Reisverhalen in de verkoop

4 december 2016

Een marskramer (van het Middelnederlandse merse (koopwaar) en het Middelnederlandse kraemer (koopman) is een verkoper van kleine artikelen, die hij in een rugkorf of mars vervoert. Hij reist platteland en steden af om zijn waar op markten en kermissen en van huis tot huis te verkopen.

Ik trek regelmatig over het platteland, door bossen en over heide. Van dorp naar stad, van gehucht naar gehucht. Via deze reisblog ‘verkoop ik mijn verhalen’. Voor nop, aan iedereen die dat horen wil. Met een muisklik verzend ik mijn gedachtes. Hoe goedkoop wil je het hebben?

De laatste tijd lijken de zaken slecht te gaan. Tinman meldt zich niet. Er verschijnen nauwelijks verse reisverhalen in deze etalage. Heeft dat zijn redenen en zo ja, welke zijn dat dan? Ik peins er regelmatig over. Over dat en over nut en noodzaak. Het wederkerende dilemma waarop het antwoord zich niet laat dichten door de drukte van alledag. Tussen al het feestgedruis dat gaande is. Hier en in de rest van de wereld. Het is één bonte kermis.

De komende week ontrek ik me een paar dagen aan het circus. Met een klein rugzakje gaat deze marskramer op pad over de LAW 3 (E11). Vanaf Bad Bentheim (D) richting Oldenzaal, Delden, Holten, Deventer en Station Klarenbeek. Ik wil stevige etappes lopen, de kop leeg knallen, verhalen vertellen. Mijmeren, dagdromen, fantaseren, fluiten, zingen en ‘f*ck you’ schreeuwen tegen de regen mocht die trachten mijn feestje te vergallen.

In balans komen met weinig. Ik zie er naar uit. Vandaag liep ik een mooie tocht door het Midden-Limburgse. Als training. Na het gedraaf van de laatste tijd is een versnelling lager gaan een verademing. Vanaf Nederweert, Budschop, Kanalenviersprong en Schoor richting Swartbroek, Ellerschans, Graaf van Hornepad, Heykersbroek, Pelgrimspad, Tungelroy, Tungelrooysebeek, De Wallen, Keent, Kerkstraat, de Stad, Biest, Molenakker en via Kampershoek back home. De poten staan stevig op de grond.

Misschien gooi ik komende week een aantal reisverhalen in de verkoop. Als jullie dat leuk zouden vinden? We gaan het zien. Project Marskramerpad start donderdagmorgen.

20161204_093333

1. Jan van Mierlo:
    4 december 2016
    Mooi verhaal en een prachtige uitdaging Marcel.
    Wij wensen je veel succes.
    Groetjes Jan & Marian
  2. Miek van de Voort:
    4 december 2016
    Blij om weer iets van je te lezen en horen Marcel. Kijk al reikhalzend uit naar nieuwe verhalen. Jij maakt behoorlijke tochten en ik ben blij dat ik alweer kleine stukken kan lopen. We houden de moed er in en als ik jou verhalen lees, leef ik helemaal op
  3. Noud Maas:
    5 december 2016
    "In balans komen met weinig.''
    Je lijkt me helemaal klaar te zijn voor het monnikschap! ;)

Zie je over twee weken..!

Groeten,
    Noud
  4. Resy Wilkinson:
    5 december 2016
    Hij eindelijk, doa is der dan weer.
    Ich laes zogaer dien verhoale, auwg al moste veer ze kaupe.
    Bun heel benuujd, wodet dien verhoale os haer goan bringe.
    Wunsj dich ein heel sjoon reis, in dien nuuj avomtuur.
  5. Els Tinnemans:
    5 december 2016
    Zek dig eerlijk...ig bun neet zonne leazer....maar veur dien verhoale goan ig mig gear zitte,die vinj ig heerlijk om te leaze...wie ig ut mailtje loos dacht ig idd aug jaaaa doa is der weer.Veul plezeer tiedens dien wanjelinge hoapelik zonger reagen.
    Groetjes Els
  6. Marlies:
    5 december 2016
    Marcel de marskramer, wins dich völ wanjelplezeer en det ut köpke mer good leeg moog waere!
  7. Esther:
    Hi Marcel.
    Leuk weer iets van je te lezen! Geniet van het wandelen.
    We komen elkaar vast weer eens tegen in De Bosuil!

Groetjes, Esther
  8. Annemiek:
    5 december 2016
    Ha Marcel, fijne tocht gewenst en we lezen weer graag jouw verhalen.
    Groetjes Lei & Annemiek
  9. Annemiek:
    5 december 2016
    Mooie route! Heb op internet gekeken en is vlgs mij vergelijkbaar met het Pieterpad. Ga je de 8 etappes in 4 dagen lopen? Heel veel succes en wandelplezier! Ben wel een beetje jaloers;)
  10. Marie-Louise:
    5 december 2016
    Ha Marcel, Wandel ze en hopelijk is het köpke straks hielemoal leeg!
    Ben benieuwd naar je mijmeringen..
  11. TimS oet K-O:
    6 december 2016
    Succes Marcel. Stiefel ze en veul dich neet verplich óm 'ne blog te sjrieve. Mer ich dink det de drang daotoe groeët is. Wae zeen waal...
  12. Sylvia Pubben - Smolenaars:
    Hey Marcel,
    Lees nu pas je verhaal....door alle drukte dus. Je vent als ik het goed heb al weer bijna klaar met he tocht. Hopelijk heeft het je gebracht was je wilde zowel fysiek als mentaal. Ga er van uit dat he deze keer je bril niet bent verloren en 'versjanguleerdj' hebt terug gevonden (hahaha met dank aan brother Johan). Leuk om weer een verhaal te kunnen lezen. Groetjes Sylvia
  13. Sylvia Pubben - Smolenaars:
    6 december 2016
    Als ik het goed heb ben je bijna if wellicht al klaar met je wandeling. Hopelijk heb je er fysiek en mentaal alles uitgehaald zoals je wilde. Ga er van uit dat je deze keer je bril niet bent verloren en weer 'versjanguleerdj' hebt terug gevonden. Met dank aan de anekdote hierover afkomstig van 'brother Johan'. Hoop snel weer een mooi verhaal te mogen lezen. Groetjes Sylvia
  14. 8 december 2016
    geweldig zie er naar uit succes..