Mooi in de Roos

3 januari 2019 - Nederweert, Nederland

Olga en Bert de Boer. Zij 80 hij bijna 85. Wat een prachtmensen. Na binnenkomst is er eerst een kopje koffie, "of heeft u liever thee?" Niet veel later volgt de vraag of ik iets anders lust. "Wij nemen normaliter iets lekkers op dit tijdstip." Ik hou wel van dat normale. 'Graag' is dan ook mijn antwoord. "Een wijntje of biertje?" 'Doe maar een wijntje.'

Bert reageert geamuseerd dat de gast meedoet en hij zit al snel op zijn praatstoel. Ook Olga is een erg prettige gesprekspartner. Mensen van de wereld, met mooie verhalen. Maar ook met een donkere bladzijde. Ze hebben jaren geleden hun zoon af moeten geven. Op 37-jarige leeftijd, na een ziekbed van amper twee maanden. Verlies slijt. Maar onder de woorden proef ik het verdriet. Pffff, twee maanden. Er is dus altijd baas boven baas.ย

Bert is/was electro technisch en informatica ingenieur, docent aan de Universiteit Leiden, met een aversie tegen pc's en internet. Een mooie controverse. Zij is beschermvrouwe van HMS De Vlaardingen (waar ze bijzonder trots op is), voormalig reisleidster, poppentheaterspeelsters, theologie docente en wat nog niet meer....? Heerlijk. Tussen neus en lippen vertellen ze hun huis gekocht te hebben van sterspits Roy Makaay, 'Das Phantom'. Mijn gevoel zegt dat het deze avond weer raak is qua gastgezin. "Nog een wijntje", vraagt Bert met een glimlach. 'Why not.' Aansluitend genieten we samen van een warme maaltijd, kijken we het 8 uur journaal en nemen we het gepresenteerde nieuws nog een keer door. Niet veel later meldt het zandmannetje zich. Mijn ogen worden zwaar. Tijd voor het bedje.

Inmiddels zijn we een groot aantal nachten verder. De etappe Zetten - Tiel verliep goed. De voorstelling 's avonds van Ellen ten Damme was heerlijk en van Tiel naar Geldermalsen ย was het nat. Tijdens het kerstreces zijn de 'wandelmuiltjes' verzoold. Morgen pak ik de draad weer op. Van Geldermalsen naar Leerdam, een dag later naar Ameide en zondag door richting Bergambacht. Slapen doe ik, bijna als vanouds, bij Vrienden op de Fiets. Of de adressen weer zo 'mooi in de roos' zijn? Laten we het hopen.ย

1. Sylvia Pubben - Smolenaars:
    3 januari 2019
    Fijn weer aan de wandel.....verfrissend en beter dan op de fiets. Toch ๐Ÿ˜‰ grtjs Sylvia
  2. TimS oet K-O:
    3 januari 2019
    Geweldig om zulke mensen te ontmoeten. Daorรณm: " 'n Vlegende kraon vinjdt altied waal get wat hรครถr bekt". Vleeg/stiefel wiejer, Marcel!
  3. Ans:
    4 januari 2019
    Gelukkig zijn er nog van die gastvrije lieve mensen Wandel ze nog ๐Ÿ‘ž๐Ÿ‘ž๐Ÿ‘ž๐Ÿ‘ž๐Ÿ‘ž
  4. Els Tinnemans:
    4 januari 2019
    Allereerst nog de beste wensen neaf.....leuk weer dien wanjel verhoale te leaze
    Stiefel ze ๐Ÿ‘Ÿ๐Ÿ‘Ÿ
  5. Olga en Bert de Boer:
    16 januari 2019
    Te veel eer. Wat fijn dat je het naar je zin had.
    Ik ontdekte dit verhaal over ons nu pas, 16 Jan.