Holten.

Het is de dag van luisteren. Vierde etappe Marskramerpad. 34 km. Man, zo lekker. Nauwelijks gegons van verkeersaders vandaag. Een zwijgende boomklever, een lachende groene specht een enkele blaffende hond. Er is nog heel veel meer te vertellen. Over de matige papierkwaliteit van het wandelboekje bijvoorbeeld, over het snaterende eendenkoor aan de rand van Lettele dat zich op laat zwepen door mijn aanmoedigingen, over mama die elke dag belt en vandaag spontaan drie keer 'I love you' zegt..

Marcel, houd je mond.

Rustplaats is Deventer. Waar in tal van huiskamers is geluisterd naar livemuziek van uiteenlopend allooi. Rock, pop, werelds. Prachtig initiatief. Ik pik het staartje mee in een club aan De Brink met de naam De Hip. Dat zou in Nederweert ook moeten kunnen. Ik weet het zeker. Maar het is een mening die er niet toe doet. Want ik luister vandaag.

Naar verhalen over de neushoornkever, naar slakken én voor het slapengaan waarschijnlijk nog naar iets heel anders. De uitdagingen van het vertalen van een boek van een half Jamaicaans, half Britse Goeroe over het spirituele 'Het Zijn' naar het Nederlands. Ik bedoel maar. Luisteren brengt zoveel meer. Fijne zondag nog.

1. Noud Maas:
    11 december 2016
    Ah! De neushoornkever. Onbetwist en veruit het sterkste dier op aarde: http://willemwever.kro-ncrv.nl/vraag_antwoord/de-aarde/wat-het-sterkste-dier-op-aarde
    Daarmee vergeleken, is die uitdaging van het vertalen van dat boek, ondanks de zwaarte van het onderwerp, natuurlijk slechts een peulenschil. ;)
  2. Claudia:
    11 december 2016
    Goed bezig Marcel! Ik ben benieuwd hoe je het hier in Oregon gaat ervaren in april.
  3. TimS oet K-O:
    12 december 2016
    Wandelen geeft tijd....
    Toen ik gisteren in mijn eentje de Decemberwandeltocht in K-O liep nam ik het besluit om vooral te LUISTEREN tijdens de komende maanden voor DDay 15 maart (Tweede-Kamer-verkiezingen) en daarnaast actief mijn mening te ventileren, net zoals Bas Poell.