Kaars in de hens

1 oktober 2013 - Rome, Italië

Morgen is de laatste etappe. Toch wel een vreemde gewaarwording. Het zijn nog 17 kilometer. 'Kippetje' zo op het eerste oog. 14 kilometers gaan over de Via Trionfale. Er wordt van gezegd dat Romeinse legers over deze weg terugkeerden na een succesvolle veldtocht. En ze hebben er wat gehad. In de stad werden hun triomfen gevierd. De huidige huisnummers zouden corresponderen met het aantal meters tot het einde. Dat is handig. Weet ik precies hoever het nog is. Volgens mij heb ik de voorlopers van de stad al van een afstand gezien. Ik weet het niet zeker.

Morgen probeer ik te genieten van de laatste kilometers. Proberen, omdat er veel verkeer over de weg raast. Veel pelgrims pakken deze laatste etappe de bus. Welnu, al moet ik door een driesteens dikke muur ik loop ook dat laatste stuk. Ieder zijn triomf. Zo dat statement is gemaakt. De afgelopen weken zag ik sowieso regelmatig buspelgrims. Ik ben toch meer iemand die kiest voor het één of voor het ander.

Over de etappe: die was onverwacht mooi én groen. Ik dacht vandaag vooral tussen bebouwing te lopen met auto's en asfalt. Dat blijkt een misvatting. Eigenlijk is het een heel fraai stuk, haast on-Italiaans. Met weinig bewoonde wereld en drukte. In Formello doe ik een bakkie met gebakkie. Daarna gaat het weer snel de natuur in. Onderweg kom ik oog in oog te staan met een everzwijn. Op het laatste stuk zijn er veel modderpoelen en laat het aantal routewijzers te wensen over. Ik twijfel op een gegeven moment zelfs of ik wel goed zit. Mijn Osman op de telefoon biedt zekerheid. Ik had het programma gisteren ook nodig. Toch vreemd. Zou er zo dicht bij het einde niemand te vinden zijn die met een pot rode en witte verf op pad gestuurd kan worden? Het zou geen luxe zijn voor de pelgrim.

Uiteindelijk komt alles goed. Al rond de klok van 14.30 uur bereik ik het klooster voor de nacht. Dat is vroeg, maar ik heb dan ook stevig doorgetrokken.

Ik ben in eerste instantie alleen. Ik doe de was, lees wat en denk aan morgen. Dan gaan de wandelbotten voorlopig voor het laatst aan en de rugzak voorlopig voor het laatst om. Len heeft een onderkomen geregeld in het centrum van de stad. Voor mezelf. Even geen mede-pelgrims en slaapzalen. Morgen wordt Marcel toerist.

Eén ding doe ik nog na aankomst. En dat is een paar kaarsjes branden voor mensen die dat gevraagd hebben en aan wie ik dat beloofd heb, vanavond overigens nog! Ik steek er ook een aan voor jullie, de lezers van dit weblog, volgers en reageerders in het gastenboek. Waarom? Omdat jullie zo lief en aardig voor mij zijn geweest de afgelopen ruim twee maanden.
Ik heb het al een paar keer gezegd dat de reacties goed deden als ik ze gedurende de dag zag. Wederom dank. Dus ook voor jullie gaat een kaars in de hens ha ha. Saluut!

1. PM:
    1 oktober 2013
    Doe maar een kaarsje voor Mariet Keijers. Zus van een collega van me. Triest verhaal, hoor je nog wel.
  2. Rob:
    1 oktober 2013
    Niet te geloven dat je nog maar 17 km hoeft! Doe de paus de groeten en denk eraan dat je 'm niet voor de gek houdt want dan gaat het regenen, weet je nog?
    Succes met die laatste kilometers en doe voorzichtig. x
  3. Ria ( Rietepiet):
    1 oktober 2013
    Geniet nog van je laatste tocht.
    Het zal toch wel een raar gevoel teweeg brengen.

Ik wens je als toerist nog een paar mooie dagen, kun je alvast een beetje afkicken.

We zien ons gauw.

Ik ben super,super trots op je!
  4. Els Tinnemans:
    1 oktober 2013
    Doe hoofs os neet te bedanke, hubbe ut héél gear gedoan !! zal ut goan misse dien verhoale die ig meistal s'morges leas bie mien botterhemke .
    Geniet van de letste kilomeaters
    KEI trots op dig !!!!!
  5. Thea Adams:
    KANJER !!!!
  6. Rob:
    Marcel,

Heerlijk om jouw ervaringen te volgen. De prachtige omschrijvingen maken het posten van foto's overbodig. Het lezen van jouw boek heb ik steeds voor me uit geschoven. Bang dat het mijn beleving van Nel zou aantasten. Sinds de start van jouw wandeling heb ik mij voorgenomen om, op het moment dat jij je doel bereikt, het boek gaan te lezen. Ik heb het vervolgens nog één dag uitgesteld maar gisteravond ben ik eraan begonnen. Het is nachtwerk geworden. Het is uit. En toen was het stil. Pakkend en vooral eerlijk.
    Vandaag vertel ik aan een collega over jouw tocht. "Die ken ik" is zijn antwoord. "Ik heb zijn boek gelezen". Deze man heeft vorig jaar veel steun aan jullie verhaal gehad tijdens een zware periode. Namens hem: bedankt.

Kerel, geniet van je transformatie naar toerist. Ook daarin ligt een kwaliteit van jou.(getuigen de lyrics van Freakstreet).
    Wees trots op je prestatie en heb een safe trip HOME.

We love you, dude.
  7. Ans Smolenaers:
    1 oktober 2013
    Ik heb genoten van je reisverhalen. Een super prestatie Marcel. Succes met de laatste kilometers en geniet daarna van nog een paar vakantiedagen. Groetjes.
  8. Ria:
    1 oktober 2013
    De laatste kilometers van deze reis, wow! Supersupertrots op je!!!
  9. Anita:
    1 oktober 2013
    Dat was het dan bijna zeg...goed gedaan zwager! Maak er nog paar mooie dagen van en safe trip back home!!! Thuis!!! Héérlijk!! x
  10. Henny:
    1 oktober 2013
    zal je verhalen elke dag gaan missen,maar man wat ben jij een kanjer,Petje af....!!
  11. Francien:
    1 oktober 2013
    FIJN MISSIE VOLBRACHT,NU GENIETEN VAN ROME ALS TOERIST.
    BEDANKT VOOR HET KAARSJE.
    Bedankt voor al je mooie verhalen,ik heb genoten,en zal het missen,ik ga ook nu je boek lezen.
    Ik wens je goede gezondheid,en een mooie tijd met je naaste.
    gr Francien W
  12. L.M.:
    Marcel,

Vae kinne deindanger neet, alhoewaal ich uch door ‘t laeze van ‘t book en ’t volge van eur blog toch wul ’n bitje bin gaon lieëre kinne. Gae zeetj ‘ne hieële speesjale mins wao ich enorm deep respekt vör heb. Wi-j deep kan leefdje gaon, ich kriêg d’r hinnevêl van. Mer ich heb ouch respekt vör eur now leefdje. Waat alwéér ’n topvrawmes keumtj op eure paad. Mer dét verdeendje ouch! Det es uch oprecht van herte gegöndj! Ich heb uch “oppe voot” gevolgdj. Ich kân heej maeters tekst nieërzette mer ’t zeet ammaol ’t zelfdje.
    Nel waas gezaegendj met ’n fantastische mins én ’n unieke femilie.

Marcel, ’t gieët uch good!
  13. Carla Stals:
    1 oktober 2013
    Ik zal je verhalen missen Marcel. Maar je toekomst roept je: je meisjes....Bedankt dat ik met je mee mocht "lopen". Geniet van de laatste kilometers en van de toerist uithangen. Kom weer veilig thuis. CHAPEAU xxx
  14. Ans:
    1 oktober 2013
    Hoi Marcel wat lief dat je de kaarsjes voor velen laat branden ,nou ik zal morgen voor jou en je laatste kilometers een kaarsje opsteken in nederweert in de mariakapel geniet van het laatste stuk GR Ans en de wandelmutsen goed gemutst
  15. Rosemarie:
    1 oktober 2013
    De laatste kilometers.... mooi!
    In veel verslagen lees je dat mensen vaak de laatste kilometers per OV afleggen... ik wil dat ook niet, het liefst ook niet tijdens de weg maar dan schijnt dit zelfs niet onoverkombaar te zijn.
    Dat je nog maar mooie momenten mag beleven tijdens je laatste kilometers naar het Sint Pietersplein waar je inderdaad meer toerist zal zijn als pelgrim! Ik steek hier een kaarsje voor je aan.
    Lieve groetjes,
    Rosemarie
  16. Ron Paap:
    Marcel ,
    Bedankt voor het vuurtje , laat het voor eeuwig branden voor die het nodig hebben.
    Het twinkelende sterretje in de donkere nacht.
  17. Miek van de Voort:
    2 oktober 2013
    Marcel bedankt dat we met je mee mochten gaan naar Rome.
    Wat zal ik je verhalen voor het slapen gaan missen. Voor jou de laatste kilometers en dan genieten als toerist. je hebt het dik verdiend. Man wat ben jij een kanjer. Bedankt en wel thuis.
  18. Sylvia Pubben - Smolenaars:
    2 oktober 2013
    Geneet van dien letste daag van dees biejzunjurruh reis. Un reis mit un lach, un traon, de zon en de raegen. Mer veural un reis die dich en veul minse biej zal blieve. Nogmaals RESPECT en CHAPEAU.
  19. Picapica:
    2 oktober 2013
    Marcel, wat ben jij een kanjer!!!
    Zeg alleen maar : TROTS TROTS TROTS zijn we op jou.
    We vergeten Nel nooit, maar wensen jou alle geluk van de wereld met je nieuwe 3 dames!!!!!!
  20. Tim S. oet K-O:
    2 oktober 2013
    Bön GREUTSJ op dich Marcel.

De pórt van Rome óngerdoor met de Marche Trionfale.
    Det is allein get veur unne SUPER-PLUS-KUJELDREIER
  21. Resy:
    2 oktober 2013
    Super super super nog maar 17 km.
    Dan zit dien tocht der helemoal op. Gaef dien vuutjes nog een paar daag rust en gank lekker de toerist oet hangen. Geneet van de letate daag in ROME.
    Marcel super trots zeen veer op dich en dank je wel det ver mit dich mit mochte laupe. Hup nog nooit zo vaak gegoogeld op plaatsnamen es de aafgelaupe waeke. dank je wel nogmaals.
    Geneet auwg dubbel en dik 5 oktober dien toeskomst. Auwg Sil is eine kanjer met die men, det heit dich mit geleid door de tocht haer en heit die mit geholpen die missie tevolbringe. et waar toch de peptalk es het zwoar waar zo auwg wie moeke.
    Marcel die missie is volbracht ich wunsj dich onwies veul geluk in uch toekomst xxxx
  22. Rieky:
    Gefeliciteerd, super......Taak volbracht!!!
    Je kunt TROTS zijn op jezelf dat je het in je 1tje volbracht hebt.
    Bedankt voor het kaarsje, en succes in je verdere leven.
  23. Petra en John Metselaars:
    2 oktober 2013
    Super Marcel dat je er bij bijna bent. Geweldige prestatie. Die laatste kilometers lukken je ook. En dan bij de paus op de koffie...
    John en ik lezen iedere ochtend je stukjes, nog voordat we aan de krant en Nederweert 24 beginnen (sorry Harold). Dat wordt dus een nieuw ritme zoeken vanaf overmorgen. Over een paar weken kunnen we je verhalen live horen. Tot dan en geniet van je laatste dagen in Rome als toerist. Je hebt het verdiend.
  24. Toos:
    2 oktober 2013
    Gefeliciteerd. Je hebt het volbracht. Een top prestatie. Geniet van de laatste dagen in Rome. Kom weer veilig thuis naar je drie meiden. Ze wachten op je. Alle goeds voor de toekomst. Steek daar ook een kaars voor aan.
  25. Corina:
    2 oktober 2013
    He Marcel. Alvast unne dikke proficiat!! Je zal nu wel aan het lopen zijn. Die laatste paar km kunnen er ook nog wel bij. Geniet daar nog van. Voor straks een goeie reis terug....ik zal je verhalen missen...groetjes oet Baoksum x
  26. Samantha:
    2 oktober 2013
    Wow, de laatste 17, want zal dat een heerlijk gevoel geven vandaag. Een geweldig mooie dag. Njoy the ride (walk)!
  27. Esther:
    2 oktober 2013
    Wat lief van je dat je een kaarsje aan steekt voor ons allemaal. Je woorden hebben me geraakt.
    Nog maar 17 km, kippe-eindje (voor geoefende wandelaars). Toch een heel speciaal kippe-eindje.
    Wees voorzichtig met het 'Roomse ' verkeer. Schijnt niet voetgangervriendelijk te zijn.
    Groetjes, Esther
  28. Toos van Berlo:
    2 oktober 2013
    He Marcel wat fijn dat jij een mooi stuk van je leven op deze manier hebt kunnen afsluiten en dat het je ook gelukt is. Weet zeker dat je er een heel goed gevoel over hebt. Knap heel knap.
    Een nieuwe deur opent zich een leven met Sil en de kids de drie meiden in je nieuwe leven ik hoop dat jullie een heel mooie tijd tegemoet gaan. Maar ook de eerste vrouw in je leven je eigen Moeke wat zal ze trots zijn dat haar eigen zoon zijn doel waar heeft kunnen maken.
    Ik zal je schrijven ook gaan missen en veel mensen met mij het lezen van je verhalen hoorde bij elke dag. Heb de reacties van vandaag al gelezen met tranen in mijn ogen.
    Wat mij het meest aangegrepen heeft was het verhaal van "Rene Stocker met zijn hondje Mufli" Hij noemde zichzelf een gelukkig mens maar hij had het zelf gedaan en door wilskracht en geloven in jezelf kom je heel ver. Zo ook jij Marcel.
  29. Odile borgart:
    Beste Marcel,

Wat indrukwekkend al je reisverhalen en hier komt een eind aan. Ik heb dagelijks ervan genoten. Ik wens je een goede terugreis en een behouden thuiskomst. Je zult wel af moeten kicken.
  30. Leon:
    2 oktober 2013
    Hoi Marcel, heel veel suc6 in je laatste stukje. Ik ben ondanks dat ik je niet persoonlijk ken heel erg trots op jou. Voor na de tocht het ga je goed en we spreken elkaar wel eens waar dan ook.
  31. Rob Linders:
    Marcel,
    Als je dit leest ben je al lang bezig met je laatste voettocht of al klaar. Ik lees je blog iedere morgen pas. Petje af voor wat je gedaan hebt. En als ik je weer zie zal ik diep voor je buigen. Het was deze 2 maanden een plezier om te lezen waar je zit en wat je hebt meegemaakt. Hang maar lekker de toerist uit.
  32. T. Douven:
    Dag Marcel
  33. T. Douven:
    2 oktober 2013
    Dag Marcel. Na een tip van mijn schoonzus ben ik jouw verhaal ook gaan volgen. Indrukwekkend! Keek er iedere dag naar uit. Hèèl mooi was het verhaal "het verstand in de nulstand" Ik zal je verhalen zeker gaan missen.Ik wens je een goede terugreis en een behouden thuiskomst en verder veel geluk met Sil en de kids.
  34. Erna:
    2 oktober 2013
    Je bent bezig aan de laatste km-ers. Misschien ben je al in Rome.
    Geweldig gedaan Marcel, echt SUPER !!
    En bedankt voor het kaarsje. Het was echter een kleine moeite om te reageren op die mooie blog's van jou. Ook ik zal ze gaan missen. Kijk uit naar je boek, dat hopelijk komen gaat.
    Maar eerst nog even genieten van Rome, en daarna lekker naar huis, naar je lief en de meisjes.
    Nogmaals bedankt dat je dit met ons hebt willen delen !!!
    groetjes Erna
  35. Marie-Louise:
    2 oktober 2013
    Het is nu 12 uur, misschien hoor je de klokken op het St. Pietersplein al. Ze luiden vandaag speciaal voor jou!! Wat een Kanjer ben je!! Ik wens je heel veel geluk met Sil en de meisjes. Je hebt Nel haar nagedachtenis gevierd door ruim twee maanden met haar op pad te zijn geweest! Diepe buiging en petje af.... Jammer dat we je verhalen moeten missen, misschien kun je je belevenissen op het gemeentehuis gaan verhalen.........
  36. Will en Mien:
    2 oktober 2013
    Sporen een gedicht van Bertus Aafjes als herinnering aan jouw
    Voettocht

Je schoenen, ze grazen
    de paden kaal,
    zetten hun tanden in stenen
    als je stijgt in de bergen,
    struinen stoffige wegen af
    in het zand zwijgen ze,
    ze happen een pad door het gras,
    tegels, asfalt,
    alles hebben ze gehad:
    als je ze invet en wegzet
    herkauwen ze
    jouw voettocht
    in de kast.

Het gaat je goed .
  37. Will:
    Hey Marcel,
    Gefeliciteerd met deze ongelooflijk knappe Prestatie!!!
    We zijn Fier op U!!!
    Doe je de paus nog de groeten van ons?
    Geniet er nog van in Rome en dan snel terug naar Sil en de kids!
    We zien je hopelijk snel... Groetjes Will en Julia
  38. Truus Broos:
    Hoi Marcel,
    De laatste twee verhalen maakten me emotioneel; ze grepen me bijna letterlijk naar mijn keel. Kan niet goed uitleggen waardoor, waarom, door welke woorden of wat dan ook.
    DE EMOTIE WAS ER GEWOON.
  39. Marga:
    2 oktober 2013
    Ik heb grote bewondering voor je prestatie.
    Bedankt voor je verhalen.
    Ik zal ze missen.

Marcel, het ga je goed.
  40. Francien:
    't Is GEWELDIG Marcel.
    Wat zal ik de verhalen missen maar ook kracht putten uit jou
    ongelooflijke doorzettingsvermogen. Ik brand voor jou alle kaarsen
    van de Moeselkapel. Heel veel geluk voor de toekomst.
  41. Sacha Bouten:
    Hey Marcel,
    Het eind is in zicht.
    Ik ben trots op je en hoop dat je tocht je gebracht heeft, waar je op hoopte.
    Je verdient het!
    Geniet nog even van je welverdiende rust in Rome. En dan gauw back home waar je met open armen ontvangen zal worden door de mensen die van jou houden.
    Wat een heerlijk vooruitzicht.

Diepe buiging!

Sacha
  42. Will Keursten:
    2 oktober 2013
    Proficiat! Wat een prestatie, geweldig. Ik heb je vol bewondering gevolgd via de mooie verhalen. Geniet nog van de laatste dagen en een goede reis terug naar het Nederweertse.
    Chapeau!
    Will
  43. Tiny en Wim:
    Dag Marcel,

Proficiat, diep en diep respect voor je !!!
    we komen mekaar wel weer eens tegen op een wandeltocht,
    geniet van de laatste dagen in Rome,

gr Tiny en Wim
  44. Tiny Kierkels:
    2 oktober 2013
    Hoi Marcel, Proficiat je mag met opgeheven hoofd wandelen naar Rome het doel is bereikt. Ton die in maart naar Santiago de Compostella gaat heeft je dagboek gelezen en neemt zijn hoed voor je af. Verder wensen we jou voor de toekomst het allerbeste.
    Groetjes Ton en Tiny Kierkels
  45. Ine Tesser: