Peinzen en lekker uitwaaien

30 september 2017 - Leiden, Nederland

Graafschap Bentheim, Twente, Salland, Veluwe, Gelderse Vallei, Utrechtse Heuvelrug, Groene Hart, Rijnland en Haaglanden. Zie daar, de ingrediënten van het Marskramerpad. Van oost naar west door Nederland. Op 8 december liep ik mijn eerste meters en ik gooide er een paar reisverhalen over in de verkoop. Zoals het een Mar(cel)skramer betaamt.

Niet alles is beschreven. Dat is schier ondoenlijk. Er gebeurde vanalles. Laat ik zeggen, er ging nogal wat water door de Maas. Het Marskramerpad deed ik ondertussen regelmatig aan en er werd stevig meters gemaakt. Op dit moment wacht er nog één etappe, morgen. Dan zitten de 372 km er op.

Na het Pelgrimspad en Pieterpad is het mijn derde LAW (langeafstandswandeling). Of het de laatste is? Ik denk het niet. Daarvoor is het 'vrij zijn in eigen land' te verslavend. Of ik weet wat de volgende uitdaging is? Nope. Daar denk ik de komende tijd over na. Misschien het Krijtlandpad. Dat wordt dan wel een tussendoortje want qua afstand is het een weekendtrip. In 2019 wacht mijn volgende grote tocht. Waar die heen leidt. Ik twijfel. Zoals ik dat zo vaak over zoveel doe.

Wat zeker een bijzonder moment was dit weekend, was de samenkomst van het Marskramerpad en het Pelgrimspad. Heel even, vanaf iets voor Papenveer, lopen de routes parallel. Daarna gaat ieders pad weer zijn eigen weg. Als ik in mijn geheugen graaf en als dat geheugen me niet in de steek laat startte ik (bijna) zeven jaar geleden aan het Pelgrimspad. Speciaal om het pad dan plotseling weer te zien. Terwijl ik dat bedenk trakteert moeder natuur me op een hele deftige regenbui. Damn. Zelfs voor Tinman is het een gortig buitje. De tenen zwemmen in de schoenen.

Afijn. Pelgrimspad, pelgrim, marskramer. Waren het zeven magere jaren, waren het zeven vette jaren....? Ik laat het in de midden. Er gebeurde het nodige. Veel gelopen, veel gezien, dingen gedaan, rijker geworden als mens. U herkent het ongetwijfeld. Maar of ze nu vet of mager waren.....? Daar ga ik morgen eens over peinzen, onderweg van Leiden naar Scheveningen. En dan uitwaaien op het strand. Fijne avond!

1. Ricky:
    30 september 2017
    mooi geschreven Marcel, geniet van je laatste kilometers op het Marskramerpad!!!
  2. Ans:
    30 september 2017
    Niet alleen peinzen ,ook genieten van je laatste kilometers En dan idd lekker uitwaaien !!!
  3. TimS oet K-O:
    1 oktober 2017
    Weer die sjoon sjrief- en dink-sjtiel. Geweldig Marcel. Taffel ze vandaag en groet de "grote plas".
  4. PM:
    1 oktober 2017
    Er liggen altijd vette jaren in het verschiet, think big.