Felicitatiegolf

3 oktober 2013 - Rome, Italië

Een dag niet lopen. Daar moeten de voeten en het lijf aan wennen. Geen stickers of pijlen van de Via Francigena die gevolgd hoeven te worden, geen zak in de nek. Alhoewel dat niet helemaal waar is, want vanaf het hostel de hoek om richting busstation (én Metro, jawel) loopt 'hij'. Dit keer laat de rood-witte aanduiding me volledig koud. Ik pak buslijn 70 naar de kerk Santa Maria Maggiore. Alvorens het indrukwekkende gebouw binnen te stappen verwen ik me met koffie en een dolce. Tjuu, dat zal ik gaan missen.

Waar ik het gisteren warm van kreeg was de aankomst en 's avonds de maaltijd met Wim. We hebben goed aan Bacchus geofferd. Daardoor had ik vandaag even nodig om op gang te komen. Koffie is dan een uitstekende aanjager.

Rome is zoals bekend één groot museum. Ik zeg het niet vaak over steden, maar ik hou van deze stad. En ik quote bij uitzondering graag Arnie door te zeggen: 'I'll be back.'

Naast Oostenrijker Arnie heb ik vandaag de kunsten van een Belg aanschouwd, jazeker. Koen Kessels, nee geen zoon van bakker Tjeu uit Nederweert, dirigeerde 's avonds het orkest van het Teatro Dell'Opera Di Roma tijdens de uitvoering van Coppelia. Dat deed hij uitstekend. Ik heb geen valse noot kunnen ontdekken. Heel veel vergelijkingsmateriaal heb ik overigens niet. Het gebouw was ook erg indrukwekkend van binnen. En de balletuitvoering door het (ik meen) 32-koppige gezelschap werd goed en meeslepend uitgevoerd. Voor zover een 'balletleek' als ik dat kan beoordelen.

Koen, zijn kornuiten en de dansers en danseressen ontvingen aan het einde van de voorstelling enkele welverdiende golven van applaus. Prachtig. En zo komt een dag Rome tot een einde, nog voordat je het in de gaten hebt.

Aan wie ik vandaag een welgemeende felicitatiegolf wil overbrengen is Rika. Ze is vandaag Sara geworden. Of heeft Sara gezien. Maak er maar wat van. En aan Joke. Heel veel sterkte meid!

Tot zover Rome voor vandaag. Tot zover dit verslag. Morgen weer een dag.

1. Maart Vestjens:
    Hoi Marcel,

Eenmaal Rome gezien en ondergaan en beleefd hebben, betekent natuurlijk dat je terugkomt. Er is zoveel te zien en te beleven. Ik ken mensen die ieder jaar minstens drie weken door brengen in deze Eeuwige stad en nog zijn ze niet uitgekeken.
    De Santa Maria Maggiore is een prachtige kerk. Een plek die steeds weet te bezoeken waard is. Zo zijn er zoveel plaatsen die je eigenlijk moet zien en beleven als je in Rome bent. En overal proef en ervaar je hoe hier de Ro
    meinse beschaving zich een weg zocht naar noordelijke plekken, tot in Nederweert toe (vgl. de ooit gevonden gouden Romeinse helm die ooit in de Peel gevonden werd; dat alleen al is een teken en bewijs dat tot hier de Romeinen ooit kwamen -ook te voet!- bijna 2000 jaar geleden. Zij kwamen van het zuiden over de Alpen naar het noorden en talloze steden en ook dorpjes in de Nederlanden getuigen nog van hun expansiedrift. Ook in Nederweert is nog veel te vinden uit die Romeinse tijd van toen.)

Marcel,
    De pelgrimstocht is ten einde.
    Nog even freewheelen, zoals genieten van het ballet uitgevoerd in Teatro Dell'Opera Di Roma bij muziek, gedirigeerd dor Coen Kessels. Dat zijn de vanzelfsprekende belevenissen van de gearriveerde. Tijd om te genieten van de stad met alle schoons en kunst die deze stad te bieden heeft (op ieder hoek van de stad wel iets)
    Was je ook al bij de Spaanse trappen of de Villa Borghese?

Geniet en kom weer terug; het lopen is voorbij. Eigenlijk weer gaan landen in de wereld van het alledaagse en alles wat daarbij hoort. Wat zal dat in het begin tegenvallen gaan.

Maar beleef en geniet vooralsnog van het hier: Roma, mijn doel enfin.

De werkelijkheid van iedere dag komt ohhh zo snel; maar houd dan de tocht maar in gedachten.

Maart
  2. Everdiene:
    4 oktober 2013
    Gefeliciteerd! Geniet van je aankomst en geniet zo ook van je thuiskomst. Blijf mooie herinneringen houden aan je tocht. Deze ervaring zal je nooit meer vergeten.
    Ik spreek je binnenkort (ik hoor wel wanneer het jou schikt) en ik zie je op de Ontmoetingsdag van Pelgrimswegen.
  3. Francien:
    4 oktober 2013
    Marcel ,nu alleen nog maar genieten en genieten,dat heb je verdiend.
    En een goede thuiskomst over een paar dagen,en dan daar ook weer genieten van Fam en Kennissen en Vrienden,je zult het nog druk krijgen.
    Bedankt Marcel.
  4. Thea Adams:
    kom good thoes !
  5. Joke wagner:
    4 oktober 2013
    hoi marcel, bedankt voor je reactie.
    ik wens je een goede thuiskomst en heeeeeeeeeeel veeeeel
    geluk en liefde voor de toekomst samen met allen die je dierbaar zijn. nogmaals bedankt voor de reisverslagen , komt er een boek van uit , ik zal het zeker kopen . lieve groetjes joke
  6. Ricky:
    4 oktober 2013
    Hey Marcel,mooi om te lezen dat je goed bent aangekomen in Rome,wens je 'n goeie reis terug naar Limburg en de herinneringen aan deze speciale tocht zullen altijd blijven!!!
  7. Erna:
    4 oktober 2013
    Heerlijk dat je nog even een paar dagen kunt genieten van "je" Rome.
    En morgen weer lekker terug naar huis!!!
    groetjes Erna
  8. José Tinnemans:
    Lieve mensen,
    langs deze weg willen wij iedereen bedanken voor de mooie en ontroerende reactie, de geestelijke ondersteuning, de vrolijke noten
    af en toe. Pap en moeke zijn super trots.
  9. Annemiek:
    4 oktober 2013
    Een goede reis voor morgen en geniet nog lang na van deze onvergetelijke ervaring.
    Groetjes, Annemiek
  10. Miek van de Voort:
    4 oktober 2013
    Je hebt de rust verdiend en dat aan Bacchus offeren kan nooit kwaad, het doet een mens wel eens goed. Alleen 's-morgens komt de kater wel eens op bezoek. Geniet van je vrije tijd, je hebt het dik verdiend. Wel thuis.
  11. Rosemarie:
    5 oktober 2013
    Van harte gefeliciteerd met je aankomst in Rome! Ik heb met veel plezier en af en toe een brok in mijn keel je verslagen gelezen. Heb eventjes in je leven al s pelgrim mogen meekijken.
    Goeie thuisreis!
    Rosemarie
  12. L.M.:
    5 oktober 2013
    petje aaf! deep respekt! gooj thoêsreis, en hieël völ gelök! mieër weit ich neet te zegke.