Pintje? Ik betaal.

21 september 2013 - Monteriggioni, Italië

Vorige week zou ik op de antwoordstoel plaatsnemen. Dat is toen anders gelopen. Daarna is weer een flink aantal kilometers weggestampt. En tjuu, wat heb ik veel mensen vluchtig ontmoet. Om voor sommigen de meest interessante vraag 'hoever moet hij nog' te beantwoorden: volgens mijn boekje nog 263,8 km. Is dat veel? Nou..... dat moet voor 5 oktober te doen zijn.

Op dit moment zit ik binnen de muren van kasteel Monteriggioni. Het is een piepklein dorpje met muren, torens en kantelen. Rijdt u vanaf Florence naar Siena dan ziet u het aan de rechterkant, op een heuvel. Niet te missen. Het enige plein, Piazza Roma, is gevuld met dagjesmensen en toeristen. Er speelt een folkloristisch muziekgezelschap met zangeressen dat de stemming verhoogt. Vanuit mijn kamer heb ik een prachtig uitzicht op het schouwspel. Sil maak ik later deelgenoot van de sfeer via skype. Bij het toeristenbureau is een code te krijgen om het wifi netwerk te kunnen gebruiken. Over een uur of twee zal het rustiger worden schat ik en gaat Tinman eten en genieten van een goede plaatselijke wijn. Het is tenslotte zaterdag. Dan mag men zichzelf een beetje verwennen.

Met betrekking tot de antwoordstoel daar kom ik later op terug. Waarom? Omdat de situatie gedurende de avond danig wijzigt. Was ik aanvankelijk alleen in het hostel. Nu zijn er zes Duitsers, twee Italianen en een Spanjaard. Laatstgenoemde was er als eerste en we hebben samen een maaltijd bereid. Er was namelijk een keuken. Daarna werd het drukker.

Dat is gezellig en wennen geef ik toe. Ach, wat klaag ik nou. Het is 22.00 uur en en ik heb zojuist een Chianti Classico besteld. Waarom? Omdat het kan en omdat het na al die kilometers mag. Morgen maar 16,5 km tot Siena. @Gijs, daar ben je ook vaker geweest. Kom morgen een pint pakken. Ik betaal!
Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Noud Maas:
    21 september 2013
    Wow, Monteriggioni! Zeker niet het grootste, maar misschien wel het mooiste Toscaanse pareltje dat je aan het snoer mag rijgen!
  2. Francien Wolter:
    21 september 2013
    Weer een prachtige dag gehad,en weer genoten,en mensen ontmoer,dus wat wil je nog meer.
    Proost je hebt het verdiend.
    En morgen er weer tegen aan,maardan een rustig dagje zag ik.
    Geniet er nog van.
    Gr Francien
  3. Rosemarie:
    21 september 2013
    Wat heerlijk! En morgen al in Sienna! Misschien kom je Peter en Ella nog tegen, die zitten ook al in die contreien. Het blijft leuk om al dde verslagen te lezen van alle mensen die nu onderweg zijn.
    Fijne dag morgen!
    Rosemarie
  4. Resy:
    Proost marcel
    Geneet dervan............geweun omdet het moog en kan.
  5. Ria:
    21 september 2013
    Je wandelpantoffels zullen stilaan wel aan vervanging toe zijn ..;-)
  6. Maart Vestjens:
    21 september 2013
    Morgen Siena met het prachtige plein. Paarderaces zullen er morgen wel niet zijn, veronderstel ik (zou het op moeten zoeken wanneer dan wel).
    De James Bond film Quantum of Solace is voor een deel opgenomen in Siena. Na de openingsscène rijdt Daniel Craig de stad in. Tijdens een achtervolging is de wereldberoemde paardenrace op het Piazza del Campo te zien.

En een beroemde heilige komt er vandaan : Catharina van Sienna.

Sienna is een liefelijke stad, maar in de zomer helaas met te veel toeristen. Maar jij bent geen toerist; je bent een pelgrim. En pelgrims hebben privileges. En daar mag je gebruik van maken.

groeten

Maart
  7. Noud Maas:
    21 september 2013
    Op 7 augustus liep je langs Nittel, weet je nog? Welnu dan, hier wat geestelijk voedsel: je bent nu dichter bij Rome, dan je in Nittel bij Weert was. En Ryanair doet straks de rest... Go, Tinnemans, go!
  8. Miek van de Voort:
    22 september 2013
    Je snoer met prachtige dagen wordt steeds langer. De lijst met mensen die je leert kennen of vluchtig ontmoet ook. Die 263,8 km moet te doen zijn. Morgen even een rustige dag en dan weer knallen.
    Wandel ze morgen en proost drink er maar een paar, die heb je verdiend.
  9. Aldje Hendrikx.:
    22 september 2013
    ha marcel dit gaat lukken zet m op ...ik geef je n dikke knuffel vanuit nederweert...groetjes koffie aldje en wim ........
  10. Erna:
    22 september 2013
    Hoi Marcel, een mooie dag in Siena gewenst !!!
    En voor morgen er weer lekker tegenaan !!!
    groetjes Erna
  11. Joerie Minses:
    Beste Marcel,
    Ik volg je van dag tot dag! Ieder reisverslag maakt weer opnieuw indruk op mij. Respect heb je al lang verdiend. De finish is in zicht. Binnen afzienbare tijd zul je je einddoel bereiken. De "eeuwige stad": Rome! Geniet van deze "once-in-a-lifetime-experience".
    Hartelijke groet vanuit Kelpen-Oler! Joerie
  12. Manuela Hoogerheide:
    Hoi Marcel,

Afgelopen week kwam ik jouw moeke tegen hier op straat toen ze met Lisa aan het wandelen was.
    Ze bedankte mij voor mijn reactie aan Jou op jouw reisblog en vertelde mij dat jij een boek had geschreven over Nel.
    Dat moest ik maar eens lezen want dan snapte ik ook waarom jij deze reis onderneemt.
    Ze heeft me jouw boek geleend en ik heb het in 3 dagen uitgelezen.

Dit heeft zo ontzettend veel indruk op.me gemaakt,dat is niet te beschrijven.
    Hierdoor heb ik nog meer respect voor Jou maar ook voor Nel.
    Wat een prachtige,krachtige vrouw was Nel!!!
    Geen wonder dat je haar zo mist.

En inderdaad,nu snap ik waarom je deze reis móet maken.

Heel veel Succes die laatste kilometers.
    Ik weet zeker dat je geholpen wordt door Nel.

Respect Marcel.

Groet Manuela.