Naam:
148
Foto’s:
357

Over mij

Iedereen heeft wel een droom die hij later of ooit hoopt te realiseren. Ik heb ervaren dat later een relatief begrip is. Dat is de reden dat ik mijn droom nu wil realiseren. Te voet naar Rome. De stad die geschiedenis ademt, die geschiedenis is, de stad die geschiedenis maakte, die de geschiedenis brak en de stad die nog steeds het centrum is van een van de grootste geloven van onze moderne tijd.

De reis heeft een spiritueel karakter.  Op 13 november 2009 verloor ik mijn lieve vrouw Nel aan de gevolgen van kanker. Ik heb Nel beloofd dat ik een deel van haar as uitstrooi in Capranica. Op de plek waar we enkele prachtige vakanties hebben beleefd. Capranica ligt 50 km ten noorden van Rome.

2013 is het moment gekomen dat het moet gebeuren. Eerder stond ik niet stevig genoeg in mijn schoenen. Inmiddels heb ik een nieuwe liefde gevonden waar ik met moeite afscheid van neem. Volgend jaar zou ik dat misschien niet meer kunnen. Dan zou ik mijn droom naar later verschuiven wetende dat later een relatief begrip kan zijn.

Over mijn reis

De voorgenomen route start op maandag 29 juli en gaat vanaf huis, via Susteren, Simpelveld, Aken (D), Prum (D), Bitburg, Trier, Saarbrucken, Sarre-Union (F), Phalsbourg, Kirchheim, Erstein, Rust (D), Freiburg im Breisgau, Lorrach en de Via Gottardo. In Pavia (I) pik ik aan op de Via Francigena.

Wegwijzer met pelgrim langs de Ticino

De hoofdlijn is uitgezet, maar onderweg laat ik me graag adviseren en waai ik af en toe met de wind mee. Navigeren doe ik met mijn telefoon, kaarten die ik kan krijgen, wegwijzers en gezond 'Kelps verstand'. Slapen doe ik zoveel mogelijk in bedden. Daarbij hoop ik op de gastvrijheid van kloosters, kerken en particulieren. Een tent is thuis gelaten.

Mijn rugzak is klein, slechts 50 liter, en de bepakking compact. Er is gestreept op basis van gesprekken, lezen en eigen keuzes. Veel waardevolle adviezen om het te kunnen halen zitten vooral in mijn hoofd waarvoor ik de volgende pelgrims hartelijk bedank: Sjef Koolen, Noud Maas en Wim Woolderink.

Bezochte landen

Ik heb 8 landen (4%) bezocht:

België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Portugal, Verenigde Staten, Zwitserland.