Trijntje zingt en Catherine zwamt...

11 december 2014 - Tolkamer, Nederland

Morgen zit het er op en mag ik het Pieterpad aan mijn palmares toevoegen. Officieel is het nog maar tot Millingen aan de Rijn. Dat zijn vanaf mijn rustadres van vanavond in Tolkamer zo'n 4 km lopen en dan met het pontje de Rijn (het Bijlandsch kanaal) over. Ik heb echter voorgenomen door te trekken tot Groesbeek. Nog een keer de Duivelsberg op en wat heuvels beslechten. Waarom niet, nu we er toch zijn...  Vandaag liep het lekker. 'Waer of gein waer.' Op het moment dat Trijntje haar songfestival nummer lanceert, passeer ik slot Slangenburg. Het begint voor de eerste keer voor langere tijd te regenen. Ik schakel van zender. Op NPO 1 zwamt Catherine Keyl over Onno gate. Haar mening is dat Pownieuws correct heeft gehandeld. Verbazend. Het is toch een combinatie van Stasi en paparazzi praktijken? De manier waarop ze haar ondoordachte pleidooi kracht bijzet doet vermoeden dat ze met Onno's ex, Albert, iets te schillen heeft.

In een herberg drink ik koffie en droog ik mijn kleding. In Braamt is het opnieuw sluizen open. Ik schuil onder een luifel van een gebouw waar ooit een Spar in zat. Daarna gaat het met flinke snelheid de bossen in over de heuvels richting Duitse grens en weer terug Nederland in. De route kruist het Noaberpad. Wordt dat mijn volgende uitdaging..? Afgelopen week stond een stuk in de Telegraaf over een pannenkoekenhuis net over de grens in Elten. Laat ik daar vandaag net voorbij komen. Ik verlang naar koffie, maar de toko is in de wintermaanden alleen in het weekend open. Damn, dan maar door. Ook in Spijk zijn het plaatselijk café en buurthuis op slot. Ik hap een broodje op een bankje. Grrrr.

Op de dijk na Spijk, de plaats waar de Rijn het land binnen stroomt, waait een straffe wind. De muts gaat over de oren en de handschoenen aan. Trijntje komt weer voorbij. 'Walk Along' zingt ze. "Ja, ja: het is goed met jou." Na 38 km bestel ik bij café het Anker in Tolkamer een koffie met een Jagermeister. Het is mooi geweest voor vandaag. Wat zeg jij Trijntje?

1. Tim S. oet K-O:
    11 december 2014
    Tijd voor een wijntje na Trijntje. En laat die Cathie maar zeivere.
    Respect dat je in het beestenweer van vandaag zoveel hebt gelopen.
    Eind goed, Pieterpad op je hoed.
  2. Miek van de Voort:
    11 december 2014
    Knap van jou dat je het Pieterpad gedaan hebt en met dit beestenweer.
    Nu naar huis en je dan voorbereiden voor de kerstdagen.
    Nog veel plezier morgen en drink er vanavond maar een lekker wijntje op, je hebt het verdiend.
  3. Hans en Willemien:
    11 december 2014
    Lekker stukje zo op en af. Wij hebben je toen verteld over het geo-cachen wat wij doen en nu lees ik dat je de Duivelsberg op en af gaat. Wist je dat die berg door ons op de geo-cachekaart is gezet.
    Je kunt er iig een lekkere pannenkoek eten
  4. Anita:
    12 december 2014
    Respect dat je met dat soort onzinnige kul op de radio en regen uit de hemel zo gemotiveerd blijft..of misschien juist daarom....doen wat er wel toe doet...
  5. Esther:
    12 december 2014
    Gets wat een weer was het.. Maar wat heb je toch weel lekker geschreven.
  6. Marie-Louise:
    12 december 2014
    'T zit er bijna op en dan mag je weer lekker warm zonder storm en regen binnen blijven (als je dat wil). Verder weer genoten van je verhaal! Nog even een stukje wandelen en dan naar huis!
  7. Leon:
    12 december 2014
    Hey Marcel, dich best good bezig. De verhale zeen as vanouds. Geweldjig om te laeze. Vul suc6 met het vervolg vanne tocht.
  8. Klaas:
    Ha Marcel,
    Op de Duivelsberg, daar hebben ze echt heel goede pannenkoeken. Mijn route naar Rome loopt in ieder geval langs dat pannenkoekenhuis ;-)
  9. Aldje Hendrikx.:
    12 december 2014
    ha marcel good gedaon .nog n fijn weekend groeeeeeetjes aldje en wim ..
  10. Betsie Nieuwenhuis:
    13 december 2014
    hai Marcel,
    Wat ontzettend knap dat je ondanks het slechte weer toch in Tolkamer bent aangekomen echt bewondering en respect!