Mannenkoor Karrenspoor

13 augustus 2013 - Marlenheim, Frankrijk

Als iets vaak genoeg gebeurt, slijt het er wel in! Een zin waarmee je alle kanten uit kunt. Die prettig en minder prettig is om uit te leggen. In de afdaling van Schaefersplatz (waar ik geen Har, Hennie of Huub aantref) naar Reinhardsmunster kom ik in gesprek met een onderzoeker. Ik stoor hem. Hij is sporen op het spoor die volgens hem terug te leiden zijn naar de Romeinse tijd. Hij heeft twee sleuven blootgelegd die hij wil fotograferen.

Volgens de man, waarvan ik de naam vergeet te vragen, zijn het met zekerheid karrensporen. De rechtersleuf is bijna tien cm in het gesteente gesleten. Het slijten komt door de ijzeren ringen rondom de houten wielen. Poeh, dat moet een drukke route zijn geweest. En de paardjes hebben moeten werken, want het gaat er dapper omhoog. Voor de man, wetenschapper in ruste, is het 't derde pad dat hij gevonden heeft. De andere sporen vond hij noordelijk van Saverne. Ik vind het bijzonder. Te voet naar Rome en dan lopen over sporen uit de oudheid. De man, die in de sixties nog eens drie maanden in Utrecht heeft gewoond, deelt die mening. Ik wil hem nog vragen of hij de groep Mannenkoor Karrenspoor kent met het hitje 'Mooi man', maar ik doe dat maar niet. Dat was volgens mij een eighties hit.

Over sporen gesproken, mijn voetafdrukken liepen vandaag vanaf Vilsberg naar Phalsbourg, Trois Maison en Lutzenbourg. Vervolgens langs het Marne-Rijnkanaal tot Stambach waar het de heuvels in ging. De flanken van de Vogezen, zoals dat zo mooi heet. De paden zijn uitstekend uitgepijld. Complimenten aan de chef die er de bordjes ophangt. Eigenlijk veel te snel gaat het weer naar beneden. Via het al genoemde Reinhardsmunster, Hengwiller, Birkenwald, Allenwiller, Romanswiller en Wasselonne - waar een pintje wordt gepakt - bereik ik Marlenheim. Goed te doen. Alleen het laatste stukje is kamikazewerk door het vele verkeer.

In Marlemheim heb ik de beschikking over een vijfpersoonsgîte. Geregeld via het vorige slaapadres! Zoals gezegd, jammer dat de bergjes maar van korte duur waren. Anderzijds, was ik dan niet bij de sporenman uitgekomen. En er komen nog bulten genoeg. Tinman gaat eten nu en als het kan veel. Zal ik ondertussen 'Mooi Man' neuriën? Nee, doe maar niet!

(red.)

1. Aldje Hendrikx.:
    Ha Marcel,
    Wim en ich volge uch oppe voôt, waat kijjae toch schoeën schrieëve zegk. Vae zeen gruuets op uch, zetj um op!
    Unne dikke knuffel van Aldje en Wim Hendrikx
  2. Noud Maas:
    13 augustus 2013
    Ik weet natuurlijk niet of Straatsburg morgen op je routeplanner staat. Maar als dat zo is, dan heb ik nog wel een tip voor je: Je kunt daar €300 incasseren door gewoon even een presentielijst te tekenen: http://www.geennieuws.com/2012/12/rovende-eu-parlementsleden-verdubbelen-hun-salaris/

Tinnemans en Tindemans schelen immers slechts één lettertje dus nadat je bij de eerstvolgende pastoor die je tegenkomt deze kleine zonde hebt opgebiecht, zal ook de penitentie wel meevallen...
  3. Erna:
    13 augustus 2013
    Idd ich sloet mich aan, weer hiël sjoen geshjreve Marcel !!!
    Het is iedere keer weer fantastisch om je belevenissen te lezen. De humor die er inzit en soms ook de emotie, prachtig !!! Kijk weer uit naar het volgende verslag.
    Goede reis weer morgen !!!
  4. Susanne:
    13 augustus 2013
    En bedankt hè! Nu heb ik dus dat liedje in mijn hoofd. Ik denk dat Eric heel blij wordt als ik dit nu ff hardop ga zingen ;-)
  5. Barry:
    13 augustus 2013
    Sjiek man. Mijn kindjes moeten altijd een verhaaltje voorgelezen krijgen voor ze naar bed gaan. Sinds 29 juli moet papa zelf ook een verhaaltje gelezen hebben voor ie gaat pitten!! Ik kijk er iedere avond naar uit! Ga zo door! Groetjes, Barry
  6. Louis Heldens:
    Ha die Marcel,
    Ook "de Knevel" volgt je op de voet, want zoals een echte Goedheiligman betaamt: De Sint ziet alles.
    Ik ben onder de indruk van je verhalen en de manier waarop je ze schrijft, echt te gek. Diep respect voor deze missie.
    Hou vol, geniet (voor zover het kan) van elke meter. Take care,
    Gr. Louis.

P.S. "Mooi man" is een nineties-hit, maar een kniesoor die daar om maalt..
  7. Rieky:
    Hallo Marcel,

Je kent mij niet, (een vrouw van 63 jaar) maar ik heb je blog steeds gelezen en het inspireert mij heel erg.
    Ik heb je boek “Nel” nu pas gelezen (van iemand geleend, het is niet meer te koop) omdat ik wilde weten wat er aan vooraf ging.
    Ik vind het overweldigend wat je doet.
    Ik kijk iedere avond uit naar je verhalen, mooi zoals jij dat op papier (digitaal)
    kan zetten.
    Ik wens je vanaf hier een hele goede, mooie verdere reis toe, en héél véél geluk in je verdere leven.
    Jij redt het wel, weet ik zeker.

Groetjes Rieky
  8. Resy:
    Hij Marcel,

Geweldig om denkbeeldig mit dich mit te laupe, super wie det ze tekste weer op papier zits.
    Ondanks de pittige tocht blief de humor drin zitte, en aug hie hinkt het dreuntje in de kop noe haha.
    Tinnemenke veer wunsje dich heel veul suc6 verder en geneet van waat dien paad kruuts.
    Veul groetjes van de Wilkies
  9. José Tinnemans:
    14 augustus 2013
    Ha Marcel, week 3 is ingegaan, dinsdag nog even contact gehad via tel. Je zat net aan het avond eten toen ik je belde , maar goed, de moraal en de drive is prima . Ook wij staan verstelt hoe je de inspiratie haalt uit kleine dingen, maar je moet ze ook zien, en daar is geen twijfel over. Wij weten ook dat je geen of nauwelijks waarde hecht aan luxe , don vito is hier het bewijs van , kenners weten wat ik bedoel . Zo ook deze reis , kijken , het kleine zien , inspiratie opdoen. Vaak zijn je uitspraken zo doel treffend dat ze ook mij raken . Laats zat ik tussen wat oude kerst kaarten te bladeren en vond er nog eentje van jouw . De tekst ging als volgt .
    " Lieve wereld .
    Je wordt steeds moderner
    Je wordt alsmaar sneller
    Je eisen groeien met het verstrijken van de dag
    En je kritiek wordt harder en feller
    Hierdoor vraagt het steeds meer energie
    om in deze maatschappij mee te rollen
    Zo als het hoort
    Daar de drijfveer en spil waar alles om draait
    dat simpele zevenletter woord
    Door velen gezien als iets wat tot het verleden behoort.
    RESPECT .

Uit het jaar , 97