De genoten kostganger

27 juni 2021 - Biervliet, Nederland

Onze lieve heer heeft rare kostgangers, en leuke, en gezellige, en enthousiaste, en verschillende, héél veel verschillende. De gemene deler, dat wat ons bindt, we leven allemaal op dezelfde aardbol.

De afgelopen dagen struinde ik over het Grenslandpad en ontmoette ik fijne mensen, ik als kostganger. Zij; gastadressen van Vrienden op de fiets. Het is voor het eerst overigens dat ik niet in het tentje slaap tijdens deze tocht. In verband met corona was alles lange  tijd gesloten.

Ik start op donderdag aan het begin van de avond op de plek waar ik gestopt ben, de Wouwse Plantage. Vandaar gaat het via een verrassend mooie bosrijke route naar Bergen op Zoom. Het gastgezin aldaar is net klaar met de avondmaaltijd. Ze wijzen me een heerlijk restaurant aan het strand. De volgende morgen ontbijten we samen en volgen boeiende verhalen. Onder andere over de tijd dat het gezin in de tropen woonde. De man is gepensioneerd arts. Op dit moment helpt hij vrijwillig mee prikken te zetten tegen corona.

Op gastadres twee is de alleenstaande heer vooral 'into' orgelmuziek, JS Bach en de Heer. De woonkamer staat vol keyboards (6 stuks) en afbeeldingen van de beroemde componist. En op de slaapkamer is het bijbelse literatuur dat de klok slaat.

Het laatste adres, in buurtschap Pyramide, is een plek van heel veel ruimte en huiselijke gezelligheid. Ik eet er mee en we mijmeren gedrieën over het leven en de ups en downs die dat kan hebben.

Zodadelijk zet ik aan voor de laatste etappe van 40 km. Het Grenslandpad kent ook ups en downs.  Sommige stukken zijn prachtig, andere delen trekken zich lang. Een pad, een beetje zoals het leven.

De afgelopen dagen heb ik het meest genoten van een Roerdomp. Wat een bijzondere vogel. Een zeldzaamheid om hem live te spotten. Hij zat in natuurgebied het Markiezaat. Te wachten op mij. Prachtige kostganger.

1. Jan van Mierlo:
    27 juni 2021
    Weer mooi samengevat Marcel.
    SUCCES vandaag!
  4. Cornelie:
    🤩🦋🦆🍀🍷💦🐗💋lekkere wandeling
  5. Sylvia Pubben - Smolenaars:
    27 juni 2021
    Leuk om je avonturen weer te lezen
    Ontmoeten vam bijzondere mensen...wat is de wereld mooi gevuld... succes met je wandeling. Grtjs Sylvia
  6. Klaas:
    27 juni 2021
    Ha, de roerdomp! Die kwam ik ook geregeld tegen in Friese moerasjes in april. Maar nooit face-to-face, altijd alleen dat geheimzinnig 'hoemp' ergens uit een rietkraag. Mooi stukkie Marcel!
  7. TimS oet K-O:
    28 juni 2021
    Weer een mooi verhaal over een bijzondere belevenis van tippelaar Marcel. Dank je.
  8. Frank Voss:
    1 juli 2021
    Mooi verhaal
  9. Annemiek:
    10 juli 2021
    Mooi verhaal weer. Hoever moet/ mag je nog tot Sluis?
    Trouwens in het Weerterbos bij het retentieven achter de Daatjeshoeve zitten 4 Roerdompen😉