Geen motie of amendement

8 september 2013 - Orio Litta, Italië

Tien jaar geleden zaten we op de tribune van het circuit van Monza. 'Dae angere Ed' schreef op 30 augustus iets in het gastenboek waardoor vandaag een belletje rinkelde toen ik een verslag over de GP van Italië op de radio hoorde. Wie destijds en vandaag de winnaar was.....? Jos Verstappen in ieder geval niet. Die kwam tien jaar geleden tijdens de training niet eens de pitstraat uit. Een kleine smet op een verder perfecte vakantie, waarbij de ontmoeting tussen Ed en een moeder everzwijn me nu nog een glimlach bezorgt.

Formule 1 wagens gaan onwijs hard in tegenstelling tot iemand die met de benenwagen op stap is. Maar als je het een beetje goed aanpakt gaat een benenwagen veel langer mee. Het half dagje gisteren heeft mijn onderstel goed gedaan. De etappe van Belgioioso naar Orio Litta is eenvoudig en ik heb geen pitstop en monteurs nodig. Uiteraard maak ik pauze voor een kop koffie en een broodje uit het vuistje. In Lambrinia, waar iets van een braderie of jaarmarkt plaatsvindt scoor ik vers fruit. Twee keer is er een terloops gesprekje met een nieuwsgierige local.

Het bezoekje aan Monza was destijds op de terugweg. Van Zuid naar Noord. Nu ga ik van North naar South (kent u die serie nog?). De afgelopen dagen was het een vlakke hap door de Po-vlakte, met veel risotto- en maisvelden, meer muggen dan elders en grote boerderijen. Toen ik vanochtend rechts keek zag ik de eerste uitlopers van de Apennijnen. Nog geen heel hoge bulten, maar toch, er moet binnenkort weer geklommen worden. No problemmo. Iemand die van 'North naar South' wil zal af en toe een inspanning moeten leveren.

In Orita Litta maak ik kennis met de gastvrijheid langs de Via Francigena. Er is plek voor pelgrims in een soort historische toren. Aangezien deze gerestaureerd wordt, worden we naar het gemeentehuis gebracht. 'We' zijn ondergetekende en Paul en Margo die ik in Pavia ontmoet heb. De burgemeester van Orio Litta in eigen persoon heet ons welkom. Nee, niet Henk, maar Pierreluigi Capelletti (of het goed gespeld is hou ik ff in het midden!).

Naast burgervader is Pierre leraar. In het gemeentehuis is minder plek dan in de toren. Er zijn al twee Engelse pelgrims. Daarmee zijn de twee beschikbare kamers vol. Als zich later twee Franse pellegrinie melden twijfelen Pierre en zijn assistent geen seconde. Ze beginnen met matrassen te slepen en niet veel later kan het stel terecht in, jawel de raadzaal! Daar was geen motie of amendement voor nodig!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Francien:
    8 september 2013
    Geweldig ,wat zijn er toch nog gastvrije mensen en die ook nog behulpzaam zijn.
    Fijn dat je genoten hebt vandaag van het uitzicht en de dorpjes.
    Voor morgen weer een goede loopdag en dat je weer een goed onderkomen vind voor de nacht.
  2. Rob:
    8 september 2013
    't Was inderdaad een perfecte vakantie, mooie herinneringen aan Ristonchi en Capranica. Gelukkig hebben we de foto's nog, helaas niet van 't everzwijn haha.
  3. Ria:
    8 september 2013
    ik doe komende week ook weer mijn langeafstandroutes..., maar dan met de auto: woon-werk... is toch anders, haha.
    Super dat je hoefjes het volhouden, en goed dat je kiest voor tijdig rust en herstel!
  4. Wubbe:
    8 september 2013
    Marcel, het doet de mens goed dat gastvrijheid nog steeds bestaat, als je de krant leest twijfel je wel eens. Ik heb al veel gastvrije mensen mogen ontmoeten ook in Nederland. Maar of je hier in Dronten de raadszaal zal worden aangeboden zet ik wel vraagtekens bij. Al hoe wel wij hebben wel een gastvrije burgemeester, heeft in 2006 al eens de onderscheiding van de gastvrije gemeente mogen ontvangen van Eddy Zoey.

Nog plezierige stappen op de Via Francigena.
  5. Miek van de Voort:
    8 september 2013
    Gastvrije mensen bestaan dus nog steeds. Als ik je beschrijving lees heb je genoten van het uitzicht en de mooie plaatsen. Hopelijk krijg je vannacht ook een goed onderkomen en toi, toi, toi voor de aankomende dag.
  6. Ans:
    9 september 2013
    Het gaat super en wat een prachtige verhalen geniet van je adembenemende tocht gr de wandelmutsen goedgemutst
  7. Will:
    9 september 2013
    Hey Marchelly,

Ik zie dat je bijna in Piacenza bent, hebben we nog eens een overnachting gehad op doorreis naar de Toscane, langs het stadion van Fc Piacenza.
    Verder schiet het al aardig op, stiefel maar lekker door Tinmen !!