Route Choucroute

14 augustus 2013 - Gerstheim, Frankrijk

Auberge du Chou'Heim ligt in het centrum van Krautergersheim. "So what", denkt u misschien. Nou, dat dacht ik aanvankelijk ook. Maar door het bezoek aan de Auberge weet ik dat Krautergersheim dé hoofdstad van de Franse zuurkoolstrasse is. Ja ja, ik verzin het niet. Naast de bekende Route des vins d'Alsace is er ook een Route Choucroute! Ik bestel de plat du jour, een soort pasta met vlees en een salade vooraf. Prima voedsel.
's Middags eten in Frankrijk is meestal goed en ook vaak goedkoper dan 's avonds. Aangezien ik door wil trekken en voor 's avonds gesmeerd stokbrood in de rugzak heb, wordt gegeten in de 'Capitale de la Choucroute'.

Voor het overige is het een dag van doorstappen. Via Kirchheim, Dalhenheim, Ergersheim, Dachstein, Griesheim prés Molsheim, Altorf, Hindisheim kom ik in Erstein. De aardige VVV-mevrouw vindt iets in Gertsheim wat mijn beurs kan bekoren. Het ligt 6 km verder. De teller staat op 35 km. Een collega van het baliemeisje biedt een lift aan. Ze moet tot 18.00 uur werken. Daarna kan ik met haar mee. Tjaaa..! Ik bedank voor het aanbod en leg uit verder lopen geen probleem te vinden. Vooruit met de geit.

Langs het Rhone-Rijn kanaal komt me een jonge bepakte en bezakte fietser tegemoet. Hij mindert vaart en vraagt of ik op weg ben naar Santiago. Het antwoord kent u. Er volgt een leuk gesprek. Hij, ik noem hem Nikolay, is 35 en Russisch, afkomstig uit een gebied ergens bij de grens met Finland. Ik knik, maar kan me het gebied niet voor de geest halen. Nikolay woont op dit moment in Aken. Hij is op de terugweg van een dancefestival in Freiburg en viert vakantie in Zwitserland. "Zal ik de Rijn volgen of weet jij een mooie route?" Ik vertel over De Saar, het stukje Vogezen, het Jacobspad, het Willibroduspad en National Park Eifel. Zo kom je ook in Aken. Maar met de fiets is dat pittig. Nikolay besluit de Rijn te volgen. Hij heeft geen kaarten. Dan is die keuze al helemaal de beste.

We babbelen verder. Ik over een eerdere reis aan Odessa en de overtocht over de Zwarte Zee. Hij over zijn verantwoord gebruik van natuurlijke opiaten. Ik over stoppen met roken. Kortom een geanimeerd gesprek zo tussen onbekenden aan de oever van een kanaal dat ik niet kende.
Ik wil verder want het loopt tegen 18.00 uur. Of hij mijn en ik zijn facebookadres nog wil? "Dan kunnen we contact houden." Ik vind hem een toffe gozer, maar bedank daarvoor vriendelijk. "Foto dan?" No problem.

Hier in Gerstheim wil ik, na het nuttigen van het gesmeerde stokbrood uit de rugzak, een fijn Skypegesprek met het thuisfront én met een Pinot Noir 2009 (Christian Dolder, 67140 Mittelbergheim) iedereen die op welke manier dan ook reageert nogmaals bedanken. Morgen doe ik het wat rustiger aan denk ik.

(red.)

1. Noud Maas:
    14 augustus 2013
    Nog 5 (vijf) kilometers oostwaarts en dan heet de Pinot Noir pardoes Spätburgunder. Maar dat is dan ook het enige verschil. Kleur, neus, smaak en afdronk vertonen vergelijkbare genoegens, zo was mijn waarneming.

Over overeenkomsten tussen Choucroute en Sauerkraut weet ik niks zinnigs te melden voor je.

Maar, hoe het ook zij... Je bent goed bezig!
    Go, Tinnemans, go....
  2. Rosemarie:
    14 augustus 2013
    Wat vertel je toch leuk... !!! Stoppen met roken? Ik zit ook te verzinnen hoe of het me lukken zal maar het blijft moeilijk!
    Ik heb ooit Dachsteiners (bergschoenen) gehad, weet niet of dat met de plaats Dachstein te maken hebt, maar ik heb de opvolgers: Hanwag!

Op nog meer leuke ontmoetingen langs je route ! Veel sterkte!
  3. Ria:
    14 augustus 2013
    Haha... Geweldig. Route choucroute. Het moet niet gekker worden!
  4. Leon Jeurninck:
    14 augustus 2013
    Hey Marcel, elke avond kijk ik uit naar weer een prachtig geschreven verhaal. Goed om te lezen dat het zo goed gaat. Gank zoeëwe door.
    Groeten, Leon
  5. Esther:
    15 augustus 2013
    Hoi Marcel. Wat schrijf je weer leuk.
    Knap om te stoppen met roken! Toen ons pap een aantal jaar niet meer rookte eens uitgerekend hoeveel mg teer, nicotine ed dat was. En dat was heel wat. Ook uitgerekend hoeveel km sigaret dat was als je ze allemaal achter elkaar zou leggen. Het aantal weet ik niet meer maar ik denk dat het Einhoven-Rome wel haalde!
    Grtz Esther
  6. Rob:
    Goed bezig kerel.
    Jouw gedetailleerde omschrijving van het Franse leven en de Choucroute doet me gelijk denken aan Louis de Funès in La soupe aux choux.

Stiefel ze.
  7. PM:
    15 augustus 2013
    Choucroute? was de standaard vraag van de worstverkoper op Werchter. Ik was vaste klant.
    Wat ben je al ver, Marcel! Run Forrest!