Pongelesop

19 augustus 2013 - Lörrach, Duitsland

Na het wegvallen van Nel ben ik bij Annie gaan eten. Lange tijd gebeurde dat wekelijks, meestal op maandagavond. Sinds ik Sil ken en aan haar keukentafel mag aanschuiven, is het 'avondje Annie' tweewekelijks. Vanaf eind 2009 tot heden heb ik daar behoorlijk wat bordjes mogen 'smouzen'.

Vandaag is het maandag. Vanochtend moet ik al vroeg aan haar denken. Tussen de wijngaarden. Annie gaat voor wat betreft eten voor de gezonde hap. Dus verse groente, weinig vet en voorzichtig met zout en toevoegsels. Eerlijk eten. Befaamd is haar pongelesop. Een veredelde groentesoep waar alles ingaat wat Annie met het mes kan fijn snijden. De soep heeft een cultstatus onder familie en bekenden. Een konijn zou beginnen te watertanden bij het zien van zoveel groente. Als er een soephuis in Nederweert pongelesop zou serveren, zou het er druk zijn. Ik weet het zeker.

Soep at ik de laatste weken af en toe. Zoals het uitkwam. Lang niet alle horecazaken hebben een lekker bordje potage op het menu staan. Ik krijg echter genoeg binnen, maak je geen zorgen. Wat je hier in Duitsland steeds meer ziet, is de Döner en Pizza Imbiss. Zeg maar gewoon de shoarmaboer. Vandaag hoorde ik op de radio dat een paar pientere jongens een drankje hebben uitgevonden dat de naar knoflook riekende adem na een bezoek aan de Imbiss elimineert. Kijk, met pongelesop heb je dat niet nodig!

Dan de etappe van vandaag. Die was licht. Vanaf Mulheim tot Sliengen werd de Markgrafler Wiiwegli gevolgd. Mooi. Daarna via een klein stukje Bundesstrasse 3 en b-weggetjes door de plaatsen Hertingen, Gupf, Mappach, Schallbach en Rummingen richting Lorrach. Op weg naar de jeugdherberg (waarom ligt dat ding zo'n eind uit het centrum) zie ik een bordje Gemeindehaus St. Fridolin. Hé, daar ken ik nog een mooi verhaal over. Ik besluit de kerk en het aangrenzende parochiekantoor te bezoeken. Het ontvangst is er hartelijk. Een koude cola wordt aangeboden en de aanwezige medewerkster luistert met aandacht. 's Avonds is er geen dienst, blijkt uit navraag. De pastor is er nieuw. Hij kent nog geen Nederlandse pelgrims. Als ik haar vertel dat 'de heilige Fridolin verzoeken om goed weer' in 2011 bijzonder goed heeft gewerkt, moet de medewerkster lachen. Ik krijg een stempel in mijn paspoort en loop de laatste meters richting jeugdherberg. Behoor ik eigenlijk nog wel tot de categorie 'jeugd' en zouden ze pongelesop hebben, of Döner? We gaan het zien. Wat zeker is, is dat het morgen de grens over gaat, naar Zwitserland.

(red.)

1. Esther:
    19 augustus 2013
    Je hebt er weer een leuk verhaal van gemaakt Marcel. Grin een konijn dat zit te watertanden :-)
  2. Noud Maas:
    19 augustus 2013
    Je brengt oude herinneringen bij me terug, Marcel. Fraai beschreven ook. St. Fridolin is inderdaad een plaatselijke heilige en wordt aangeroepen voor groeizaam weer en tegen wateroverlast (en dat heb ik geweten in 2011): http://www.heiligen-3s.nl/heiligen/03/06/03-06-0600-fridolin.php

In Winschoten en omstreken is deze heilige blijkbaar veel minder bekend: http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article10381093.ece/Liveblog%3A-Wateroverlast-in-Groningen
  3. Erna:
    19 augustus 2013
    Hoi Marcel, ik vind het geweldig dat je nog steeds gaat eten bij Annie, dat zal ze zeer waarderen. En ik kan me voorstellen dat je van haar soep geniet. En je hebt meteen een gezonde maaltijd achter de kiezen. Ik moet zeggen dat ik ook een voorstander ben van gezond eten. Dan maak ik een pasta, bijv spaghetti of nasi en dan doe ik daar heel veel groente in. Laatst zei één van de jongens, "mam, die pasta is erg lekker, maar je moet er eens niet zo veel groente in doen". Tja, dat zorgen voor gezonde maaltijd dat zit er nu eenmaal in.
    Ik vind het trouwens super dat je gestopt bent met roken. Volhouden, ook dat gaat je lukken !!!
    Succes weer voor morgen !!!
  4. Jo Lagarde:
    19 augustus 2013
    Ha Marcel, wat knap dat je morgen de grens oversteekt richting Zwitserland en dat je Duitsland al achter je kunt laten. Je schrijft over pongele soep, maar neem je ook de tijd voor een lekker ijsje!!! groetjes en succes met het lopen!
  5. Jan & Marij Naus:
    Hoi Marcel,
    Jan en ik hebben veel bewondering voor jou! En je kunt zo gezellig vertellen,wij hebben dan het gevoel dat we gewoon meelopen!

Jan & Marij
  6. Rob:
    20 augustus 2013
    Hey Marcel, wat ga je snel! Ben trots op je. Ik zal ons moeke ook dit verhaal laten lezen, dan zal ze zeker gruuets zijn x
  7. Francis Bruekers:
    20 augustus 2013
    He Marcel. Wat toevallig. Heb ik vandaag net pongelesop gemaakt. Ik vond her en der nog wat greunigheid in de koelkast en heb er een heerlijk brouwsel van gemaakt. Weliswaar mét knoflook. Doe mij een flesje van dat anti-knoflookriekende spul. Wandelze!
  8. Erwin.:
    20 augustus 2013
    Ha die Marcel, heb ik het een paar dagen niet gelezen en , HUP, zitje in een keer aan de grens van "wat vroeger" het beloofde land was!! weije nog waal., de 61 op en over de 5 noa wheil. haha. prachtig toch hoe we via jou woorden de reis kunnen maken. Gaas dr op en suc 6.