Het mooiste blauw

6 augustus 2013 - Trier, Duitsland

Een kleine tien jaar had ik de vlam in de pijp bij het mooie bedrijf Van Heur in Kelpen-Oler. Oostenrijk, Zwiterland, Frankrijk, Denemarken, Italië, Spanje en een memorabele rit naar Bosnië net na de oorlog. We were Kings of the Road. Onlangs heb ik met mijn meisjes m'n oude werkplek bezocht. Ron, die de zaak volledig bestiert, zorgde voor een passende truck voor een ritje met de dames. Top.

Het gas zat in die periode altijd stevig onder de rechtervoet. Snelheidsbegrenzer was een woord dat niet in de Dikke Van Dale stond. Vooral met de opgepepte Volvo F12 van Bennie ontdekte ik 'de wereld' van dat moment. De laatste jaren van mijn truckersbestaan zat het gas ook regelmatig achter in de bak. Daarmee stoven we dan onder andere naar de plaatsen Volklingen en Trier; de streek waar ik nu verblijf en waarnaar de neus wijst. Dat waren mooie jaren en het blauwe paardje (het mooiste blauw!) moest werken. Ik hoefde alleen maar te schakelen en te zorgen dat het niet (te) hard bergafwaarts ging.

De afgelopen twee dagen hield ik het gas er ook op. Met wisselende gevoelens. In het hoofd is alles goed. Het lijf protesteert, merk ik. Vanaf Schonecken heb ik, bij nader inzien, te lang het Jacobspad gevolgd (tot Waxweiler). De Wilibrordusweg liet me vervolgens in de steek. Het pad dat ik langzaam als vriend beschouwde was bij rivier de Prum weg. Daarna volgde ik de routepijltjes van de Eifelverein richting Biersdorf am Stausee. Voor het eerst waren er paden waar je niet twee stapjes naar rechts moest doen. Prachtig wandelen, maar niet als je nog een heleboel kilometers voor de boeg hebt. Omdat ik toch in Bitburg wilde aankomen, heb ik op het tandvlees gebeten. Heel erg zelfs.......... Noem het een leermoment.

Het slapen ging matig dankzij onrustige benen en onrust in de bovenkamer. De kamer waar mijn kribbe stond, was uitstekend edoch prijzig. Er was 's morgens echter een prima ontbijt en ik mocht inladen voor de dag die komen ging. Broodjes, appels, koeken. Dus met een redelijk frisse kop ging het richting Trier. Dit keer geheel via een route van het programma Osman Ad op mijn telefoon. Hoe het ging? Super. Het was warm, dat wel. Maar onderweg stonden op de juiste momenten mensen buiten te keuvelen, alwaar ik mijn kruikjes kon vullen. Of er was een geopende Gaststätte voor een kop koffie. Een stukje van de route liep nagenoeg parallel aan de B51, de weg waar ik zo vaak 'met gas op die zuigers' voorbij vlamde. Ik heb geen Van Heur truck kunnen ontdekken. Bij het opzetten van de zonnebril bleek een poetsbeurt van de glazen nodig. Zweet en gedroogd traanvocht op de glazen komen scherp zien niet ten goede!

De route verliep via een groot aantal gehuchten. Ik noem Oberstedem, Gilzem, Newel, Aach. De ondergrond was wisselend: asfalt, grind, bos. Iets na de middag volgde bij een Tankstelle een leuke ontmoeting met een vader en zoon met roots uit Weert. Hun vakantie zat er op, de gehuurde camper was zojuist afgeleverd aan de verhuurder. Het was fijn om met hen te praten, het was immers het eerste echte gesprek van de dag. Gedurende de dag ervoor heerste er ook al eenzaamheid. Een beetje als een trucker, ha ha.

Rond 17.30 uur stak ik de Moesel over waarmee het doel voor vandaag, Trier, was bereikt. Morgen gaat het gas van de zuigers, want de zoektocht naar een slaapplaats verliep moeizaam. Erg moeizaam.

(red.)

1. Ria:
    6 augustus 2013
    Djeez, als ik alleen al aan die fysieke inspanning denk krijg ik al last van alle pezen en spieren in mijn benen.... Take care and listen to yr body ! Maar super hoe ver je al bent !
  2. PM:
    6 augustus 2013
    “Sometimes when you lose your way, you find YOURSELF.”
  3. Erwin.:
    6 augustus 2013
    Toch iedere keer leuk om te lezen wat de dag weer gaat brengen, of heeft gebracht. met het volgen van jouw verhaal komen bij mij de herinneringen (van de mooie kleur blauw) ook weer een beetje terug, en omdat we toen collega,s waren kan ik jouw route ook mooi volgen. veel respect voorje....
  4. Wil tinnemans:
    6 augustus 2013
    Mijn God wat een verhalen. De pijn in de benen is voelbaar. Knap om al zo ver te zijn. Succes en hou je goed. Kijk op je route of er een goede voetmasseuse bij staat.
  5. Gijs Brackenie:
    6 augustus 2013
    Hoi Marcel. Complimentje je schrijft heel mooie verslagen, waar haal je het vandaan, ik wens je een prettige voortzetting van de reis en zoals we vroeger al onder elkaar zeiden, een fijne dag en denk eraan blauw boven, grtjs di nonno
  6. Anita:
    6 augustus 2013
    Al lezend kijk ik even weg en knipper...powerfull man..het hoofd zit goed...meer dan goed. Geen pieken zonder de dalen Mars'..Grijp ze weer..succes!!
  7. Barry:
    6 augustus 2013
    Al aanschuivend in Thayngen ben ik jouw verslagen aan het lezen. Prachtig! Mocht ik een dezer dagen op "jouw" route zitten ga ik je zeker bezoeken! Die paar kilometer meer zal Ron niet erg vinden! ;) "Stiefel" ze! Veel succes! Groet, Graatje.
  8. Carole:
    6 augustus 2013
    Djeez, je hebt er flink de sokken in. Goed man! Laat de sokken vandaag maar een dagje liggen.
  9. Tim S. oet K-O:
    6 augustus 2013
    Geneet vanne veugel, de wolke, de omgaeving, de minse diese taege kums. En asse dich unne sjnipperdaag paks, dink dan aan dit sjoeën leedje :
    Laot mer lekker gaon zo wie 't geit;
    Laeve wie de windj mie jeske wejtj;
    In daen toemel meijgaon;
    Spooje det is gauw gedaon.
    Toi toi Marcel.
  10. Will:
    6 augustus 2013
    Gister met de jong van ut Turp ,,bie Bollen"25 potjes getoept om evenveel potjes gerstenat, voor sommige was dit afzien. Maar dat is niks vergeleken met de inspanning die jij in je eentje moet leveren,
    klasse.......(volgend jaar staat de stoel weer klaar!!) succes verder