Welgemeende gastvrijheid (Marskramerpad etappe 2 Oldenzaal - Delden)

9 december 2016 - Delden, Nederland

Hij heeft het 'beste en gezelligste terras van Gelderland' zo staat op de gevel te lezen. 'Pelle's Eten en Drinken' in Deurningen. Mooi, maar Pelle geeft niet thuis. De deur is gesloten, terwijl het bijna 10.00 uur is. Een uitstekende tijd voor mijn eerste pauze. Om 8.00 ben ik vertrokken in Oldenzaal en ik heb me onderweg zowaar verlopen.

Omdat de knip op deur zit bik ik de boterhammen van het gastadres met gekookt eitje op het terras. Toch fijn dat er nog stoelen staan. De kerkklok van Deurningen geeft 8.45 uur aan. Grappig. Het illustreert misschien wel het leven in Twente. Naar mijn gevoel gaat het een versnelling lager hier. Niet dat de mensen lui zijn. Integendeel, integendeel. Ze weten te relativeren.

Ik ben met mijn tweede Marskramerpaddag bezig. Het gaat in heerlijk tempo door het overwegend grijze en weidse landschap. Onderweg is het met momenten stil. Een enkele wandelaar, een enkele mountainbiker. Dat is het. Op de achtergrond gonzen regelmatig Rijks- of autosnelwegen. Aders die de economie opstuwen. Verbazend, die geluidsimpact. Van mij mag dat best minderen.

Als ik overweeg de rugzak om te gooien klinkt een sleutel in een slot. Het is Pelle. "Onderweg op het Marskramerpad", vraagt hij met een brede lach. 'Jazeker. En ik heb zin in koffie' is mijn antwoord. "Kom binnen kearel."

Pelle zwaait de deur open. Mmmm welgemeende gastvrijheid, wat voelt dat goed. De kilometers na de koffie verlopen moeiteloos. Dik 30 kilometer tik ik er vandaag af. Delden is de rustplaats voor de nacht. Ze hebben er een zoutmuseum (flauw). Tijd voor een biertje nu en Barry Hay.

Fijne vrijdag.

1. Wil tinnemans:
    Hallo Tinmen.
    Weer de beentjes laten spreken. Mooie teksten wederom.
    Chapeau voor Tinmen.
  2. Marlies:
    9 december 2016
    Heej... Dien 100e reisverhaol, zeen ich! Prefisiat!
  3. Marlies:
    9 december 2016
    Heej... Dien 100e reisverhaol, zeen ich! Prefisiat!
  4. TimS oet K-O:
    10 december 2016
    Yep, zo kinne wae Tinman weer! Stiefel ze!
  5. Ans Smolenaers:
    10 december 2016
    Ik dacht nu zal ik Marcel z'n verhaal van 4 december eens op m'n gemak gaan lezen. Druk, druk gehad. Voordeel, nu heb ik ineens drie leuke verhalen. Ik heb er van genoten en fijn wat van je te horen. Groetjes oet Bookentj.
  6. Hildebrand:
    11 december 2016