Ontmoeting

6 november 2013 - Weert, Nederland

De Vereniging Pelgrimswegen bericht me dat 21 mensen zich hebben aangemeld voor de workshop 'Pelgrimeren en nieuwe media.' Chips! Die workshop verzorg ik. Wat ga ik vertellen? Wat ga ik zeggen? Wordt het een presentatie van mijn reis en ervaringen versus de ervaringen van anderen die niet zo Social Media Minded zijn? Of moet ik gaan uitleggen hoe deze weblog en andere webloggen werken? Dat laatste doe ik niet. Want voor je het weet is er iemand die het beter kan en weet. Daar geef ik dan graag ruimte aan.

Maar wat dan wel? Ahum..... Denk, denk. Het programma zit redelijk in mijn hoofd. Ik heb dat (zowaar) deels omgezet in een presentatie. Onderwijl voorbereidend, werd ik afgeleid door herinneringen aan de reis. Dat zorgde voor een stille hunkering om buiten te zijn. Ook al regende het, waaide het en was het troosteloos.

Rugzak, wandelschoenen, een doel en een aangename leegte die groeit naarmate de zolen slijten. Een leegte die je ontdoet van onnodige mentale bagage. Mijmer de mijmer. Misschien dat ik zaterdag eerst moet aanschuiven bij de workshop 'Weer thuis en hoe nu verder?'

Voor de lezers van dit weblog die zaterdag bij de presentatie aanwezig zijn: heb je al vragen over mijn reis, laat het weten, dan kan ik me voorbereiden. Voor diegene die denkt: waar heeft hij het over? Zaterdag is in Houten de jaarlijkse Ontmoetingsdag van de Vereniging Pelgrimswegen. Het centrale thema van de dag is 'De Kunst van het Pelgrimeren.'

Meer informatie over het programma is te vinden op http://www.pelgrimswegen.nl.

1. Tim S. oet K-O:
    Beste Marcel,
    Wat zou ik daar graag bij zijn in Houten; niet dat ik binnenkort ook een pelgrimstocht ga ondernemen, maar om je een hart onder de riem te steken. Want JE KUNT 'T! Geen twijfel mogelijk. Je zeer bijzondere doel, je voorbereidingen, de ongewone ervaringen óngerwaeges, wat de communicatie voor je betekende.... Ik zou er zijn maar zaterdag leggen we met enkele anderen (waaronder jou pa) de laatste hand aan de bijzondere Boekenmarkt (samen met de Vlooienmarkt) daags erna in het Trefcentrum te Kelpen-Oler.
    GOOD LUCK in SUPERPLUSKUJELDREIER!
    Ook met het afkicken van...zoooveel wat jou bezighoudt. Loop ook eens over de Mildert. Luister daar in het kepelke van Maria van Rust naar het ruisen van de bomen, kijk naar het vlammetje van de kaarsen....
  2. Carla Stals:
    Succes met je workshop
  3. Yvon:
    6 november 2013
    Succes met de workshop en je moet zo denken, je hebt voor hetere vuren gestaan. Groetjes Yvon.
  4. Erna:
    Hoi Marcel,
    Tja, ik kan me voorstellen dat je het spannend vind om daar zaterdag een presentatie te geven. Maar ik weet zeker dat het je gaat lukken. Je hebt ons zo veel verteld in die weken dat je onderweg was. En we waren met z'n allen gekluisterd aan de pc. Dus het gaat je zaterdag ook lukken om de mensen die deelnemen te boeien. Heel veel succes gewenst !!!
    Ik kan me trouwens heel goed voorstellen dat je erg moet wennen aan het dagdagelijkse nu je weer thuis bent. Het is niet zomaar de draad weer oppakken denk ik. Ook hier heel veel succes mee gewenst, maar ik denk dat het gewoon tijd nodig heeft.
    Leuk om weer van je te horen trouwens !!!
    groetjes Erna
  5. Klaas:
    Succes!
    Vraagje: hoe goed werken apps/websites als Couchsurfing en AirBnB voor het regelen van goedkope slaapplaats als je met een klein budget reist? (wil ik zelf graag weten)
    groet
    Klaas
  6. Jan van mierlo:
    6 november 2013
    Beste Marcel. Ik heb als aankomend "Pelgrim" erg genoten van je reisverhalen Wat mijn vraag is voor de ontmoetingsdag, of je iets kunt vertellen van de voor en nadelen van Mifi (is iets anders dan Wifi) en het gebruik van Tethering
  7. Esther:
    6 november 2013
    Presentatie houden,workshop geven. Dat is iets heel anders dan zingen met de band achter je. Komt goed!
  8. Ben:
    6 november 2013
    Leuk dat je op deze manier toeleeft naar de workshop die je a.s. zaterdag gaat verzorgen op de Ontmoetingsdag van Pelgrimswegen naar Rome. Ben erg nieuwsgierig naar wat je er van gaat maken, zeker ook als redacteur van het magazine Omnes dat onze vereniging zoals je weet uitgeeft. Denk dat ik jou zaterdag vraag om van je ervaringen een verslag te schrijven dat voor meer Pelgrimswegenleden ogen kan openen? Veel succes!
  9. Wubbe:
    6 november 2013
    Als je met net zo'n passie presenteer dan als je schrijft dan zit het helemaal goed. Vertel gewoon uit je eigen ervaring wat ging er goed en wat ging er fout.
  10. Els Tinnemans:
    6 november 2013
    Marcel, det geit hillemoal goot komme zoaterdig ...suc 6 !!

groetjes Els
  11. Rosemarie:
    Hoi Marcel,
    Ik ben een van de deelnemers aan de workshop en vraag mij af of het inderdaad handig is om een tablet met bijpassend toetsenbordje mee te nemen voor het schrijven van de reislogs. Daarnaast lijkt het me ook handig om zo af en toe de foto's van mijn camera erop te zetten. Maar ja, het is wel weer extra gewicht en een reden om als slachtoffer voor beroving te dienen.
    Het schijnt dat internetcafe's niet meer bestaan en op de iPhone typen vindt ik een crime!
    Ben benieuwd naar jouw ervaringen langs de route.
    Groetjes en tot zaterdag,
    Rosemarie
  12. Ans.relou:
    6 november 2013
    Je hebt al zoveel doorstaan dit gaat jou zeker lukken .Toch heel veel succes gewenst de wandelmutsen goedgemutst
  13. Miek van de Voort:
    Hallo Marcel.
    Dit gaat je zaterdag ook lukken, alvast veel succes.
    Wat ik mij wel afvraag is dit: Hoe komt iemand er bij om zulke tocht te maken. Jij had een doel, je ging de as van Nel uitstrooien.
    Maar als je geen doel hebt hoe kom je er op om zulke tocht dan te maken? Het was trouwens heel fijn om weer wat van je te horen. Dat wennen thuis komt ook nog wel, geef het de tijd. Groetjes.
  14. Francien Wolter:
    6 november 2013
    Marcel dat komt helemaal goed.
    Vertrouwen hebben.
    Succes Zaterdag.
  15. Aldje Hendrikx.:
    7 november 2013
    dit gaat lukken marcel heel veel succes ...
  16. T. Douven:
    7 november 2013
    Leuk weer wat van je te horen.
    Zaterdag gaat je lukken!
    Een peulenschilletje met vergeleken jouw tocht, toch?
    Heel veel succes voor de toekomst, maar ook dat komt goed.
  17. Land:
    7 november 2013
    Hey Marcel, ik weet zeker dat dit helemaal goedkomt. Je kunt dit zeker, ik wens je vooral veel plezier!
  18. Gea:
    Marcel TOI,TOI,TOI je kunt het............x
  19. Helma Bode:
    9 november 2013
    Vanmiddag naar je presentatie geweest en dat was erg leuk en inspirerend. Wij hebben 5 jaar geleden gelopen en toen een blog bijgehouden (internetcafe's), maar met de nieuwe mogelijkheden zal dat stukken eenvoudiger gaan. Jouw verslagen gaan we zeker nog lezen! Bedankt!
  20. Rosemarie:
    9 november 2013
    Hoi Marcel,

Ik was vanmiddag bij je presentatie en heb genoten. Uiteraard over het verhaal van opladen in de kerk... je telefoon dan... haha. Toch nog een vraagje: kwam je nog wel internetcafe's tegen onderweg of bestaan die echt niet meer? Het was een leuke dag! Bedankt!
    Rosemarie