Trouwe sterke metgezel

12 mei 2026 - Faleria, Italië

61 kilometer gefietst. Quick and dirty. In twee etappes. Een paar keer flink op, een maar keer flink neer. Puffend naar boven, suizend naar beneden. De temperatuur is prima. 20 graden, na de middag oplopend naar 22 graden.

1000077697

Het begint bijna te wennen. Net als het nomadenleven. Tassen inpakken, opzadelen, uitpakken, wasje doen, hapje doen, muziek luisteren, lezen, dorpje of stadje verkennen en/of rusten.

1000077701

Vandaag ga ik best vroeg in de ankers en is er zowaar tijd voor een wandeling. Ik zit in het plaatsje Faleria. Een klein dorpje 50 km van Rome.

1000077698

De rituelen op het plein in het centrum zijn zó Italiaans. Mensen begroeten elkaar, maken een babbeltje, drinken koffie, halen sigaretten, discussiëren. Ik ben de vlieg op de muur en geniet. 

1000077700

Vandaag opvallend veel landgenoten op het parcours. Fietsers die er bijna zijn, of die naar Nederland vertrekken en dus net begonnen zijn. Een aparte ervaring, na al die tijd.

1000077705

Ik drink onderweg een bakkie met een mede Rome fietser uit Almelo. En 's avonds eet ik samen met een aardige schooljuf, ergens uit ons land, een overheerlijke pizza in Faleria. 

Zij komt morgen ook aan op het Sint Pieterplein. Maandag staat ze weer voor de klas. Ik zet mijn reis dan voort. Waarheen de weg leidt? Het wordt een onverwachte hoek.

1000077693

Er is trouwens één trouwe, sterke metgezel die al mijn verre reizen heeft meegemaakt, meegeleefd en er nog steeds is én voor gaat. Wie het weet mag het zeggen. Anders kom ik er morgen op terug. 

Foto’s

9 Reacties

  1. Maart Vestjens:
    12 mei 2026
    Ha Marcel,
    Het ljkt wel alsof hoe dichter je Rome nadert er ook een zeker lichtheid in het fietsen komt. Ontmoetingen met andere fietsers en het lonken van de eeuwige stad met dat grote plein omringd door colonnades. Het doel na Rome is/wordt? Succes!
  2. Gaby Lasut:
    13 mei 2026
    Wat een mooi avontuur Marcel nog een paar km en je hebt je doel bereikt geweldig om in je verhalen mee te mogen reizen.
    Succes en geniet.
  3. ALDJE:
    13 mei 2026
    Mooi. Marcel wat maak je toch allemaal mee.
    Fijn om te lezen.🚲🚶‍♂️🥰
  4. Dennis:
    13 mei 2026
    Lekker, fleske Ichnusa Non Filtrato, uit Sardinië 😉.
  5. TimS oet K-O:
    13 mei 2026
    Het voor ons onbekende : heb je er een boek over geschreven? Geniet van Rome.
  6. Bas Meussen:
    13 mei 2026
    Marcel, petje af maar zeker ook voor je Bikkel. Nog 50km en je doel is bereikt, netjes hoor. En geweldig om je te mogen en kunnen volgen via dit medium. Doe de groette aan de Paus, maar vooral genieten.
  7. Ans:
    13 mei 2026
    Nou wat geweldig Bijna je doel bereikt Topper 👍🚴🌞🍺🥂
  8. Bikkel Bikes:
    13 mei 2026
    Geweldig Marcel, het is heerlijk om je verhalen te lezen, wat zijn we trots op je en op je Bikkel!
  9. Elly hamerlinck:
    13 mei 2026
    Ik geniet iedere dag van je verhalen zeker nu je in Italië bent,veel plaatsen die je genoemd hebt heb ik gezien en dan moet de kers op de taart nog komen Rome geweldig .geniet je bent een bikkel.

Jouw reactie