Geen onderwerp

25 augustus 2013 - Gurtnellen, Zwitserland

Het zou regenen vandaag. De dag startte inderdaad bewolkt, maar de druppels die tijdens de wandeling zijn gevallen, mag men geen regen noemen. Gedurende het eerste stuk dacht ik na over wat te schrijven vandaag. Moet het gaan over het mogelijke andere gevoel omdat er nu iemand meeloopt? Nou, dat speciale gevoel viel mee. Het is mijn broer, we kennen elkaar al heel lang, dus er heerst direct iets  'vertrouwd en vanzelfsprekends.' Alhoewel....... Na 500 meter laat mijn veter los. Dat is me de hele reis nog niet één keer gebeurd. En als ik bij het eerste heuveltje mijn wandelstokken wil uittrekken ben ik te wild, waardoor ik twee delen stok in mijn hand heb. Toch een beetje zenuwen?

Als de opstartprobleempjes zijn verdwenen, begint het nadenken. Ik zou een leuk stuk kunnen schrijven over de vele gladde vrienden die mijn pad gekruist zijn én kruisen. Vandaag zijn het er overigens opvallend veel. Op sommige plekken lijkt het wel, of ze naar een vergadering of feest met elkaar kruipen. Een verhaal over de naaktslak, want daar gaat het over, houden jullie nog te goed.

Een stuk over trots dan? Zou ook kunnen, want zeker hier steken ze hun afkomst niet onder stoelen of banken. Overal wapperen vlaggen: rode met het witte kruis of gele met de zwarte Uristier. We bevinden ons in het kanton Uri. Het spreekt voor zich dat in de andere kantons andere vlaggen wapperden, en in andere landen andere nationale kleuren. Het is echter opvallend. Waar zie je bij ons bij een particulier de nationale driekleur of de provinciale vlag wapperen? Ze zouden je voor gek verklaren. Onderweg heb ik zoveel trotse mensen ontmoet. Trots op hun streek, gewoonte, gerechten, hun roots. Voor stickers van de Nederlandse vlag moest ik me uiteindelijk tot internet wenden, omdat ik ze in mijn buurt niet kon vinden.

Na een kilometer of tien 'taffelen' besluit ik om het in  mijn blog niet over trots te hebben. Houden jullie eveneens tegoed. De reden daarvoor is de route. Die is zo waanzinnig mooi dat ik het vandaag wil beperken tot een aantal foto's, geschoten tussen Fluelen en Gurtnellen Dorf. Het eerste deel was nog niet zo spectaculair. Vandaar misschien ook mijn gedenk en gezoek naar een schrijfonderwerp. Het tweede deel is echter geweldig. Het gaat soms pittig omhoog, kleine stukjes zijn zelfs venijnig. Ook de laatste tweeënhalve kilometer richting Gurtenellen Dorf zijn met een gemiddeld stijgingspercentage van (ik schat) 10 procent niet prettig. Daar tussenin is het echter feest. Grindpaden, weidepaden en paden op de flanken van gedegen pukkels bieden ons uitzicht over de Gotthard Autobahn, de Bundesstrasse en de spoorlijn. In het Riestal zien we water uit de bergen vallen richting wilde bergrivier en lopen we over trappen en mooie bruggen, waaronder een hangbrug. Elke gelopen meter is het waard om hier te zijn, is dan ook ons gezamenlijke oordeel.

Morgen dalen we van Gurtnellen Dorf weer af en zetten we onze weg voort richting Hospental. O ja, ik lees dat Pec Zwolle de ranglijst aanvoert. Cool! @Tim, Ton Coolen houdt geen weblog bij, maar zijn vriendin stuurt regelmatig een update-mail. @ Resy, honden zijn uitstekende muizenvangers! (red.)

1. Karin:
    25 augustus 2013
    Hey Marcel. Ich laes en zeen aan dien foto's det ut dich good gieët. Ut zuut der uut of ze niks geleeje hebs, nog gein pien aan de puutjes?
    Ich doon ut dich neet nao, mèr ut liektj mich geweldjig. Waat fein det Ed een stuk met dich met wandeltj, doot m de groeëte.
    Trouwens, d'r stieët un schoeën stuk van dich in ut wtv magazine.
  2. Wubbe:
    25 augustus 2013
    Marcel, ik lees sinds je vertrek je reisverhalen. Ik ben diep onder de indruk van je belevenissen, me name de manier waarop jij je belevenissen en je gedachten aan de wijde wereld toevertrouwd. Ik ben zelf een ervaren fietser, meerdere keren naar Rome geweest langs verschillende routes. Ik hoop zelf nog een keer met de benenwagen te gaan.

Ik lees met veel respect, maar zeker ook met veel plezier jouw, dagelijkse blog. Ik wens jou mooie dagen met veel momenten van overpeinzingen en ontmoetingen.

Wubbe
  3. Kristel:
    Hoi Marcel!

Gister WTV Magazine oete breevebus gehaaldj.. Opins zeen ich un foto van dich en begin te leaze.. Wiej ich het verhaal aaf haaj, heb ich unnegang os pap en mam gebeldj om te vertille desse in 't krentje stongs.. Auch zu woare drek enthousiast!
    Vandaag oppe bank dien verhaale geleaze! Zoee sjoeën om te leaze wat desse ongerweege allemoal mit maaks en wat veur soort minse desse ontmoets mit elk hun eige leavesverhoal..
    Ich wins dich hieel vul succes de komendje paar weake en blief dich volge!

Groetjes, Kristel
    (Dochter van Frans en Ria V.)
  4. José Tinnemans:
    25 augustus 2013
    Even terug komen op de naam van het hondje Mufli .Ik kijk er niet vreemd van op wanneer er over een tijd ergens een hondje wordt geboren en dezelfde naam krijgt . ik vind hem zo mooi....
    Ik ga op internet zoeken bij WTV of ik jouw verhaal kan vinden.
    Morgen weer een fijne wandel gewenst .
    Gr.M .
  5. Ricky:
    26 augustus 2013
    Hoi Marcel, lees ook nog steeds met je mee [nu effe jullie] mooi dat je broer 'n stuk meeloopt, heb gisteren je boek--Nel-- gelezen, erg indrukwekkend heb het in 1 dag uitgelezen, [terwijl ik toch de afloop natuurlijk wel wist] veel sukses met je tocht en gewoon maar doorgaan al zullen er zeker momenten zijn dat je alles verwenst!!! [maar die gaan toch ook weer voorbij]
    Alles komt en gaat voorbij, zoals water onder de brug. Ricky K.