Dr. Wolfgang

15 augustus 2013 - Ettenheim, Duitsland

Na het stevige aantal meters van gisteren doe ik het vandaag rustig aan. Via het pontje in Rhinau gaat het richting Ettenheim. "Hallo Duitsland!" De radio staat de hele ochtend op Radio SWF 1. Studiogast is dr. Wolfgang Kruger, relatietherapeut uit Berlijn. De presentatrice stelt de ene na de andere vraag. Er wordt een plaatje gedraaid en het gesprek gaat verder. Over relatieproblemen en oplossingen, vreemdgaan en een recent onderzoek dat één op de twee mannen én vrouwen wel eens een scheve schaats rijdt. Bedenkenswaardige cijfers.

Kruger is maar liefst twéé uur lang te gast. Hij legt rustig en zonder stemverheffing uit. Verdiepende radio. Ik moet regelmatig in mezelf lachen over de manier waarop herr Kruger vertelt én klinkt. Je gaat er een gezicht bij denken (nee niet Freddie). Volgens mij is Wolfgang een beetje een figuur à la professor Droogkloot.

Het luisteren naar de radio doodt de tijd, terwijl mijn voeten kleine stofwolken produceren en voortgaan. Het kiezelpad is droog. Over het weer, een veel gebezigd onderwerp tussen mensen, hoort u mij niet klagen. Het is warm geweest, erg warm en 's nachts ging het twee keer flink tekeer. Maar dat was 's nachts. Overdag druppelde het welgeteld één keer. Okay, 's avonds is mijn was een keer nat geregend, maar toen zat ik binnen te eten.

Als ik tussen het nieuws en Wolfgang een veld vol kool passeer, houd ik halt. Sommige exemplaren zijn zo groot als een voetbal. Ik ben geen kenner, maar volgens mij belooft het een goed kooljaar te worden. 'Knip'. Een foto van het veld en verder. Het nummer 'Your Love is King', van Sade wordt gedraaid en doet verlangen naar vakantie samen. Ruisende zee, dronken deejay, mojitos. Dat zit er dit jaar niet in.

In Grafenhausen doe ik een bakkie bij een bistro die wordt bestierd door ene Willie. Hij is 37 en al vijf jaar aan het afvallen. Dat doet hij gestaag, door veel te fietsen en obst und gemuse te eten. Alcohol drinkt hij niet. Heeft hij nooit gedaan. Het dik zijn was puur een kwestie van eten, veel eten. Willie woog 150 kg toen hij het genoeg vond. Nu staat de teller op 115. "Dat is nog best veel", merk ik voorzichtig op. Hij weet het, maar Willie doet het rustig en verantwoord. Niet als een jojo. Op zijn manier en dat voelt prima. Mijn voetreis vindt hij "strak". Voor de koffie (2x) en appeltaart rekent hij drie euro. Een fijne kerel!

Ik steek autobahn 5 over en ben al vroeg in Ettenheim. De 5. Hoe vaak ben ik die 'niet afgeknald' met Kemperstrailer, LHT gebakje of eigen materiaal. De autobaan maakt herrie, veel herrie. In het Gasthaus wordt gedoucht, de was gedaan en gegeten. Zodadelijk nog een slenterronde en dan richting bedje. Als ik maar niet over dr. Kruger droom die op Sade danst. Dat zou een nachtmerrie zijn.

(red.)

1. Noud Maas:
    15 augustus 2013
    Dr. Wolfgang Kruger is inmiddels gevonden op het wereldwijdeweb: http://internet-zeitung.blogspot.nl/2011/06/buchtipp-freiraum-fur-die-liebe.html (2e foto)
  2. Karin:
    15 augustus 2013
    Hey Marcel, elke avond als ik op mijn bank neerstrijk is het eerste wat ik doe mijn IPad pakken. Mijn mail wordt gecheckt en ik hoop dat je iets geschreven hebt. Ben elke dag benieuwd hoe het met je gaat...
    Je slaat je er goed doorheen man! Super waar je mee bezig bent, en geweldig wat je op je pad allemaal tegenkomt. Ik ga er nu eentje op je drinken en hoop dat je nog veel moois mee mag maken, ik ben alweer benieuwd hoe het je morgen zal vergaan! Groetjes en een dikke knuffel.
  3. Barry:
    15 augustus 2013
    Whaaaaaaaa! Ik was vanmiddag ook in Ettenheim!!!! Had ik dat geweten!!!! Nondejuu
  4. Sylvia Pubben - Smolenaars:
    Hey marcel,
    Ik lees iedere avond met veel plezier, als ik op de bank zit/lig/hang of whatever, jouw mooi geschreven teksten over je belevenissen van de dag. En dat zijn er nog al wat. De ene keer bewonderenswaardig, onvoorstelbaar, once in a lifetime en de andere keer minder lekker, soms wat tegenspoed en dan weer toevallig. Net zoals je vandaag schrijft dat je het lied "Your love is King" op de radio hoort. Dit lied heb ik vanavond ook gehoord maar dan als cooling down muziek ter afsluitng van mijn wekelijkse Bodyshape les. Ik heb me dan in het zweet geshaped en ben moe maar voldaan. Dit idee heb ik ook bij jou tocht......op het einde van de dag ben je moe maar voldaan en de dag erna ga je weer verder. Ik mag er komende dinsdag weer tegen aan bij de Kick-fit les en misschien dat we dan ook weer een zelfde lied horen op die dag.....jij op jou weg en ik bij mijn cooling down. Veel succes en ik ben benieuwd welke belevenissen ik morgen weer kan lezen.
    Groetjes Sylvia Pubben
  5. Har shaefer:
    16 augustus 2013
    hoi Marcel.
    Grathem meldt zich.
    wat ga je hard zeg, Wij kunnen je bijna niet bijhouden.
    wel tof foto's heel leuk , Onkel hary moet ik alles doorvertellen
    en dan gaat er weleens iets mis.Hou je taai ,veel gr O Hary enT m