Mooie reis

21 juli 2013 - Boshoven, Nederland

De avond glijdt richting nacht. Nog steeds is het warm en heerlijk. Zondag 21 juli 2013, sluitstuk van het laatste weekend voor het sterven kan beginnen. Volgens ervaren pelgrims is een pelgrimstocht een proces dat je ondergaat zonder het te beseffen. Je rugzak wordt je huisje, je doel je geliefde. Gepaste hunkering weliswaar, want de snelheid is stapvoets. Het lichaam bepaalt de grens en dat is iets om rekening mee te houden. Onderweg koester je steeds meer de eenvoud.

Mijn honger naar deze onbekende status groeit. Terwijl het hier goed is, meer dan goed. Het weekend heb ik grotendeels vertoefd in de roef van de Stella Maris. Een oud binnenvaartschip in de Piushaven van Tilburg. Het levenspad van ‘Kapitein’ Ward vertoont angstaanjagend veel gelijkenis met het mijne. Journalist, chauffeur, geschiedenis, wandelaar. Aan mijn reis refererend duikt hij de buik van de boot binnen om tien seconden later terug te komen met het boek Emo’s Reis. Het voormalige vrachtruim is Ward zijn levensruim van dat moment.

Het boek is een haast wetenschappelijk werk dat de weg van een Friese pater naar Rome beschrijft, in de dertiende eeuw, in de winter. Ik denk aan mezelf en mijn drukmakerij rond mijn uitrusting. Wat is het beste, het lichtste, het meest waterdichte, het snelst drogende, het meest ademend, het meest UV-bestendige, het, het, het, het, het……en twijfelen, laten liggen of verleid worden om te consumeren. Ik haal me Emo voor de geest: hij in zware schurende pij, sandalen en een stok met wat doeken waarin proviand voor de dag en de hoogstnodige spullen bewaard werden. En verder? Niets, behalve een doel.

Ik had het verhaal eigenlijk kunnen kennen. Mijn tijd, om alles wat belangrijk is tot me te nemen, is echter beperkt. Er wordt nog steeds gewerkt doordeweeks. De laatste week gaat beginnen, de kindjes zijn terug van vakantie, er is weer volop leven in de brouwerij en met mijn lief breng ik tijd door. Zoals op de Stella Maris. Zonder te varen was het een mooie reis.

(red.)

1. Wil tinnemans:
    22 juli 2013
    He Marcel. Heel veel succes en als het zwaar is denk dan aan Emo.
    Laat je voeten op tijd verwennen. Groet Wil
  2. Jan & Marij Naus:
    22 juli 2013
    Mooie indrukken,leuke ontmoetingen en veel voorspoed onderweg gewenst van Jan & Marij Naus
  3. José Tinnemans:
    22 juli 2013
    Leven is op weg zijn, oplopen met anderen of hen dragen.
    Leven is pelgrimeren, een tijdlang werken aan de weg.
    Wanneer ze eindelijk aan komen, weten ze wat ze vermoeden:
    DE WEG IS HET DOEL.
  4. Jilleke:
    23 juli 2013
    je bent echt een held dat je dit gaat doen en ten slotten is het al maandag
    is het niet een beetje spannend nu dat het begint te dringen
    je hebt er vast wel echt zin in doei groetjes jillie
  5. Liselotte:
    24 juli 2013
    hallo marcel ik vind het super goed van je dat je dit gaat doen
    en ik hoop dat het helemaal goed gaat
  6. Toke Coppen:
    27 juli 2013
    Hallo Marcel heel veel sterkte voor onderweg het zal soms wel moeilijk zijn,denk dan maar aan de thuis basisplan lukt het wel Gr. Fam. Coppen
  7. Annie:
    sef&annie
    hallo marcel
    wij wensen je heel veel succes op deze
    wonderbaarlijke toct
  8. Erna:
    27 juli 2013
    Hoi Marcel, het gaat er nu wel heel snel op aan. Ik vind het heel sjiek wat je gaat doen. En ik ga je volgen. Het gaat je lukken. Heel veel succes op deze bijzondere reis. Ik verheug me op je verhalen! Groetjes Erna
  9. Har shaefer:
    28 juli 2013
    Hoi Marcel

Wij wensen je veel loopplezier.
    En hopen dat je de Finisch haalt.
    Gr Onkel Harry Tante M.
  10. Rian Wagemans:
    28 juli 2013
    Ha Marcel,
    Ik wens je kei veel succes op je mooie tocht en weet zeker dat je de kracht krijgt om het tot een goed einde te brengen. Ik ben benieuwd naar je verhalen.
    Groetjes, Rian.
  11. Se en Elly Custers:
    29 juli 2013
    Marcel, we wensen veel succes en hopen dat het je lukt om deze tocht tot een goed einde te brengen en dat het je de rust geeft die je wilt vinden ! gr Se en Elly
  12. Mien Jeurninck:
    29 juli 2013
    Marcel heel veel succes op deze voor jou zo belangrijke voetreis. veel respect voor jou om dit te gaan doen. dat je de rust mag vinden die je zoekt.veel loopplezier. Frits en Mien Jeurninck.
  13. Toke Coppen:
    8 augustus 2013
    Hoy Marcel. De grote show is uit gesteld tot latere datum ze moeten nog oefennen. Gr. Toke. En Jack