In tweeën gedeeld

28 juli 2013 - Boshoven, Nederland

Morgen is het maandag. Duizenden wekkers rinkelen, boterhammetjes worden gesmeerd, er wordt gewassen, tandjes gepoetst, aangekleed, afscheid gekust en uitgewaaierd richting werk.

Mijn dagelijkse doordeweekse ritueel verandert de komende periode. Ik ga een stukje lopen, stiefelen of, zoals in oud-Kelps gezegd, unjeren. Twaalf weken heb ik om mijn doel te bereiken. In die tijd ontwikkel ik ongetwijfeld rituelen met een terugkerend karakter. Paadje op, paadje af, bochtje naar links, bochtje naar rechts, rugzak op, rugzak af, weg vragen, goed lopen, fout lopen. Mezelf voor mijn hoofd of op mijn borst slaan. De neus richting Capranica, op weg naar Rome.

De molens van het leven draaien door als ik passeer. Het hoofd raakt leeg. Op dit moment zit de bovenkamer nog even vol. De ruimte is gevuld met heel veel warme berichten die ik de afgelopen dagen mocht ontvangen. Zaterdag werd mijn hoofd door Jill en mijn benen door Do verorberd. Een foto in wandelaarsoutfit was vereeuwigd op een tompouce. Voor even. Sil zette het mes in de lekkernij om me vakkundig in tweeën te delen tijdens een afscheidsfeestje in petit comité. Vrijdag was er al een fijn weerzien met de Jung van 't Turp en werd mijn feestje met grindcore in De Bosuil afgesloten. Verstand-op-nul-muziek bij uitstek!

Vanochtend is de geest gesterkt met een pelgrimszegen in de St. Odakerk. Het was een indrukwekkende dienst. Aansluitend werd in de St. Martinuskerk de eerst stempel in mijn paspoort gezet. Ik ben niet van mijn geloof gevallen, maar in het kerkbankje realiseerde ik me dat ik de kerk de afgelopen jaren alleen bezocht heb voor het vieren van vooral trieste en een enkel gelukkig moment. Ik zou een boek kunnen schrijven over het waarom van mijn weinig frequente bezoeken. Over wereldbeelden die niet matchen met de uitgangspunten van het geloof, welk geloof dan ook, over geestelijken die ogenschijnlijk geestesziek lijken en over lijken gaan. Dat doe ik echter niet. Voorlopig laat ik vooral los en wil ik me door Het Niets laten inspireren.

Ik ga op pad met een bescheiden rugzak en een klein beetje as. My lucky charm is een penning van de Heilige St. Christoffel, gekregen van Silvia en de kinderen. Via deze weg bedank ik nogmaals iedereen die het realiseren van mijn droom mogelijk heeft gemaakt. Ook aan alle sms’ers, app’ers, mailers en kaartjesstuurders: THANKS. Nu is het de beurt aan lichaam en geest.

(red.)

1. Noud Maas:
    28 juli 2013
    Silvia en haar kinderen hebben voorwaar niet de minste begeleider voor je uitgekozen!

buon pellegrinaggio!

I will follow...
  2. Joyce:
    28 juli 2013
    Vanuit de Alpen wensen wij jou n geweldige tocht toe. Met veel mooie plaat (s)jes. Geniet en laat maar ns ff alles los. Grüß Gott zeggen ze hier.
  3. Jackeline Smeets:
    28 juli 2013
    Succes Marcel, dat het een mooie wandeling mag worden!
  4. Erna:
    28 juli 2013
    Hey Marcel, ik zit hier met tranen in mijn ogen. Wat heb je een mooie blog geschreven vandaag. Ik zou zo met je mee gaan lopen...... maar ben niet getraind..... en allerlei andere dingen te doen....... maar wat ik wil zeggen, is: dat ik het ook zo zou willen doen als ik in jou situatie zat. Echt knap dat je eraan begint. Als je nog hier of daar hulp nodig hebt met bijbrengen van spullen e.d. dan laat het me weten ...... ik heb vakantie! Ik ben een heel spiritueel ingesteld persoon, en ik hoop dat je heel veel spirituele ervaringen op gaat doen. Daar ben ik trouwens wel van overtuigd. Deel met ons wat je wil delen. Dat zal voor ons volgers heel leerzaam zijn. Nogmaals heel veel succes .... on the trip to Capranica and Rome!!! Greetz Erna
  5. Henk en Wendy:
    Gooj reis Marcel!
  6. Jan & Marij Naus:
    Hoi Marcel,
    De intentie is d'r, de beïn willen veuroet en de naas wiest nao Het Zuiden ! Veer winsen dich nogmaals succes ! En voldoende water drinken ongerweg anders dreug ze oet ! Mer det zuls ze waal al weten!
    Hartelijke groetjes,
    Jan & Marij Naus
  7. Peter, Miriam en Tara:
    29 juli 2013
    Je avontuur is nu officieel begonnen ... heel veel succes en geniet volop!!!
  8. Dennis:
    29 juli 2013
    Ben jaloers, erg sjiek !! Geniet.
  9. Wouter:
    Beste Marcel,

Ook mij raak je met je verhaal en het verwezenlijken van je droom. Ik wens je voor je komende reis heel veel kracht toe en hoop dat wat je zult vinden voor jou een groot geluk wordt!

May the road rise up to meet you.
    May the wind always be at your back.
    May the sun shine warm upon your face,
    and rains fall soft upon your fields.
    And until we meet again,
    May God hold you in the palm of His hand.
  10. Caroline Verhees:
    Hey oud-collega!

Ik wil je graag een dikke toitoi wensen en een super mooie wandeling.
    Succes!
  11. Nederweert Actueel:
    Veel Succes Marcel!
  12. Carla Stals:
    29 juli 2013
    Heel veel succes. Go for it...
  13. Harold van der haar:
    29 juli 2013
    Marcel, wat mooi dat jij dit doet. Veel succes en geniet van alles wat je onderweg tegenkomt.
  14. Marlies:
    29 juli 2013
    Geneet der van en kom ouch weer alik truk!
    Ofwaal in mien bèste Italiaans: buon viaggio!
  15. Audrey joan kessels:
    29 juli 2013
    Hoi Marcel, heel veel suc-6 op je reis en respect dat je toch weer doorzet!
    Groetjes,
    Joan en Audrey
  16. Carla Dieteren:
    29 juli 2013
    Sterkte....succes...en veel inspiratie toegewenst !
  17. Elvira Janssen-Vereijken:
    Heel veel succes!
  18. Sandra de kleijn:
    29 juli 2013
    Marcel wat vind ik dit goed van je..ik wens je heel veel succes en sterkte met je reis. RESPECT x
  19. Mien Jeurninck:
    29 juli 2013
    Marcel heel veel succes met deze grote uitdaging. groetjes Frits en Mien Jeurninck. ouders van Leon.
  20. Thea Adams:
    Hoi Marcel,
    Dich kins mich dink ich neet. Ich bin van Kelpen en hub vreuger ein klas hoager gezeate as dich. Zaat bie Eddie inne klas. Miene meadjesnaam is Ramakers. Kwoom toevallig bie dich oet. Ontzettend bewonjering veur dich. Hieel veul succes bie dien geweldige voettocht.
    Gr. Thea.
  21. Peter Vl.:
    29 juli 2013
    Marcel, respect voor je onderneming, je doorzettingsvermogen.
    Hopelijk krijg je je hoofd leeg en ontdek je mooie plekken.
    En doe je inspiratie op....

"Run, run in your skin
    Look what the wind just blew in"

Graag volgen we je verhalen onderweg.
  22. Petra Moonen:
    29 juli 2013
    Marcel, heel veel succes toegewenst! Petje af.
    Grt. Petra
  23. Sandra en Eric Bormans:
    29 juli 2013
    Veel succes Marcel en geniet van je reis!
  24. Corina de Jong:
    29 juli 2013
    Wij heb er geen woorden voor! Dit is te bijzonder voor woorden. Alles wat je kunt gebruiken voor deze onderneming wensen wij je toe. Een hele warme groet van Johan Heijmans en Corina de Jong
  25. Willem & Anouk:
    Sjee wat dapper & knap;
    Super veel succes toegewenst & een goede reis !!!

Groetjes, Willem & Anouk