Wat zeg jij PM?

6 september 2013 - Pavia, Italië

'Sjok, sjok, sjok liep het ezeltje, helemaal naar Bethlehem.' Het deuntje werd twee jaar geleden in de aanloop naar Kerst regelmatig gezongen door Do. Ze is de jongste van twee, of drie, meiden in huis. Het is maar hoe u het bekijkt. Als ik een 'streufke' zing, duurt het nooit lang of ik hoor: "Marcel, ophouden met zingen!" Tja, niet iedereen waardeert mijn gejodel. Vandaag heb ik gesjokt én gezongen. Het was alweer een tijd geleden dat ik mijn stembanden kietelde. Het ging er flink op de eerste kilometers, met uithalen en alles. Heerlijk, de zanglijnen in het nieuwe Starfish werk. Damn, kippenvel. En ik neuriede aansluitend zelfs het ezelliedje.

Dat gebeurde tijdens een etappe die overigens weinig boeiend was. Kan gebeuren. Het is niet iedere dag feest. Van Rosate naar Binasco gaat het eerste stukje langs de weg (zoef zoef zeggen de auto's). Daarna is er een fietspad. De dorpjes die ik tussendoor passeer, zijn troosteloze en fantasieloze betonnen nederzettingen. Zo zie ik het als passant. Ongetwijfeld dat de bewoners er héél gelukkig zijn. Laat het vooral zo zijn. Bij een tankstation met een bar is het tijd om de voetjes te verzorgen. Er heeft zich een blaar gevormd. De eerste echte deze reis. Als 'het poeterke' uit de schoen komt zie ik ook waarom. Een gat in de sok! Het tweede gat. Ik besluit al mijn sokken te checken (drie paar in totaal). Zowel een linker- als een rechtersok kampen met een gat. Dat is dan mooi 'n paar dat in de prullenbak verdwijnt. Hupsaa.

In het centrum van Binasco is volop bedrijvigheid. Er wordt koffie gedronken, de krant gelezen en druk met elkaar gesproken. Italië uit het boekje. Ik heb het eerder mogen proeven en I love it. Bij een fruitboer koop ik een paar rijpe perziken. Het échte sjokken met hele sokken kan beginnen, want vanaf Binasco gaat het rechttoe rechtaan langs een kanaal. Rechter dan alle kanalen tot nog toe. In Certosa die Pavia, dat is ongeveer halverwege Binasco en Pavia, staat een kerk die het bezoeken meer dan waard is. Ik werd er een dag eerder al op gewezen. Om de route te breken, sla ik linksaf en maak een omweggetje. Toch vervelend dat de poorten dan gesloten zijn. Na een hapje sjokt het ezeltje verder richting Pavia. Daar vind ik vrij snel een goed onderkomen. 's Avonds is er een ontmoeting met de eerste Nederlandse pelgrims: Paul en Margo uit Veldhoven. Via http://www.pelgrimswegen.nl vinden jullie het weblog van het paar. Paul en Margo leerde elkaar kennen in de vierde klas van...... het Bisschoppelijk College in Weert. Mooi toch. Wat zeg jij PM?

(red.)

1. PM:
    Ik zeg.....

College rules!

Ik zeg ook dat een College jongen (moi) en een Philips meisje ( Ria) best aardig samen kunnen.

En nu ben ik toch ook wel best een Philips jongen geworden en dat vind Ria leuk!

Blijven lopen Marcel, loop snel naar Rome want ik mis je.
  2. Esther:
    6 september 2013
    Wishful thinking ,Diamonds en vooral The army of lovers zijn zo gaaf! Vandaag heb ik ze geluisterd via you tube. Ik zie uit naar jullie nieuwe cd. Dan kan het geluid mooi een beetje harder!
    Oke twee beetjes , of drie beetjes...
  3. Resy:
    6 september 2013
    Ffkes weer dien eige limburgse taal lulle. Top.
  4. Maart Vestjens:
    6 september 2013
    Deze tekst lijkt me toepasselijk (die ik vond op de site van http://www.pelgrimswegen.nl )

Gaandeweg ga je beseffen
    gaandeweg dringt tot je door
    waar de tocht je toe zal brengen
    gaandeweg zie je het spoor
    gaandeweg kom je erachter
    gaandeweg groeit het gevoel
    dat het eindpunt niets is dan een middel,
    en de weg -het weg zijn- is je doel

Uit: Bluesman van Huub van der Lubbe
  5. Jos:
    6 september 2013
    Ik begreep vandaag dat ties de weever in stramproy de opa is van mijn werkgever, ook toevallig da we daar over aan de praat raakten.
    Dat alles door jouw reisblog.
  6. Miek van de Voort:
    6 september 2013
    De kilometers die je nog moet maken minderen langzaam aan.
    Kijk uit voor nog meer blaren en voorkom ontstekingen, want dan loopt het niet zo lekker meer. Zet hem op Marcel, je bent er bijna.
  7. Toos:
    7 september 2013
    Het begint nu toch aardig op te schieten. Als je straks terug bent lijkt het me mooi om alles wat je beleefd hebt nog eens op je gemak terug te lezen, en te beleven. Zet door, zorg goed voor je voeten. Er reizen velen in gedachten met je mee.
  8. Thea Adams:
    7 september 2013
    inderdaad, er reizen velen in gedachten met je mee. Hoe doe je dat met die blaar want daar blijf je toch last van houden of niet ???
  9. José Tinnemans:
    7 september 2013
    Marcel , laat je niet op .......gewoon rustig tempo .Wat de blaren betreft , een apotheek zit in je rugzak , wij zijn gerust hier over .
    De sokken is een ander probleem , wellicht heeft Hub de zelfde maat !!!!!
    Het ga je goed .