Vind jezelf Jacco

30 december 2015 - Nederweert, Nederland

‘Find Yourself’ van het album ‘Hypnophobia’ van Jacco Gardner draait op de achtergrond. Hypnophobia; moeilijk woord. Het heeft iets te maken met wat kan gebeuren in je slaap. Onbewust, hypnose, uit de hypnose halen. Of zoiets. De muziek van Jacco is bezwerend. Vanuit dat oogpunt dekt Hypnophobia de lading, zo aan de vooravond van oud jaar. 2015 gaat de boeken in als een jaar waar we nog vaak aan refereren verwacht ik. Knallen jullie het ook weg morgen?

Jacco leerde ik ‘kennen’ in 2013. Zijn album ‘Cabinet of Curiosities’ maakte zwaar indruk. Driftig stampend in het doffe vulkaanstof van de Eifel tijdens de eerste weken van mijn Roomse reis. Het was heet, de poeterkes bleven maar stoempen, de kop malen en voor het eerst denderde ik over steile paadjes en flanken van heuvels, in mijn beleving stevige pukkels. De onervaren pelgrim. Onbezonnen met een missie in zijn systeem gebeiteld. “Ik ga Rome halen.” In Trier strandde mijn dwaasheid overigens op een haar na in schoonheid. Jacco en anderen, waaronder lezers van dit blog hielden me op de been. De rest is historie zullen we maar zeggen.

Waarom ik eind 2015 weer over Jacco begin? Welnu, begin februari 2016 speelt hij in Club Monk in Rome. Monk, dat was ooit mijn bijnaam, vooral gebezigd door Roger Pubben uit Kelpen-Oler, voor intimi 'the White Shark’.

Hij doelde met Monk niet op een monnik, maar op een aap. Apen zijn bijzondere beesten. Na mijn terugkomst van Rome zaten er regelmatig op mijn schouders. Soms wel meerdere. Ze waren er niet neergezet door de witte haai. Maar het was met momenten best zwaar. Ik heb geleerd ze te verplaatsen. Daardoor komt er tijd vrij. Bijvoorbeeld voor Jacco en zijn band, in Monk.

Het concert is vrijdag 5 februari. Limburg dompelt zich dan in ‘Roed Geel en Greun’. Ik land een dag eerder in de Pauselijke stad en heb besloten er een paar dagen achteraan te plakken. Wat ik dan doe…? De stoute schoenen aantrekken en de laatste etappes van de Via Francigena lopen. Niet in polonaise. Niet als vluchteling, niet als ontheemde, wel alleen, voor de tweede keer. Viva Via Francigena. Wie weet kom ik er Jacco tegen. Rest me jullie een gezond en gezegend 2016 te wensen. Respect freedom.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Pastoor Tervoort:
    Mag ik jaloers zijn ?
    Lijkt mij heerlijk: Even naar de Eeuwige Stad !
    Doe Rome de groeten en vooral onze bijzondere Paus, die mij dagelijks inspireert ! Veel plezier !
    Pastoor Tervoort
  2. Erna:
    31 december 2015
    Voor jou en je familie ook de beste wensen voor 2016. En vooral een goede gezondheid!!

Groetjes Erna
  3. TimS oet K-O:
    31 december 2015
    Alweer mit plezeer en bewónjering gelaeze, Marcel. Ouch veur dich: ein good en gezóndj 2016.
  4. Els Tinnemans:
    leuk weer get van dig te leaze....aug veur dig de allerbeste wunjsje veur 2016
  5. Carla Stals:
    Voor jou/jullie ook een mooi 2016. Geniet van alles wat op je pad komt
  6. Ans:
    31 december 2015
    Fijne omdat te horen.Veel wandel plezier en voor jou en Fam ook de allerbeste wensen en alles goeds voor 2016
  7. Sylvia Pubben - Smolenaars:
    31 december 2015
    Wederom mooi geschreven in een mooi verhaal. 'The white shark' zit hier naast me met een glimlach op zijn gezicht. Namens hem en de rest van de Pubbenclan alvast een hele gezellige trip naar Rome en alle goeds in 2016!!!
  8. Annemiek:
    2 januari 2016
    Ha Marcel voor jou ook alle goedsin 2016 en heel veel plezier in Rome met Jacco en het wandelen. Wat heb je weer n mooi verhaal geschreven
  9. Resy Wilkinson:
    2 januari 2016
    Weer os mit naeme in ein avontuur van dich, heerlijk. Ich haai van dien sjrieve.
    Names de Wilkies oet Mofert wunsje veer dich auwg ein heel gooi gezondjheid en al het geluk det op dien paad moog komen.
    xxx van os
  10. Ans Smolenaers:
    6 januari 2016
    Hoi Marcel, ook Frans en ik willen jou geluk en gezondheid wensen voor 2016.
    Geniet van Rome en van je wandeltochten. En blijven schrijven, telkens weer leuk om een verhaal te lezen. Groetjes!